Onderwerp:

Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3726

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Sinds kort ben ik ook begonnen met het kweken van bonsais.
Dus zo ben ik nu constant bezig met het zoeken van goede literatuur, schalen, potten, grondmengsel enz.. maar natuurlijk ook potentiële bonsais.

Wel, niet zo ver van mijn huis ligt er een "bos" met verscheidene bomen die zich blijkbaar goed dienst doen als bonsai.

Rondom deze bomen groeien kleine ( max 20 -25cm) bomen ( zoals bomen doen :P )
Dit zijn dus de "stekken" die ik zou gebruiken als bonsai, maar deze zijn bij mij gemiddeld 15 cm en hebben eigenlijk al een bijna harde stam.

Is dit een techniek die ik kan/mag gebruiken om goede bonsais te maken, of zijn deze stekken te oud ?

Dank

P.S. Sorry voor gebrek aan foto's, maar op vakantie heeft ons fototoestel het begeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3727

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Tijne, stekken zijn het natuurlijk niet waar je het over hebt, maar bewortelde zaailingen van de grote exemplaren die je daar ziet.

Mooi materiaal om mee bezig te gaan maar niet om meteen als bonsai te gebruiken natuurlijk.

Overwegend zijn het kleine boompjes met dunne iele stammetjes.
Maar door zo'n zaailing ruim uit te graven en thuis verder op te kweken met de nodige verzorging kun je er iets leuks aan overhouden.

Maar voor je het een bonsai kunt noemen ben je natuurlijk heel wat jaartjes verder!

Dat laatste wat je schrijft, "of zijn deze stekken te oud" begrijp ik eigenlijk niet!:huh:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3728

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Wel ze zien er allesinds ouder oud :P

Dus met stekken zal ik rapper succes bereiken dan met die zaailingen ?

Dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3729

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Tijne schreef : Wel ze zien er allesinds ouder oud :P

Dus met stekken zal ik rapper succes bereiken dan met die zaailingen ?

Dank


Ik vermoedt dat e.e.a. je toch niet geheel duidelijk is.

Een zaailing is een reeds beworteld plantje, in jouw geval dus nakomelingen van de bomen waar ze als zaden vanaf zijn gevallen.

Een stek snijd of knip je van een plant of boom en je moet eerst zorgen dat deze wortels gaat ontwikkelen.

Kort samengevat, je hebt met een zaailing dus een grote voorsprong omdat deze reeds beworteld is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3731

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah sorry, mijn fout. Maar omdat je zei bij zaailing : " Maar voor je het een bonsai kunt noemen ben je natuurlijk heel wat jaartjes verder!" dacht ik dat je bedoelde dat deze niet geschikt zijn voor bonsai.

Dus zowel zaailingen als stekken zijn een goede manier tot bonsai kweken, maar bij de weg tot bonsai heeft een zaailing gewoon een kleine voorsprong ?


Dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3770

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Tijne,

Ik denk dat je nog wat essentiële basiskennis ontbreekt op gebied van Bonsai.
geeft niet, maar probeer jezelf wel goed in te lezen van te voren.
(boek, internet etc)

Bij bonsai is het streven een zo OUD mogelijke boom in een pot neer te zetten, dus dat de boom in je pot er heel oud uitZIET (hoeft in werkelijkheid niet oud te zijn, maar kan er door bewerkingen wel veel ouder uitzien)

Net als in de natuur, ziet een boom met een hele dikke stam en heel veel vertakkingen er veel ouder uit, dan een dun boompje met slecht enkel takken eraan (Literati stijl uitgezonderd, maar dit is wat verder dan de basis begrippen, sorry)
Vandaar dat we in bonsai ook bomen willen met al vrij dikke stammen, en sja, dat duurt nu eenmaal wat jaartjes.
Vandaar dat Hank schreef, dat je zaailingen al wat verder zijn dan stekken.
Bij stekjes duurt het dus nog weer iets langer voordat de stam dikker wordt en dat je stevige verhoute takken krijgt.

Kortom,
in jouw geval zou ik toestemming vragen om de zaailingen die je hebt gezien te mogen uitgraven. (vraag je geen toestemming en je wordt gesnapt, dan is de boete hoger dan een volgroeide bonsai kopen !!!!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3771

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank hiervoor. Maar ik wist wel ( ongeveer) wat de bedoeling was van Bonsai en dat ze er oud horen uit te zien. Toch in ieder geval bedankt voor de extra uitleg ( te veel kan geen kwaad :) )

Maar mijn vraag werd beantwoord met uw laatste regel; namelijk dat zulke zaailingen wel te gebruiken zijn voor bonsai. Daar was ik gewoon bang voor dat deze, wegens het feit dat ze gegroeid waren in het wild, onmogelijk nog tot bonsai zouden kunnen omgevormd.

Toch hartelijk dank aan iedereen die mij helpt met deze toch wel intrigerende hobby :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3773

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Tijne schreef :


Maar mijn vraag werd beantwoord met uw laatste regel; namelijk dat zulke zaailingen wel te gebruiken zijn voor bonsai. Daar was ik gewoon bang voor dat deze, wegens het feit dat ze gegroeid waren in het wild, onmogelijk nog tot bonsai zouden kunnen omgevormd.



Sterker nog, in het "wild" vind je vaak de meest geschikte boompjes!
Vaak al enigszins wat gevormd door de wind of wat beschadigd doordat er takjes zijn aangevreten door een ree of konijnen.
Om van zulke boompjes toch nog een alleszins leuke bonsai te maken is een mooie uitdaging die veel voldoening geeft!

Ps. Lees nog wel even datgene wat Dea schrijft in de laatste regels van z'n bericht!!
Het kan een erg dure zaailing worden als je gesnapt wordt!:dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3776

  • Tijne
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 24
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja inderdaad.

Best waarschijnlijk eens mailtje naar de stad zelf / plaatselijke boswachter :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Yamadori/Stekken 12 jaren 8 maanden geleden #3789

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Tijne schreef : wegens het feit dat ze gegroeid waren in het wild, onmogelijk nog tot bonsai zouden kunnen omgevormd.


geen dank.

zoals Hank al zei, de meeste mooie bonsai komen juist uit de natuur !!!
En in je onderwerp zet jezelf yamadori, dit betekent dus een bonsai uit het wild.
In mijn beleving zijn juist de Yamadori (bomen uit het wild/bergen) de mooiste bonsai die er zijn, aangezien de natuur het meeste werk heeft gedaan.
Vaak worden er uit de bergen bomen uitgegraven die al minimaal 100 jaar oud zijn. Mooie verwrongen stamlijnen, natuurlijke jin en shari, etc. Schitterend gewoon.
Dit zijn (daarom) ook doorgaans de duurste bonsai of degenen met de meeste waarde.

Doe eens wat google zoekwerk op Yamadori bonsai en je zult versteld staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts