Onderwerp:

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10260

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
We hebben tijd hé Leatherback... :lol:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10272

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Precies. Gisteren op de vereniging vond men het gek dat ik het niet erg zou vinden om een olijf af te zagen en een nieuwe kroon te groeien. Ik: Oach, dan duurt het 5 jaar voor hij in een schaar gaat, toch niet erg? Ze dachten dat ik gek was volgens mij :D

Nadeel is wel dat er nu al de 2e expositie is waar ik geen boom neer kan zetten:|
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Vink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10279

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik post af en toe foto's op een belgisch forum... man man, bakken kritiek... ze vinden daar allemaal dat ik mijn bomen op de compost moet smijten, dat ik daar mijn tijd en geld in steek vragen zij zich af...
Geld kosten ze me niet, en tijd... ach...elke dag eens met je gietertje passeren en om de zoveel maand eens snoeien.
Ik maak graag tijd om mij met deze bomen bezig te houden. Maar nee, zij kopen voor honderden euro's hun bomen en denken dan het van het te zijn... OK mijn bomen verdienen nog niet de naam "bonsai", maar misschien ooit wel, en ik zal hem zo gemaakt hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10281

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja, die zal je altijd houden. Mijn mening: Als je geen boom van een paar honder euro kan vormen uit basis materiaal, moet je ze eigenlijk ook niet kopen. Te grote kans dat je ze dood laat gaan.

Voor mij is het niet het doel bonsai te hebben; Waarschijnlijk gaan de bomen die in die buurt komen allemaal de deur uit. Mij gaat het om het opkweken, uit stekken, zaden of tuincentrum spul. Eigenlijk heb ik dat altijd al gehad. Als ik een takje of zaadje kreeg dan ging dat de gron in. En 3 maanden later als de groei er vol in zat was de interesse weer wat weg ;)

Ik zou me niet druk maken om wat anderen vinden van jouw planten. Als jij er blij mee bent, maakt de rest niet uit. Wel jammer als mensen niet mee denken omdat het in hun ogen minderwaardig is. De beste bonsaiartiesten zijn begonnen met rommelplantjes uit de groencontainer van de buurman. En met geduld en de juiste techniek kunnen daar hele mooie bomen uit komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10285

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik zou me niet druk maken om wat anderen vinden van jouw planten. Als jij er blij mee bent, maakt de rest niet uit. Wel jammer als mensen niet mee denken omdat het in hun ogen minderwaardig is. De beste bonsaiartiesten zijn begonnen met rommelplantjes uit de groencontainer van de buurman. En met geduld en de juiste techniek kunnen daar hele mooie bomen uit komen.[/quote]

helemaal mee eens!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10288

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Precies, en echte bonsaisten zien in elke boom een (potentiële) bonsai, hoe klein of in welke staat dan ook. De meesten zien het juist als uitdaging om van een "tak met loof" een bonsai te maken. En zoals al gezegd, maak je niet druk om wat anderen denken of vinden. Ieder heeft het recht op een eigen mening, maar niemand hoeft zich daar iets van aan te trekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10289

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ook helemaal mee eens..
kijk als belg ook regelmatig op een welbekend belgisch forum.. en de commentaar van de ego's daar is echt wel ontmoedigend voor beginnende bonsai liefhebbers..
eigenlijk verwachten die dat je eerst 30 jaar foto's belijkt en boeken leest, en dan als eerste boom een 100 jaar oude juniperus aanschaft.. of meteen een 500 jaar oude yamadori eik..
ook ben je dan helemaal niet met bonsai bezig als je geen echte dure boom hebt, maar met tuinieren en tijdverspilling..
zaaien vinden ze te traag en liefst hebben ze allemaal op 1 jaar een bonsai..

persoonlijk vind ik dit echt zielig..
ik zie bonsai blijkbaar anders, en denk dat de japanners dat ook anders zagen.. maar de westerse bonsai beleving moet snel snel snel gaan blijkbaar..

ik heb recent zaadjes geplant.. ow, wacht, een beginner mag dat niet doen! tijdverspilling!! .. alsof ik dagen aan een stuk naar dat zaaibed lig te kijken :s

zelf probeer ik me eerder ook voor te stellen hoe de traditionele bonsai tot stand kwamen.. door jaren en jaren opkweken en oefenen.. en trek me dus helemaal ook niet aan wat die ego's vinden van mijn kleine boompjes die ik hopelijk binnen 30 jaar bonsai mag noemen.. dan zal ik tenminste de trots hebben deze zelf opgekweekt en gevormd te hebben..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10307

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
En daarom is dit forum nou zo fijn. Iedereen hier is relaxed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10311

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Blij dit allemaal te horen. Ik ben er zeker van dat mijn bomen in goede handen zijn, misbaksels zoals zij ze noemen dump ik niet zomaar. Mijn respect voor bomen gaat veel verder dan dat.

Ik zou zeggen" Iedereen goe bezig... houden zo!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: verpotte zomereik 11 jaren 9 maanden geleden #10319

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : ook helemaal mee eens..
kijk als belg ook regelmatig op een welbekend belgisch forum.. en de commentaar van de ego's daar is echt wel ontmoedigend voor beginnende bonsai liefhebbers..


Welk forum is dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren