Onderwerp:

Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8868

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Ik was zojuist de heg aan het snoeien en vond daar ineens dit boompje tussen staan! Hij heeft zo te zien wel aardig wat tikken gehad van eerdere snoeibeurten en heeft een nogal bizarre vorm door de plek waarop hij groeit, maar dat vind ik juist het aantrekkelijke er aan! Bovendien als hij het daar zo lang heeft kunnen overleven moet hij wel karakter hebben! :P

Nu wil ik deze gaan uitgraven natuurlijk, maar hij staat op een lastige plek tussen de ligustur haag en ik heb 0 ervaring met uitgraven. Kunnen jullie mij wat richtlijnen geven over in welk seizoen en hoe dit te doen met de grootste kans op succes?

Bvd. Eelco

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8869

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
Wel een grappige vondst. Vaak zijn dat de leukste creaties om iets mee te beginnen.
Zal wel een lastige klus worden om 'm weg te halen zo tussen al die andere stammen. Wortels kunnen in elkaar gegroeid zijn.
Of je sloop de eik, of de omliggende planten of erger nog, alles!
Ook is het nu niet helemaal de tijd meer om een plant/boom vrij te spitten. Ondanks het wat laat op gang komende voorjaar begint nu alles te groeien en in blad te komen.
Met andere woorden, de natuur wordt dorstig en heeft vocht nodig.
Je kan proberen de boom zo royaal als mogelijk rond te steken en 'm in het najaar volledig te verwijderen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8883

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Denk ook dat het lastig wordt idd, daarom wil ik het op de gunstigst mogelijke manier doen. Hij staat nu dus als behoorlijk in blad, is het dan wel slim om nu rond te steken? En najaar is dus het gebruikelijke seizoen om een boom uit te graven of is dat alleen voor eik/bladverliezende planten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8893

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Normaal gesproken is het voorjaar/lente het moment om bomen uit te graven en (eventueel) op te potten.
echter, voor een eik heb ik meerdere succesvolle verhalen gehoord, wanneer je dit doet aan het eind vd zomer/begin herfst, als de eik nog vol in het blad staat.

idd, nu alvast rondom steken, en dan zo rond september uitgraven.
ik zal eens kijken of ik de info nog ergens kan vinden voor je.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8897

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8908

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Oh wow, ik dacht die hele site uitgekamd te hebben, maar verrek! Fantastische site trouwens...

Bedankt! En ik zal een updat geven als het zover is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8965

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Na het lezen van het artikel van Harry heb ik besloten vandaag de boom uit te graven. Hij geeft aan dat het moment dat de bladeren net te voorschijn zijn gekomen een goed moment is en dat in combinatie met een flinke regenbui zodat de plant voldoende vocht heeft opgenomen. Vandaar...
De boom had niet veel wortels aan de oppervlakte, maar wel 1 hele dikke die recht naar beneden ging. Omdat ik die door moest knippen was ik bang dat het kleine wortelgestel zoveel bladeren niet zou kunnen onderhouden (zie foto 1), dus heb ik ongeveer 25 tot 30 % van de bladeren verwijderd (overige foto's). Zou dit voldoende zijn?
Inmiddels heb ik de boom ook vastgezet in de pot (emmer met gaatjes...) met een stuk draad.
Verder nog suggesties over hoe ik de grootste kans heb dit bizarre boompje in leven te houden?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8966

  • Eelco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
hier nog 2..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8968

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ikzelf zou al die lange takken inkorten tot een zijtakje met blad dat het kortste bij de stam is. Als je ooit wil vormen zal je toch vanuit de stam moeten moeten plannen.Door nu takken en bladeren sterk te reduceren maak je het volgens mij gemakkelijker voor de plant te herpakken. Verder de plant zoveel mogelijk met rust laten en pas bemesten als er terug volop nieuwe groei is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Verstopte eik uitgraven 11 jaren 11 maanden geleden #8970

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Wauw, dat kan een mooie (han-)Kengai worden of zelfs een fukinageshi (windgezwiept)!
Indien je voor een fukinageshi gaat, gewoon een aantal jaar op zijn zij neer zetten zodat alles naar boven naar het licht wil groeien. Vervolgens constant de lange uitschieters terug nemen en 1 keer per jaar bladsnoei geven. Met een jaar of 3 heb je dan een mooie windgezwiepte bonsai. In dat geval het sprietje dat op de knik groeit lekker laten staan.

p.s. Met een windgezwiepte bonsai moet je er wel rekening mee houden dat hij alleen mooi is in de winter, wanneer je hem tentoonstelt of als familie ofzo langs komt. De rest van het jaar staat hij op zijn kant ;) .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren