Onderwerp:

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91298

  • LexH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0

rorror schreef : Binnen houden kan niet, in de winter hebben ze een winterslaap nodig, dus een periode van kou en bladloos.


Wanneer zou ik ze dan buiten moeten zetten? En kan ik ze na die periode weer naar binnen halen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91299

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Goedemiddag Lex,
planten en bomen groeien buiten. Zelfs je kamerplanten (die waar ze oorspronkelijk vandaan komen uiteraard buiten groeien) zijn hier gelukkiger als je ze zomers de tuin in gooit.
Wat doet jou denken dat een kastanje (of een eik), die in het bos uitgroeit tot een boom van tientallen meters hoog, het binnen overleeft?
Ik ben oprecht benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91301

  • LexH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik betwijfelde ook zeker of ze het wel goed zouden doen. Maar ik kon me zo voorstellen dat bomen vanuit zaad eventueel kunnen wennen aan bepaalde omstandigheden, al dan niet door hun groei hierop aan te passen. Al helemaal omdat het bonsai boompjes moeten worden had ik een idee dat die misschien een wat consistent en zacht klimaat konden accepteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91302

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Oké,
We hebben in de natuur bomen die doodgaan omdat het 2 graden warmer wordt en iets droger (hoewel er absoluut gezien 20% meer regen valt dan tientallen jaren geleden)
Jij wilt een plant in de winter laten wennen aan een temperatuurverschil van meer dan 20 graden, een gehalveerde luchtvochtigheid en ontbreken van een rustperiode.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91303

  • LexH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja dat klinkt inderdaad niet al te best, moeten ze nu al naar buiten of pas in de winter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91304

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Sorry. Waar denk je waar iedereen zijn bonsai heeft staan? Dit zijn inheemse soorten. Die horen nooit binnen te staan. Hoe denk je dat er nieuwe bomen bij komen?
Eikel valt in herfst van boom. Ligt heerlijk in de winter op de grond en kiemt in de lente. Dat doen ze, die bomen.
Er zijn geen mensen nodig die ze binnen op laten groeien.
Het enige waar je met een bonsai rekening mee houdt is dat deze in een kleine pot staat en dus gevoeliger is voor droogte en extreme koude. Maar alleen mijn Serissa heeft even binnen gestaan deze winter. Chinese Elm niet eens. Die heeft ingegraven gestaan, onder een dik pak sneeuw.
Als planten dood zouden gaan van wat vorst zouden we toch niets meer overhouden?
Vanwaar die angst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91306

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Los van waarom je de boom binnen wil houden, daar is alles al over gezegd.
Ik begrijp dat je jouw nieuwe hobby wil beoefenen en wil snoeien, maar die kastanje heeft nog niks.
Geen dikte, geen vertakking, geen ouderdom.
Dit is voor mij iets wat je in volle grond zet, eerst twee jaar voluit laat groeien, en dan gedurende enkele jaren één keer snoeit naar een stamverloop.
Idem dito wat de eik betreft.
Als je graag aan een boom werkt, koop dan iets simpel waar toch al een vertakking op staat, al een stamdikte heeft, en waar iets in de stam gebeurt. Of graaf iets uit in het voorjaar als het seizoen dat toelaat. Maar dan moet je ook weer een jaar wachten tot je er iets kan aan doen.
Bonsai is nu éénmaal geen snelle hobby, of anders gezegd, snelheid is relatief hier.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LexH

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91307

  • LexH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja dat begrijp ik, ben ook niet bang dat hij het naar buiten gaan niet overleefd. Maar ik vroeg me af of hij binnen zou overleven omdat ik dat leuker zou vinden. Ik heb alleen een balkonnetje op de bovenste verdieping (waar ik zelf weinig zit), dus dat is niet zo’n leuke plek om ze neer te zetten. Maar als er geen andere optie is dan zal dat maar moeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91308

  • LexH
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0

Diluca schreef : Ik begrijp dat je jouw nieuwe hobby wil beoefenen en wil snoeien, maar die kastanje heeft nog niks.


Helemaal duidelijk, bedankt! En als ik wil vormen (een S bijvoorbeeld)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnend Kastanje en Eik 2 jaren 11 maanden geleden #91309

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

LexH schreef : En als ik wil vormen (een S bijvoorbeeld)?


Neen, een S is nu eens het laatste wat je moet vormen wat mij betreft.
Er zijn duizenden en duizenden bomen in S vorm gedraaid, dat is zowat het meest commerciële wat er is qua vormgeving.
Het lijkt wel zo dat ze de indruk willen geven, dat al die malsai in de tuincentra en supermarkten, wanneer je die in een S vorm draait, je dan een bonsai hebt.
Dat wil niet zeggen dat er geen mooie bomen bestaan in S vorm hè, absoluut wel, maar dan moet het er natuurlijk uitzien.
Ik heb zelf ook een S boom trouwens, maar ik draai ze zelf niet in die vorm.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LexH

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts