Onderwerp:

Acer uit de volle grond uitgegraven: advies gevraagd 1 jaar 5 maanden geleden #97805

• Intruder1400
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Vandaag 28-3 heb ik een acer uit de volle grond uitgegraven. Ik kon deze voor weinig van iemand overnemen. Hij stond in grond (te kleiig) en deed het daar niet goed. De boom zit tegen het uitlopen aan en ziet er heel gezond uit. Hij is eerder verplaatst, dat maakte het uitgraven nu een stuk makkelijker. Vrij compacte wortelkluit, hoewel daar nog een hoop aan te ontwikkelen is. Ik heb de boom in een grote speciekuip in potgrond gezet. Ik wil hem daarin eerst een aantal jaren laten bijkomen om vervolgens de wortelvoet verder te ontwikkelen door ingrepen te doen. Ik zet de boom nu eerst in het licht maar niet in de volle zon (schaduwplek dus).

De boom stond redelijk diep ingegraven en had wortels aangemaakt op de stam. Die heb ik verwijderd. Daarnaast een diepe dikke wortel aan de onderkant met haarwortels verwijderd. In het totaal heb ik denk ik de helft aan wortels verwijderd. Ik heb de indruk dat er nog voldoende wortels (incl haarwortels) overgebleven zijn.

Maar....De verhouding wortels en blad (nou ja, als de boom uitgelopen is) is nu anders. Is het wijs om nu ook een aantal takken te verwijderen? Er is een dikke stam die ik sowieso ga opofferen, dus die optie heb ik. Ook kan ik prima tal van kleinere takken verwijderen met het oog op het toekomstige ontwerp.

Echter (en dat is mijn hamvraag):
Moet ik nu takken gaan snoeien om balans te brengen tussen het aantal wortels en blad (en dus verdamping). Zo ja, kan ik de dikke stam verwijderen? Of is het juist beter om veel kleinere takken te snoeien? Mijn twijfel zit vooral in dat een acer 'bloedt'. Volgens mij is dat verspilling van energie. De boom is aan het uitlopen. Ik zie nog geen bladeren, maar de knoppen zijn geen knoppen meer (zit er tussenin dus).

Wie kan mij advies geven? Bijgevoegd zijn foto's.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer uit de volle grond uitgegraven: advies gevraagd 1 jaar 5 maanden geleden #97806

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1175
Gewoon laten doen nu. Bekijk het eens in de herfst wat je wilt weghalen.
Het enige minpuntje is de potgrond, ik had direct voor een korrelsubstraat gekozen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Acer uit de volle grond uitgegraven: advies gevraagd 1 jaar 5 maanden geleden #97807

• Intruder1400
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Thanks!

Ik twijfelde idd over substraat. Ik zag een filmpje waarin vrijwel alle wortels weggehaald werden en pumice (?h gebruikt werd. Redenatie was dat er meer zuurstof beschikbaar wat de wortelgroei stimuleert.

Ik heb gekozen voor potgrond omdat ik daar voor het opkweken erg goede ervaringen mee hebt ik heb testen met pinussen gedaan waarbij potgrond by far meer groei gaf. Een praktische afweging telt ook mee: deze Kuip billen met substraat kost een vermogen…

Doel nu is herstel, grote ingrependoen en die laten dichtgroeien. Daarna ga ik verfijnder aan de slag en idd over op substraat.

Wat is jouw afweging om nu meteen voor korrelig substraat te kiezen?

Acer uit de volle grond uitgegraven: advies gevraagd 1 jaar 5 maanden geleden #97808

• Intruder1400
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Aanvulling: ik durfde de wortels niet ineens zover te snoeien dat de boom bonsai-pot-klaar was. Op een van de foto’s is en grote ‘klomp’ te zien. Die gaat er in de tweede keer af. Denk over twee jaar, als de boom goed aanslaat. Dan gaat ie ook het substraat in.

Tips van anderen zijn welkom!!
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort acties?

Laast bewerkt: Post by Intruder1400.

Acer uit de volle grond uitgegraven: advies gevraagd 1 jaar 5 maanden geleden #97809

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1175
Zoals je zelf zegt, meer lucht bij de wortels. Je kan ook langer wachten met verpotten voor de grond dichtslaat en je kweekt fijnere wortels.

Acer uit de volle grond uitgegraven: advies gevraagd 1 jaar 5 maanden geleden #97810

• Intruder1400
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Top, dan wordt dat fase twee. Eerst nu de boom bij laten komen.

Bij het opnieuw verpotten gaat ook die ‘klomp’ die nu onder de grond zit er af.

Als iemand dit zo ziet en leest. Had dat allemaal ineens gekund?
Ik twijfelde hierover, vooral omdat ik op het randje van de periode zit. De boom staat op het punt van echt uitlopen. Daarom heb ik ervoor gekozen om het gefaseerd te doen. Daarmee verlies ik wel wat tijd omdat de boom straks nog een keer moet herstellen.
Heb ik goed gedaan aan de voorzichtige aanpak, of had alles ineens gekund?

Acer uit de volle grond uitgegraven: advies gevraagd 1 jaar 4 maanden geleden #97816

• Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 111
Mooie acer.
Ik denk dat deze zeker goed gaat gekomen, gezien het aantal fijne wortels die er aan zitten.
Ik zou niet gaan snoeien om evenwicht wortels/blad te verkrijgen.
Ten eerste is het nu, zoals je zelf aangeeft, niet het ideale moment op acers snoeien.
Maar ten 2de zorgt de fotosynthese in de bladeren mede voor aanmaak van nieuwe wortels. Dus hoe meer bladeren hoe beter.

Je zegt dat hij nu echt tegen uitlopen aanzit. Hij is dus nog niet aan het uitlopen?
Dan zou ik eigenlijk nog opteren om hem terug uit te pot te halen, de wortels volledig uit te kammen/spoelen en in korrelig substraat zetten. Dan kan je de wortels ook al meer vlak en in de goede richting plaatsen, zodat je al de eerste stap hebt richting een gespreide wortelvoet.

Als dit niet meer kan, zou ik hem dit jaar laten bekomen en volgend voorjaar zeker in goed substraat zetten. Dan kan je deze zomer al wat bovengronds werk verrichten.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts