Onderwerp:

Binnen bonsai: Draaien of niet? 12 jaren 1 maand geleden #6259

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zoals bekend heb ik een van de starters[akketten binnen bonsai van de site ter test in de vensterbank staan. De plant groeit prima. Maar om gelijkmatige groei te bekomen draai ik de plant elke paar dagen een kwartslag. Natuurlijk is dit niet ideaal, en ik zie ook dat de oudere bladeren beginnen af te vallen. Een normaal verschijnsel bij het draaien van planten.

De vraag natuurlijk is dan.. Is er een manier om een binnenbonsai homogeen te laten groeien zonder te draaien, en zonder extra belichting te plaatsen. Iemand tips? Ideeen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Binnen bonsai: Draaien of niet? 12 jaren 1 maand geleden #6260

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik zou het eigenlijk niet echt weten maar als je een plant of boompje binnen hebt staan en je wilt een rechte stam krijgen dan zul je hem idd moeten draaien. Anders groeit de plant altijd naar het licht toe. Dat de bladeren eraf vallen is misschien een naar bijverschijnsel maar als je niet een plek hebt waar het licht meer vanaf meerdere kanten komt en je geen scheve stam wilt zou ik blijven draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Binnen bonsai: Draaien of niet? 12 jaren 1 maand geleden #6262

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
hoi met bonsai1.2 is het niet de bedoeling om hem door middel van bedraden in die vorm te krijgen ? tenzij die nog te klein daarvoor is dan is draaien denk ik wel een goed alternatief :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Binnen bonsai: Draaien of niet? 12 jaren 1 maand geleden #6271

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

bonsai1.2 schreef : hoi met bonsai1.2 is het niet de bedoeling om hem door middel van bedraden in die vorm te krijgen ? tenzij die nog te klein daarvoor is dan is draaien denk ik wel een goed alternatief :)


In principe wel. Maar alks de plant aan een zijde licht krijgt, zal hij ok aan een kant groeien => Je moet wel takken hebben om te vormen ;) Dat is een van de redenen dat de meeste bonsaiboeken aangeven dat je buiitenbomen eigenlijk minimaal 1 1/2-2 meter van een muur af moet zetten: De plant krijgt rondom licht en groeit homogeen. Binnen is dat niet haalbaar. Maar een groeilamp plaatsen gaat mij te ver, qua energie verspilling.

Uiteraard is buiten zetten een optie, maar het doel van deze liguster exercitie was vooral om de plant op de vensterbank te testen :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Binnen bonsai: Draaien of niet? 12 jaren 1 maand geleden #6279

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Hoi,
Ik draai mijn binnenbomen altijd één maal in de week. En dan een halve
slag. Er zitten veel ficussen bij en die laten nooit een blad vallen, terwijl ze daar wel om bekend staan. Ik heb ook een liguster (starterspakket) sinds hij binnen staat heeft hij al het oude blad laten vallen. Maar ja hij groeit wel :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts