Onderwerp:

veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11132

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hoe realiseer ik zoveel mogelijk groei bij deze acer?

Hij staat nu in potgrond, gewone universele.
Welke grond verbeteraar heb ik voor acer nodig?
Welke mest kan ik het beste hiervoor gebruiken?
Hoeveel kan ik bemesten?

Ik wil bij deze acer graag debiel veel groei realiseren.
In de volle grond is nu geen optie ivm geplande verhuizing, wellicht volgend jaar in een nieuw huis.

Wortelkluit heeft nu ongeveer 10 cm doorsnee, pot is bijna 50cm rond, dus ik kan me moeilijk voorstellen dat dit plantje in de gaten heeft dat ie niet in de volle grond staat :woohoo:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Re: veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11133

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
als je grond goed doorlaatbaar is (extra split in mengsel, + drainage gaten in de bodem) dan kun je hem flink voeden.
Nu is het echter al redelijk laat om heel veel N (stikstof) te geven. Dat zorgt voor de meeste groei, alleen let op, hierdoor krijg je ook langere internodiën en grotere bladeren, maar dat geeft voor nu niet aangezien je eerst veel groei wilt hebben.

Dus voor veel groei, mest met hoge N waarde (maar dus wel goede drainage, anders zou je kans kunnen hebben op verbranding vd wortels, alhoewel dat in de regel best meevalt)

en acers houden er sowieso niet van om te nat te staan, dus ook daarom goed doorlatend maken/houden de grond.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11134

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hoi DEA, bedankt alweer voor de snelle reactie.

Grind zal ik morgen ff regelen.

Wat de grond zelf betreft, ik kan me een discussie op het koiforum van koieagle herinneren een paar jaar geleden, waarin stond dat acers speciale eisen aan de grond stelde, ik weet qlleen niet meer of dit juist zure orf juist niet was.

Moet ik hiermee rekening houden?

Mest zal ik dit weekend even naar gaan kijken, maar ik neem aan dat ook hier geldt vanaf september pas weer mesten.

Wat ik graag bereiken wil is een dikke stam, zal even goed een paar jaar duren, maar ik ga voor een snel resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11136

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
grind in je grondmengsel is zeer belangrijk want met pure potgrond zal je boompje veel te nat staan.
ik heb eens gehoord dat het nutteloos is een klein boompje in giga pot te planten. alle grond aan de zijkant van de pot zal mettertijd gaan verzuren en dat is niet de bedoeling. een pot die iets kleiner is lijkt me toch beter.
indien je nu niets meer zal veranderen zou ik er zeker voor zorgen dat de regen er niet aan kan, dus dat je je bewatering zelf kan regelen.

walter pall heeft ooit gezegd dat een boom geen potgrond nodig heeft, indien je goeie samenstelling hebt natuurlijk. internet staat vol van goeie samenstellingen. daardoor probeer ik zo weinig mogelijk potgrond te gebruiken. een beetje kan geen kwaad want als je gaat werken heb je geen tijd om 3 maal per dag te bewateren. :D

grts jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11138

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
ik heb ergens gehoord dat japanse acers licht zure grond wel goed vinden mijnuh staat in een grote stenen pot met alleen pot grond en die heeft nergens last van alleen de wind en de zon afentoe maarja daar is weinig aan te doen gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11140

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
is een pot van 50cm niet iets TE groot?
overpotten kan ook groei remmen.. een grote pot is niet gelijk aan volle grond..

ik zou eerder een pot van 20cm nemen.. of zelfs 15, zodat ie de pot goed kan volgroeien met wortels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11142

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
precies Alex, te groot is niet goed. Er is een fundamenteel verschil in de waterhuishouding & waterme van de kluit tussen eeen pot en een plant in volle grond. Planten die meermaals in potten gezet worden die een maat groter zijn dan de vorige gaat beter dan meteen in een grote pot zetten. Het beste gaat nog steeds in de volle grond (En als je volgend jaar gaat verhuizen kan je nu de boom prima in de volle grond zetten, en op het moment van verhuizen ruim uitgraven. Dat zou geen problemen op mogen leveren. Sterker nog: Nu in de volle grond, en zodra de knoppen beginnen met shuiven de plant opgraven, wortels uit elkaar rafelen en met vlakke wortels opnieuw oppoten is nagenoeg ideaal. Dan kan je in je nieuwe huis de plant voorzichtig weer in de volle grond plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11143

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd de heren hebben helemaal gelijk, volle grond is volle grond en niet een grote pot of kuip.

En het klopt ook dat acers een licht zure grond prefereren en dus niet teveel kalk.
Echter, ik heb ook acers ooit op 100% akadama gehad en dat ging prima. Dus het is niet essentieel zoals bij azalea's.

Je kunt nu nog licht voeden, maar augustus even overslaan, en daarna de N drastisch verlagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11170

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
raar maar waar. bij mij in de vereniging is er iemand die een palmatum heeft die op een plank in de hoogte staat. onder die plank groeien er zeer jonge acers tussen het kalksteen. nooit geprobeerd om groot te laten worden dus waarschijnlek overleeft dit niet. toch raar dat die schieten van tussen kalk??? :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: veel groei 11 jaren 9 maanden geleden #11197

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Niet raar,
zoals ik al zei, ze prefereren een licht zure grond, maar doen het ook prima zonder.
En ik weet dit niet zeker, maar heb eens gehoord dat kalksteen wat anders is dan kalk in de bodem. Ik heb namelijk eens een azalea gezien van iemand die hem op een kalksteen rots had geplaatst en toen kwam dit aan de orde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts