Onderwerp:

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91250

  • Kaeru
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi allemaal,

Ik ben sinds kort erg geïnteresseerd in bonsais en wil daarom graag eentje aanschaffen. Nu lees ik dat er wordt aangeraden om als beginner een bonsai voor buiten te nemen, maar dat is voor mij helaas geen optie. Ik vroeg me daarom af welke soorten het best geschikt zijn voor een beginner. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en ook waar ik deze het beste kan aanschaffen.

PS: Mijn raam staat op het oosten, misschien dat experts op dit forum op basis van dit feit absoluut afraden om een bonsai te nemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91252

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Hallo en welkom
Zowel hier als op het internationale Engelstalige forum zijn 99% van de “ help mijn boom gaat dood”vragen van mensen met zogenoemde indoor bonsai.
Zelfs de meeste doorwinterde bonsai-Ist en houden zich er ver van.
Een indoor boom bestaat niet, er is geen enkele boom op de hele wereld die van nature uit binnenshuis groeit.
Wat wel bestaat zijn (sub)tropische bomen die onze wintertemperaturen niet aan kunnen. Maar deze bomen moeten ook buiten gehouden worden tot de temperaturen zakken in de herfst, en dan in een koele ruimte overwinteren.
Samengevat: koop geen “ indoor”boom
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaeru

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91259

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Welkom op het forum, maar als je geen plaats hebt om een boom buiten te zetten zal het heel moeilijk zijn.

Ik lees namelijk elke keer dezelfde problemen op dit forum, met bomen die gekocht worden als binnenbonsai.
Binnenbonsai zijn tropische of mediterrane soorten planten die verkocht worden als “binnenbonsai” omdat ze geen vorst verdragen.
De plaats waar je die bomen koopt beschikt over een vochtige warme serre waar die planten verzorgt worden, en daar gedijen die goed.
Vanaf je die koopt en bij jou in de huiskamer zet gaat die boom het moeilijk krijgen. De oorzaak is de veel te droge omgeving waarin hij staat.
Daarom zet je hem tijdens de maanden dat het niet vriest best buiten. In de herfst en de winter zet je hem alleen binnen als het ’s nachts of overdag onder de 5° is. En liefst dan in een soort veranda, waar het toch nog iets vochtiger en frisser is. Zet je hem dan terug in de huiskamer beginnen de problemen opnieuw.
Verder staan die bomen allemaal in een slecht grondmengsel. Een soort potgrond, slechte drainage en geen zuurstof. Daarom zet je hem best in een korrelig mengsel waar het water goed doorheen loopt.
Doe je dat niet dan zal je boom op termijn er het loodje bij neerleggen. Spijtige zaak maar al honderden zijn jou vooraf gegaan en hebben bijna allemaal hun boom verloren.
Ik heb zelf geen binnenbonsai, uitgenomen één serissa, en die staat te koop. Die heb ik al jaren, maar die staat zoveel mogelijk buiten, vandaar dat hij het overleeft.
Misschien is Ficus wel de beste optie om een bonsai binnen te houden, ik denk dat die het nog het beste doen in de erbarmelijke omstandigheden waarin deze bomen moeten trachten te overleven.
Er zijn veel mensen met binnenbonsai op dit forum, zij kunnen misschien de beste soorten hiervoor even opsommen? Ik hou me er niet mee bezig, een boom hoort buiten te groeien wat mij betreft, en ons klimaat is nu éénmaal niet echt geschikt voor deze mediterrane soorten.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaeru

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91260

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Er wordt altijd gezegd 'binnenbomen bestaan niet'.
Maar bestaan er dan wel 'binnenplanten'? Nee, die bestaan ook niet. En toch staat mijn huis vol planten.
Dit zijn ook gewoon tropische planten die in onze huiskamer kunnen overleven. Ok, ideaal is het niet en je ziet ze ook helemaal opleven als ze naar buiten mogen. Maar het kán wel.

Ficus wordt door veel mensen het hele jaar binnen gehouden en lijkt niet heel veel last te hebben van droge lucht.
Ik heb vorig jaar een grote ficus gekocht die ik systematisch heb verkleind om er ooit een bonsai van te maken.
www.bonsaiempire.nl/forum/boom-besprekin...ficus?start=50#91227
Hij heeft heel het seizoen buiten gestaan en goed gegroeid. In het najaar is hij naar binnen gegaan en is daar eigenlijk ook goed blijven groeien. Het lijkt me dus best mogelijk (maar waarschijnlijk niet ideaal) om deze heel het jaar binnen te laten staan. Wel niet boven een verwarming, want dan is hij direct al zijn blaadjes kwijt.

Of misschien is een adenium (woestijnroos) wel iets voor jou. Niet echt een boom, maar daar worden ook wel eens bonsai van gemaakt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaeru

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91265

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Jabuticaba en braziliaanse regenboom staan bij mij een groot deel van het jaar binnen. En groeien daar enorm.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaeru

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91266

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Misschien niet echt een boom, maar de beaucarnea recurvata is binnen nagenoeg niet dood te krijgen, en die kan ook in een raam op het oosten.

Voorbeeldje:


Zoiets in een mooi laag schaaltje.

Heb zelf een bol van 10cm breed. + een planting met 3kleine zaailingen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaeru

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91267

  • Kaeru
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Waar kan ik de braziliaanse regenboom kopen? Gewoon bij een tuincentrum?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Kaeru.

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91268

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Kaeru schreef : Waar kan ik de braziliaanse regenboom kopen? Gewoon bij een tuincentrum?


Ik heb ze nog nooit in een tuincentrum gezien, en heb zelf via mijn werk in Brazilie daar wat zaden weten te kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91269

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

adenium

beaucarnea recurvata


Dit is een BONSAI forum, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beste beginner bonsais voor binnen 2 jaren 11 maanden geleden #91270

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik zei dan ook dat het geen boom is, maar ze worden wel gevormd als bonsai. Best mooi ook trouwens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts