Onderwerp:

Kersenboompjes 12 jaren 5 dagen geleden #8408

  • Dino
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi, ik ben mij pas een beetje aan het inlezen over bonsai en ik heb enkele zaailingen van een kersenboom bij mijn schoonouders uit de tuin gehaald en in een potje gezet. Ik zou hier graag enkele grotere bonsai van maken, maar ik weet nog niet goed hoe dat proces verder verloopt vanaf een zaailing. Alle tips zijn welkom, ik ken er eigenlijk nog zogoed als niets van, buiten wat basiskennis dat ik op internet gevonden heb. Ik zou graag willen weten hoe het stappenplan van mijn toekomstige bonsai er ongeveer uit zou kunnen zien. Ik zou graag 1tje hebben in de moyogi-stijl en een in kabudachi met 3 stammen als dat mogelijk is met een kersenboom en voor een beginner?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Kersenboompjes 12 jaren 5 dagen geleden #8409

  • René91
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 127
  • Ontvangen bedankjes 5
Het eerste wat je moet weten als je bonsai wilt vanaf zaailingen, is dat je heel veel geduld moet hebben. Het kan wel een aantal jaren duren voordat je bomen gevormd kunnen worden tot bonsai. Moyogi stijl lijkt me wel mogelijk, met die andere stijl ben ik niet thuis dus daarover durf ik geen uitspraken te doen.

Succes in ieder geval!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Kersenboompjes 12 jaren 5 dagen geleden #8417

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
als je een "grotere" bonsai wilt hebben, zoals je aangeeft, dan raad ik aan, om ze eerst een paar jaar in de volle grond te planten om wat dikte groei te krijgen. In een pot hebben ze weinig ruimte om te groeien en blijven ze dus veel kleiner en dunner.
Wanneer de dikte van de stam naar wens is, kun je hem in een voorjaar (voor het uitlopen van de knoppen) oppotten of in een trainingskist/schaal zetten.
En tevens de lengte inkorten, dus de stam afzagen tot een zijtak en hier je nieuwe top/leider van maken (tak omhoog bedraden)

Vanaf dan kun je aan de takkenstructuur werken en ik raad je dan aan, om meteen alle bloemknoppen te verwijderen. Het maken van bloemen kost namelijk veel energie en die kun je dus beter gebruiken voor de groei en nieuwe tak aanzet.

pas als de stijl vd boom naar wens is, en er genoeg secundaire en tertiaire takken aanwezig zijn, zou ik hem laten bloeien.

kabudachi (meerstammig) zal denk ik wat lastiger worden met een prunus.

en lees je eerst heel goed in: boeken, internet, youtube filmpjes, aangezien je nog maar startende bent.

veel succes iig en houd ons op de hoogte van de vorderingen !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Kersenboompjes 12 jaren 4 dagen geleden #8433

  • Dino
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Het probleem is wel dat ik ze niet in de volle grond kan laten groeien. Zo was ik dus ook op het idee gekomen om er bonsai van te maken, want dan konden ze in een pot blijven staan. Maar ik zal in ieder geval zorgen dat ze een zo groot mogelijke pot krijgen om eerst een paar jaar in te groeien. Geduld heb ik er wel voor denk ik, ik vind het vooral heel mooi om ze te zien groeien. Ik dacht ze de eerste 3 jaar met rust te laten en dan beginnen met "pruning" zoals ze dat op de Engelse sites noemen (ken het correcte Nederlandse woord niet). Is dit ok of moet ik elk jaar al zorgen dat ik ze een beetje bijsnoei? Waarschijnlijk niet als ik de stam moet afzagen?
En waarom zal meerstammig dan lastiger zijn? Zal hij dan niet genoeg kunnen groeien?
Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Kersenboompjes 12 jaren 4 dagen geleden #8436

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Momenteel heb ik twee Japanse kersen in schalen staan. Geen gewone bloempotten, maar van die halve-voetbal-achtige rode terracotta schalen. Daar groeien ze aardig in, en de wortels hebben genoeg ruimte om ook de breedte in te gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Kersenboompjes 12 jaren 4 dagen geleden #8440

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
kan je dan niet meerdere takken als hoofd stam gebruiken om er vervolgens een meerstam style uit te halen ? gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Kersenboompjes 12 jaren 4 dagen geleden #8444

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
dat kan, maar dan heb je niet 1 basis waaruit ze voortkomen.

vlotstijl zou eventueel wel kunnen, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee bij een prunus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Kersenboompjes 12 jaren 3 dagen geleden #8454

  • Dino
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik was ook al aan het denken om meerdere takken te gebruiken voor de meerstam-stijl, ik heb ergens eens gelezen hoe dat moest, maar kan het niet meer terugvinden. Vlotstijl vind ik ook wel heel mooi. Ik zou misschien beter eens opzoeken hoe je aan die verschillende stijlen moet beginnen, zo kom ik er misschien achter of het met een kersenboom zou lukken. Ik heb alleen daarover nog niet zoveel kunnen vinden, kan iemand mij een website of boek misschien aanraden daarvoor? Is het ook zo dat bij vlotstijl de stam snel kan gaan rotten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Kersenboompjes 12 jaren 3 dagen geleden #8456

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Kersenboompjes 12 jaren 3 dagen geleden #8458

  • Dino
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja die zijn allemaal goede uitgelegd wat die stijl precies moet voorstellen, maar ik dacht eerder in de zin van hoe je juist je boom naar die stijl moet vormen, hoe je eraan begint zegmaar en aan wat voor criteria die boom moet voldoen om succesvol in een bepaalde stijl gevormd te kunnen worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Dino.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren