Onderwerp:

Pinus parviflora inkorten 2 jaren 4 maanden geleden #93291

  • Wannes
  • Wannes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo , ik heb jullie hulp nodig.
Ik heb een pinus parviflora gekocht via internet bij een boomkwekerij, het is geen bonsai maar een boom van ong 175cm .ik heb geen foto want ik heb hem nog niet.
Ken ik zo’n boom tot zegmaar 40cm hoog inkorten en dan vormen naar een bonsai ?
Ben benieuwd naar jullie reactie
Gr johan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora inkorten 2 jaren 4 maanden geleden #93292

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Dat hangt af van een aantal factoren ,waarvan jouw kennis een van de belangrijkste is. De andere factoren zijn: zijn er nog takken onder die 40 cm, welke tijd van het jaar wil je dat doen, ga je dat in 1 keer doen ( ook weer afhankelijk van een aantal factoren),….
Gezien je het hier vraagt neem ik aan dat je kennis niet zo groot is ( correct me if I’m wrong) en zou ik eerst raad vragen aan iemand met kennis van zaken die de boom kan zien en die je met raad en daad kan bijstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora inkorten 2 jaren 4 maanden geleden #93293

  • Wannes
  • Wannes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben inderdaad nog niet zolang bezig , op youtube zie ik ze hele stammen eraf zagen , ik dacht dit begin lente te gaan doen , weet niet of dit in de winter ook ken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora inkorten 2 jaren 4 maanden geleden #93294

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Dit is met de beste bedoelingen gezegd: als je niet weet wat je doet ( en waarom) doe je het beter niet. . De dingen die je op YouTube ziet worden bijna allemaal gedaan door ervaren mensen, op de juiste tijdstippen, met gezonde bomen, etc etc…..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora inkorten 2 jaren 4 maanden geleden #93298

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Wannes schreef : Ik ben inderdaad nog niet zolang bezig , op youtube zie ik ze hele stammen eraf zagen , ik dacht dit begin lente te gaan doen , weet niet of dit in de winter ook ken


Be dennen (Eigenlijk alle naaldbomen met enkele uitzondering) is het zo dat ze niet uitlopen op plekken waar geen groen meer voorhanden is. Dus een denk kan je inkorten tot aan de laagste tak. Hierbij moet deze tak voldoende loof hebben om de wortels in leven te houden.

Bij de japanse vijfnaaldden heb je nog een uitdaging: "in de handel" zijn ze allemaal geent op een andere onderstam. Je zal dus bij het uitzoeken moeten kijken naar een boom die heel netjes & heel laag geent is. Bij een bonsai winkel krijg je bomen die speciaal voor bonsai geent zijn. In de reguliere groenhandel niet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts