Onderwerp:

8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 2 dagen geleden #2112

  • speedy-1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Koop al 12 jaar af en toe een goedkoop bonsaitjes, maar over het algemeen overleven ze het niet echt bij mij. Maar 8 jaar geleden heb ik zelf een Ginkgo gezaaid welke is opgekomen en nog steeds leeft. Tis een sterk plantje, of hij nou veel of weinig water krijgt hij blijft het doen.
Bijna ieder jaar plant ik passiflora's in dezelfde pot en deze gaan dood, maar dit "boompje" houd zich goed.
Hij is nu 40 cm hoog en ik zou er graag een mooie bonsai van maken, maar weet niet hoe te beginnen. Heb al boeken gelezen, ooit een bonsai cursus gevolgd, maar dat gaat merendeel allemaal over hoe je van een plant uit het tuincentrum of uit de natuur een bonsai kan maken.
Kunnen jullie me advies geven wat ik met deze plant kan doen. Hoe krijg ik zijn zij takken aan het groeien, want hij gaat voorlopig alleen maar de hoogte in.
Hoe zorg ik dat de stam dikker wordt en de bladeren kleiner (bladeren halveren werkt dat bij een Ginkgo ook?).
Hij is nog nooit uit de pot geweest dus geen idee hoe de wortels eruit zien.
De pen wortel zit er dus ook nog steeds aan.
Plant zit nu flink in de groei dus kan misschien nu niet veel doen, maar hoor graag wanneer het wel kan en wat ik dan het beste kan doen.
Ik ben erg benieuwd. Foto's van mijn Ginkgo bijgevoegd.
Groetjes van een eeuwige bonsai-stuntelaar.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by speedy-1.

Re: 8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 2 dagen geleden #2120

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
De beste manier om de stam dikker te laten worden is plaatsen in de volle grond. Ik vraag me echter af of deze Gingko werkelijk 8 jaar geleden gezaaid is. Aan het nog iele stammetje te zien is dit nog een heel jong boompje.
Het wordt echter wel eens tijd om het boompje eens uit die bak te halen en de wortels eens te bekijken!
Zorg er in eerste instantie i.i.g. voor dat het boompje in goede potgrond komt te staan en bemest het met regelmaat. Om de hoogtegroei te stoppen kun je de groeitop eruit knippen. Zijscheuten zullen zich t.z.t. ontwikkelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 1 dag geleden #2126

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

speedy-1 schreef : Bijna ieder jaar plant ik passiflora's in dezelfde pot en deze gaan dood


volgens mij is een passiebloem een eenjarige bloeier, wellicht dat ze daarom doodgaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 1 dag geleden #2128

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5

dea schreef :

speedy-1 schreef : Bijna ieder jaar plant ik passiflora's in dezelfde pot en deze gaan dood


volgens mij is een passiebloem een eenjarige bloeier, wellicht dat ze daarom doodgaan.


Nee, De enige bekende eenjarige soort is Passiflora gracilis.Misschien heeft hij dan per ongeluk net deze geplant ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: 8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 1 dag geleden #2140

  • speedy-1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de reacties!
De passiflora's waren verschillende, maar ook de oudste en sterkste die je vroeger alleen maar zag Passiflora caerulea en bij mijn ouders echt jaren stond.

Hoe oud de Ginkgo precies is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik samen met mijn broer op een gegeven moment verschillende plantjes heb gezaait en dat was vlak voor hij het ouderlijk huis uit ging. Onder tussen is hij zeker 1,5 jaar later weer verhuist en bij zijn vriendin in Zweden ingetrokken en woont daar nu 5 jaar. Weet ik omdat zijn oudste dochtertje over een paar weken 4 jaar wordt.
Dus laten we zeggen dat het plantje minimaal tussen de 6 en 7 jaar geleden is opgekomen.
Ik zal eens kijken of ik hem van het weekend kan verpotten. Moet ik de pen wortel dan ook gelijk al iets kortwieken? In de volle grond zetten is geen optie omdat ik daar geen mogelijkheid toe heb. Woon namelijk 2 hoog in een appartement.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 1 dag geleden #2145

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Als je de Gingko uit de bak haalt zie je wel hoe de wortels zich hebben ontwikkeld. Is de kluit goed doorworteld dan kun je de penwortel weghalen.
Als er niet al te veel wortels te zien zijn haal je een gedeelte van de penwortel weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 9 uren geleden #2157

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

speedy-1 schreef : Bedankt voor de reacties!
De passiflora's waren verschillende, maar ook de oudste en sterkste die je vroeger alleen maar zag Passiflora caerulea en bij mijn ouders echt jaren stond.

Hoe oud de Ginkgo precies is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik samen met mijn broer op een gegeven moment verschillende plantjes heb gezaait en dat was vlak voor hij het ouderlijk huis uit ging. Onder tussen is hij zeker 1,5 jaar later weer verhuist en bij zijn vriendin in Zweden ingetrokken en woont daar nu 5 jaar. Weet ik omdat zijn oudste dochtertje over een paar weken 4 jaar wordt.
Dus laten we zeggen dat het plantje minimaal tussen de 6 en 7 jaar geleden is opgekomen.
Ik zal eens kijken of ik hem van het weekend kan verpotten. Moet ik de pen wortel dan ook gelijk al iets kortwieken? In de volle grond zetten is geen optie omdat ik daar geen mogelijkheid toe heb. Woon namelijk 2 hoog in een appartement.

als die Ginkgo in een appartement gaat houden gaat die afsterven; Een boom moet in rust kunnen komen,( koude vorst ) indien dat niet kan gaat hij stilaan verzwakken , zal de groei ook stoppen en uiteindelijk afsterven.
Deze nu verpotten zou wel eens fataal kunnen zijn en zeker nu niet zijn penwortel wegknippen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 9 uren geleden #2161

  • speedy-1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Nee hoor hij hij staat niet bij mij binnen, gewoon altijd op het balkon gestaan door weer en wind en daar blijft hij ook staan.
Wat is dan het beste om te doen? Voorlopig zo laten staan en wat is dan de beste maand om hem te verpotten? Volgend jaar begin maart na de winterrust en voor hij gaat uitlopen?
Ik wil niet dat hij kapot dus heb alle geduld het juiste moment af te wachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 9 uren geleden #2162

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Verpot hem volgend voorjaar en nu goed bemesten .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: 8 jarige Ginkgo biloba heeft hulp nodig. 13 jaren 9 uren geleden #2163

  • speedy-1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Oke dat ga ik doen. Laat ik volgend jaar wel horen hoe het verder met hem gaat.
Ga na mijn vakantie eens kijken of ik een ander leuk bonsai-tje op de kop kan tikken en in leven kan houden. En heb ook bij vreeken wat verschillende zaadjes besteld. Ben benieuwd wat er van op gaat komen en dan laat ik die de komende jaren lekker rustig gaan groeien. Experimenteren is altijd leuk en dit kost niet zoveel geld.

Ik heb het volgende besteld:
ACER buergerianum, ACER palmatum 'Atropurpureum', PINUS parviflora, SEQUOIA sempervirens, SEQUOIADENDRON giganteum, ULMUS parvifolia, WISTERIA sinensis,
Meeste zal wel pas in het najaar gezaaid moeten worden, maar dat zal allemaal wel op de zakjes staan.
Als ik vragen heb laat ik het weten. In ieder geval allemaal bedankt voor de reactie's!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts