Onderwerp:

Tips. 2 jaren 1 maand geleden #93954

  • Deenus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allemaal deze heb ik 2 jaar geleden gekocht bij intratuin en het was een spriet. Ik wil er een bonsai van maken. Het is niet het mooiste werk maar oefening baard kunst. Heb wat tips en trucs voor mij om het te laten lijken als
Bonsai .

Mvg Deenus

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips. 2 jaren 1 maand geleden #93956

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Is het een esdoorn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips. 2 jaren 1 maand geleden #93961

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Deenus,

eerder zag ik al in een eerder bericht een heel leuke Juniperus "voorbij " komen. En deze boom zou zoals Devieseman opmerkte, heel goed een Acer kunnen zijn.

Wat ik als 1e advies kan geven, zet de boom een beetje dieper in de pot zodat de wortels niet bloot liggen.
Ik denk verder dat je die dikke wortel links aan de boom, in het voorjaar moet verwijderen bv bij een volgende verpotting.

Om verder advies te geven op basis van een foto is lastig. Zo'n boom moet je 3D voor je hebben om een goede beslissing te geven/nemen.
Ik denk dat hij zeker nog een aantal jaaaaren gewoon in de volle grond of in een heel ruime pot moet staan om dikte te winnen.
Zo, in deze pot, zal het veel te lang duren eer hij een beetje volwassenheid uitstraalt.

M'n laatste tip, wordt met de versoepeling/afschaffing van de Corona-regels, lid van een bonsaivereniging waar je met raad en daad wordt bijgestaan en waar men jouw boom 3D kan beoordelen en waardoor je veel leert.
Als je lid word van een bonsaivereniging geeft dat veel voldoening (in de regel) en je steekt er heel veel van op om zelf een boom te beoordelen en wat je moet doen om er een bonsai van te maken.
En je kunt wel zeggen oefening baart kunst, maar dan moet je wel weten wat je doet.
Je moet ten 1e weten waaraan een bonsai moet voldoen, wat betreft stijl, vormgeving, plaatsing van takken, verpotten, type en kleur pot, enz. enz.
Dat geld wat je kwijt bent aan lidmaatschap, haal je er weer dik uit met het plezier wat het je geeft als je met mooie bonsai thuis komt.

Succes en bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tips. 2 jaren 1 maand geleden #93962

  • Deenus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is idd een acer. Hardstikke bedankt voor de tips. Ik heb idd wat rond gekeken voor een vereniging. e hebben er 1 op een kleien 20 min rijden van hier. Ik zou hem bv deze week in de volle grond kunnen zetten en idd wat dieper. Wortel mss weg knippen en in de volle grond zetten. Heb idd nog veel te leren dank jullie wel.


Ik ga er mee aan de slag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren