Onderwerp:

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95483

  • vBakel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allen,

Mijn naam is Nick,28 jaar oud en kom uit Den Bosch.
Ik ben mezelf al een aantal maanden aan het inlezen over het wel en wee van de Bonsai wereld.

Een aantal maanden geleden heb ik 2 kleine stekjes van een Ficus via Marktplaats gekocht en mijn doel hiervan was om deze in leven te houden, tot nu toe is dat gelukt.
Na een keer bij Lodder (voor iedereen hier wel bekend denk ik) te zijn geweest, was mijn interesse nog meer gewekt.
Afgelopen zaterdag bij de uitverkoop geweest en daar een Ligustrum en een Pinus gekocht.

De Ligustrum staat samen met de stekjes voor het raam en heeft de hele ochtend zon. Ik heb begrepen dat ik de Ligustrum het hele jaar kan bemesten, dit ga ik doen met vloeibare mest.
Ik bewater deze binnenplanten met regenwater, mocht dit niet voorhanden zijn uiteraard met kraanwater.
Binnenkort wil ik deze snoeien/knippen en bedraden, ook de stekjes wil ik gaan bedraden.
Ik lees dat het ook met een gewone schaar kan maar naar mijn idee is het het makkelijkst om een gereedschapsset te kopen, hebben jullie hier nog opmerkingen over of wat zijn nou echte musthaves?
Het is voor mij redelijk spannend om voor de eerste keer te gaan knippen maar ik heb er wel een idee achter hoe ik denk dat de boom het mooist kan worden.
Ik heb begrepen dat je eerst om de stam moet draden en erna door kan gaan naar de takken.

De Pinus staat buiten en bij een paar dagen vorst ben ik van plan om deze bij de stam in te pakken en de pot wat dichter tegen het huis aan te zetten. Kan deze tegen de vele regenval van de komende tijd?

Mochten jullie nog meer tips of opmerkingen hebben dan zijn die uiteraard meer dan welkom!

Voor nu alvast hartstikke bedankt!

Groetjes,

Nick

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95487

  • romson
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Nick, welkom!

Ikzelf ben ook pas een paar maandjes begonnen met de hobby om bonsai bomen in leven te houden.

Leuk om te zien dat je ook al wilt gaan knippen. Ikzelf heb het nu een paar keer gedaan en kwam er achter dat het knippen van bladeren en hele dunne takjes prima met een schaar kan. Voor de dikkere takken merkte ik dat ik een "concave cutter" en een "knob cutter" veel prettiger werkte dan de normale huis-tuin-en-keuken gereedschappen.

Ikzelf heb deze aangeschaft op aliexpress omdat ik niet direct een hoop geld neer wilde leggen voor premium spul.

Groeten,
Romano
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vBakel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95491

  • vBakel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi Romano,

Allereerst dank voor je reactie.
Met wat voor tactiek knip jij? Heb je een bepaald beeld van hoe je de boom wilt hebben, en probeer je hem daarop te knippen?

Groetjes,

Nick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95492

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Nick,

welkom op dit forum en veel plezier met je nieuwe hobby.

Je hebt al een paar bomen en stekjes aangeschaft en hebt je ook een beetje ingelezen op dit forum. Goed zo!
Als je een bonsai (of iig. een boom in pot) wilt gaan snoeien en bedraden, moet je wel kennis van zaken hebben welke takken je snoeit en bedraadt, anders zou het effect wat je er mee wil bereiken, op z 'n minst niet optimaal zijn.
Het is natuurlijk wel zo dat je ergens moet beginnen, maar ik zou nog even wachten met snoeien/bedraden.

Je schreef binnenplanten, maar in feite is elke plant of boom een buitenboom/plant. Het is maar net waar ze van origine voorkomen, in welk klimaat dus.
Dat ze zoals Ficus een Nederlandse winter buiten niet overleven, is het beter om bv de Ficus in huis te zetten.
De rest buiten, iig de Pinus(den) die is in principe winterhard en en Liguster (als het een gewone Liguster is en geen Chinese) kun je na de vorst permanent buiten zetten en bij strenge vorst wat beschermen.

Nu las ik dat je in Den Bosch woont en misschien is het wel interessant voor je om je bij een bonsaiclub aan te sluiten waar ze je met raad en daad kunnen bijstaan.
In Brabant zit voor jou de dichtsbijzijnde NBV-club in Berlicum (voor het adres even googlen) Bij zo 'n club hebben ze ook bonsai-scharen- potten enz.
Het is zeker de moeite waard om die club te bezoeken.

Bonsaigroet, Joop.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: vBakel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95493

  • vBakel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Joop,

Ik ga even uitzoeken of het een normale of Chinese is.
Het is dus verstandig om de Ligustrum nu binnen te houden en na de vorstperiode buiten te zetten als het geen Chinese Ligustrum is.
Ik gok zo rond april/mei dan?

Ik ben toevallig afgelopen maandag bij een bijeenkomst geweest van deze vereniging en heb daar een aantal mensen leren kennen, was zeer interessant en leuk om te zien hoe kennis werd gedeeld.
Aanstaande zaterdag ga ik naar Holland Bonsai en ben ik van plan om wat gereedschap aan te schaffen. Ik kon mijn bomen meenemen en zo kan Pieter mij adviseren.

Joop, u ook hartstikke bedankt voor de reactie, heb hier echt heel veel aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95500

  • Marga
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste Joop en Nick,

Jullie bericht vol belangstelling gelezen en hopelijk mag ik hier ivm dit onderwerp er iets over vragen?
Hoe zie je het verschil tussen een inheemse liguster bonsai en een Chinese liguster bonsai?
Vriendelijke groet,
Marga

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95501

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Nick en Marga,

een gewone Ligustrum (Liguster mag ook) die in NL veel als tuinafscheiding wordt/werd gebruikt, heeft een blad met vrij rechte randen, en iets langer van vorm. Vaak ook iets stugger blad.
Een Chinensis heeft iets ovaler blad met vaak iets golvende randen.

Ik heb de Liguster van Nick even flink vergroot en ben er vrijwel zeker van dat het een importboom en een Chinensis betreft.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95502

  • Marga
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb 2 foto's meegestuurd van mijn bonsai.
Zou het dan een gewone liguster zijn?
Hij staat nu in de schuur bij het raam en is dat voor de winter goed?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95503

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Marga,

zo te zien is jouw Liguster ook hetzelfde recept als Nick z 'n boom, een Chinensis dus

Zelfde behandelwijze, ze zijn wel sterk maar net voor de winter wel naar binnen tot na de vorstperiode. Hij heeft wel veel licht nodig he, dus wel voor een raam met veel licht zetten, dus niet in de schuur als er vorst is, tenzij de schuur vorstvrij is.
Ook dus niet in een kamer met verwarming!! (hij heeft z 'n winterrust nodig)

Voor verdere verzorging kun je natuurlijk ook op dit forum bij boomsoorten kijken waar heel veel soorten bomen te vinden zijn met de bijzonderheden daarbij.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai hobby 1 jaar 4 maanden geleden #95504

  • Marga
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 35
  • Ontvangen bedankjes 1
Dank je wel Joop. voor je uitgebreide uitleg en ik zal er voor zorgen dat mijn boompje vorstvrij de winter doorkomt.
Groet Marga

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts