Onderwerp:

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 11 maanden geleden #9084

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
De pinus heeft vanaf het begin naalden. Hij komt boven als een soort dichtgevouwen parasolletje. Als het open gaat heb je een kransje van naalden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 11 maanden geleden #9086

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik heb even gegoogled voor je, want de pinus is een......naaldboom ;)







Dus zoals het er nu naar uit ziet heb je idd onkruid gepoot....

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 11 maanden geleden #9087

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Dat is balen hahaha,

Nou ja, ik laat het even staan, weggooien kan nog altijd, we zien wel wat het word

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 10 maanden geleden #9967

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
kan je op gelijk welk ogenblik deze zaden planten?
ik zou dit ook willen proberen voor enkele coniferen zoals Larix, pinus en juniperus, maar ik heb dit nog nooit gedaan.
ik zou dit wel binnen doen in een goed verlichte plek aan het raam in een baje met een plastic deksel erop zodat het lekker warm en vochtig blijft, of is dit laatste voor coniferen niet nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 10 maanden geleden #9970

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hoi,

Ik kan je helaas geen antwoord geven, want de zaden in dit topic zijn ook mijn eerste op wat groenten en kruiden zaadjes na.
Enige wat uk ervan weet is dat ik bij deze de beschrijving gevolgd heb en tot nu toe nog niks uit de grond komt.
Zodra er wel iets op komt plant ik hier weer foto's

Wat je vraag betreft hoop ik dat iemand anders reageert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 10 maanden geleden #9971

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik hoop het ook

op plaatsen zoals bonsaicafé.be plaats ik dit bericht niet, omdat ik de indruk heb dat iedereen daar gewoon zo snel mogelijk een "bonsai" wil en dat naar hun mening bonsai opkweken uit zaad te veel tijd in beslag neemt

mijn mening daarover is echter anders.. ik zie enorm graag natuur en alles wat groeit, en kan me nauwelijks iets beter voorstellen als je met bonsai bezig bent, om deze volledig vanuit zaad op te kweken, vooral omdat je dan niet met de beperkingen zit die de pre-bonsai, mallsai en tuincenterplantjes met zich meebrengen. ook zijn zaailingen meteen gewoon aan de omgeving waar ze de komende jaren gaan doorbrengen. ik denk dat dit dan enkel ook alleen maar ten goede is voor het boompje.

het lijkt me een heel leerrijk gebeuren waardoor nadien de band die je hebt met je boompje alleen maar groter is.. die enkele jaren meer dat dit duurt daar kijk ik echt niet naar..

anders kan je even goed zeggen: ik wil wel kinderen, maar enkel vanaf ze reeds 5 - 6 jaar oud zijn... een zaailing succesvol zien opgroeien lijkt me wel wat :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 10 maanden geleden #9992

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Het klopt wel wat je zegt, je kan zelf ervoor zorgen dat hij weinig wonden en lelijke littekens heeft, je kan vanaf het begin hem al stylen zoals jij hem wilt hebben en het geeft natuurlijk een geweldig gevoel als je een boom hebt, die je vanaf het begin af aan hebt gekweekt.

Het kost wel een hoop tijd, en daarom is het aan te raden om naast de zaadjes, ook wat verder materiaal hebt waar je al aan kunt werken. Anders kan je de eerste 5 jaar vrijwel niets aan de bomen doen ;)

Daarom wordt er ook vaak tegen beginners gezegd: Als je heel graag vanaf zaad een bonsai wilt opgroeien, neem er ook wat anders bij, een boom die al 'af' is of waar je gewoon lekker mee bezig kunt zijn. :)

Maar voor erbij, is het zeker leuk om het in ieder geval te proberen, het lukken is een tweede!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by YouriVanPinxteren.

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 10 maanden geleden #10035

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
bij deze dan ook een aantal zaden besteld voor de "lange termijn projecten"
vind deze enkele van men favoriete soorten..welke in mijn ogen dus knappe bonsai kunnen worden..

Larix kaempferi (vind ik zeer knap als Yose-ue of Moyogi)
Picea jezoensis ( knap in verschillende stijlen)
Pinus mugo mughus (knap in verschillende stijlen)

ga deze binnenshuis in een zaaibed steken met een plastik over, op een plaats in onze keuken, daar is een raam ter breedte van de hele keuken, dus meer dan licht en zon genoeg. heb daar vorig jaar al eens zaailingen van andere plantjes gezaaid en die zijn voor 95% uitgekomen. dus heb er wel vertrouwen in.
afhankelijk van wanneer ze dan zullen kiemen en hoe zeer ze groeien zal ik ze daarna een ander plaatsje geven en indien ze tegen de winter nog te klein zijn zal ik ze tot het voorjaar op een winterplaats zetten binnenshuis in ons "waskot".. daar komt ook voldoende licht en door de brievenbusgleuf die niet dichtgemaakt is komt er daar voldoende kou binnen zonder echt te vriezen..
daar ga ik ook men boompjes zetten moest het buiten echt te erg vriezen.. om deze manier hebben ze toch hun winterslaap zonder het risico kapot te vriezen..

als ze tegen dan reeds sterk genoeg zijn zou ik ze echter al voor de winter in de vaste grond zetten en enkele jaren goed laten doorgroeien en vanaf het begin in verschillende stijen beginnen vormen en goeie nebari kweken..

zoals je al zei Youri, ga ik inmiddels wel wat ander materiaal aanschaffen om me in de tussentijd bezig te houden.. zo ga ik binnen 2 weken deelnemen aan een Azalea workshop hier in de buurt.

voorlopig is er wel het budget niet om duurder materiaal aan te schaffen omdat ik trouw in September, maar daarna zal ik zeker eens langsgaan bij Ginkgo bonsai te Laarne en kijken om daar volgend jaar meer workshops te volgen bij Danny Use :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 10 maanden geleden #10526

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Matje, heb je nog voortgang uit je zaden?

bij de mijne zijn er inmiddels 4 larixen uitgekomen sinds enkele dagen en 2 ervan zijn al parasolletjes aan het vormen..

de pinus en picea laten nog op zich wachten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: aantal zaden gepoot 11 jaren 10 maanden geleden #10527

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Helaas er is nog niks uitgekomen,
Hoe heb jij ze gepoot? Grond of zand? Buiten binnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts