Onderwerp:

Carmona (fukian tea) water geven problemen. 11 jaren 8 maanden geleden #12135

  • Angel_Style
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en wil gelijk even in huis vallen met een vraag.
Ik heb twee bonsai's een kleine (7 jaar oud) sageretia en een grotere 15 jaar oudere Carmona. De Sageretia doet het geweldig want deze "lust" veel water en daar gaat het goed mee.

Mijn probleem is met mijn Carmona (fukian Tea). Deze heeft nu dat elke dag er ongeveer 5 a 6 (soms meer) blaadjes af vallen die geel geworden zijn. De boom is ook niet meer voorzien van zijn donkere blaadjes. Maar er zitten nu ook allemaal licht groene blaadjes tussen en ik ben dus bang dat deze langzaam geel gaan worden.

Na veel zoeken op het internet heb ik al veel informatie gevonden. Maar nog steeds lukt het me niet om een balans te vinden. Ik heb gelezen dat gele blaadjes komen door te veel water. Ook heb ik gelezen dat de carmona niet van een natte grond houd maar dat hij liever aan de drogere kant zit (het tegen over gestelde van mijn sageretia dus).

Mijn boom staat op een schaaltje met steentjes die altijd gevuld is met water. Deze raakt de wortels niet dus dit is alleen voor de lucht vochtigheid. Omdat ik er niet meer uit komt heb ik een vocht meter gekocht. als ik deze bij mijn carmona in de grond bij de stam stop geeft de meter de waarde 3 aan (1 is droog 10 is nat op de meter). Als ik hem in het uiterste hoekje ver van de boom af in de grond stop dan geeft hij daar de waarde 5 aan. Dus niet nat en ook niet droog.

Maar ik heb nu geen idee meer hoe weinig water ik hem moet geven. Ik gaf hem normaal om de 3 dagen water. Nu heb ik hem al een week geen water gegeven maar nog steeds worden er elke dag blaadjes geel. Maar ik wil ook weer niet doorslaan en hem verdrogen.

Iemand een idee? Want hij ziet er nu nog wel mooi uit maar hij moet niet veel meer blaadjes gaan verliezen.

Ik heb een foto geplaatst met twee van die gele blaadjes in mijn hand die er elke dag afvallen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (fukian tea) water geven problemen. 11 jaren 8 maanden geleden #12136

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bomen verliezen bladeren. Dat is zowieso normaal.

Verliezen van veel blad kan veroorzaakt worden door te veel (Of weinig!) water. Maar ook door verkeer bemesten, te veel kalk in de bodem, te veel of te weinig licht; veel draaien of een algemeen foute standplaats..

Misschien kan je vertellen wanneer de boom voor het laatst verpot is, wat je doet met mest, waar en hoe de plant staat etc?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (fukian tea) water geven problemen. 11 jaren 8 maanden geleden #12137

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
In ieder geval heb je zelf al een boel onderzoek gedaan, je stipt zelf al de meest belangrijke elementen aan waar de boom last van zou kunnen hebben. Zowieso is het bijzonder lastig om binnenbonsai te houden omdat, zoals je zelf ook al aangeeft, de luchtvochtigheid 1 van de meest belangrijke dingen is. Als je de mogelijkheid hebt zou ik m als op dagen zoals vandaag buiten in half zon/ half schaduw zetten en 's avonds even sproeien om hem dan weer binnen te halen. Uiteraard moet je dan wel iets meer gaan gieten. Zeker als hij binnen staat zou ik m iig wekelijks sproeien (liefst met regenwater of water koken zodat er minder kalk in zit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (fukian tea) water geven problemen. 11 jaren 8 maanden geleden #12145

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
In wat voor soort grond heb je je Carmona staan?
Ik kan me vergissen natuurlijk, maar op de foto lijkt het alsof het om potgrond gaat en dat deze veel te vochtig is.

Zelf heb ik ook een Carmona welke eigenlijk best wel goed gaat.
Omdat ik zelf nog een beginner ben, steek ik eigenlijk altijd 5 minuten lang een tandenstoker in de grond voordat ik mijn plantjes water geef.
Wanneer je deze na 5 minuten uit de grond haalt, kan je aan de tandenstoker zien of je grond nog vochtig is.
Wanneer je de tandenstoker tegen je lippen aan houd, kan je voelen hoe vochtig de grond precies is.

Vooral omdat je het water via de onderkant van de schaal toedient, kan het soms erg lastig zijn om met je ogen te bepalen of de grond vochtig genoeg is of juist niet.
Het kan best zijn dat de bovenste laag van de grond helemaal droog is, maar dat de grond juist aan de onderkant van je schaal te vochtig is.

Misschien is het beter om er voor te zorgen dat het schaaltje juist NIET altijd gevuld is met water en dat je elke dag met een tandenstoker controleert of hij vochtig genoeg is of niet?
Je geeft aan dat het water de wortels niet raakt, maar je grond zuigt het water op waardoor het dus zo kan zijn dat het water de wortels wel raakt.
Of heb ik je hier verkeerd begrepen?

Mocht je het schaaltje altijd vol hebben staan met water ivbm de luchtvochtigheid, dan kan je er ook aan gaan denken om gewoon een kommetje met water in de zelfde ruimte neer te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (fukian tea) water geven problemen. 11 jaren 8 maanden geleden #12146

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Het valt me trouwens op dat je boom er verder wel gezond uit ziet, dus toch vreemd of misschien juist normaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (fukian tea) water geven problemen. 11 jaren 8 maanden geleden #12147

  • Angel_Style
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Even wat meer info.

Ik heb de plant net twee weken thuis staan. Ik heb hem toen pas gekocht. Toen ik hem kocht waren alle blaadjes donker groen en zaten er niet echt veel lichte (geel wordende) blaadjes tussen.

De eerste week was er ook geen probleem dat er blaadjes af vallen. De plant staat ongeveer 1 meter van mijn raam af. Hij krijgt dus geen directe zonlicht maar krijgt wel gewoon de hele dag indirect zonlicht. Hij staat niet direct bij de verwarming. Tot nu heb ik mijn bonsai niet gedraaid en heb ik hem gewoon met één kant naar de zon toe staan. De blaadjes die vallen vallen van de hele boom. Niet van één kant die wel/niet in de zon staat.

De bonsai staat op de plek waar hij staat niet op de tocht voor zover ik kan zien.

Omdat ik de bonsai net heb weet ik niet hoe lang hij al in zijn pot zit. als ik zo naar de aarde kijk dan zie ik dat de boom vooral aan de rechterkant van de pot zijn wortels heeft zitten. Ik kan niet zien of onder het aarde misschien een ander verhaal is. Maar hij heeft een aardige berg wortels aan de rechter kant zitten (hij staat op een soort bergje van wortels).

Ik heb speciale bonsai voeding gekocht en ik heb na dat hij een weekje heeft gestaan op deze plek hem tot nu één keer deze vloeistof in het water vermengt waarmee ik hem water heb gegeven. Hierbij heb ik er iets minder door gedaan dan aanbevolen werd omdat ik gelezen had dat als een bonsai in "stress" is omdat hij net verplaatst is dat voeding soms minder goed voor hem kan zijn.

Ik probeer hem (omdat ik hem nu minder water geef) om de dag ook een sproei / nevel badje te geven over de blaadjes. Het jammere is alleen dat daardoor zijn mooie witte bloemetjes snel bruin lijken te worden.


Iig wil ik wel iedereen al even bedanken voor het mee denken! Want ik vind het zo jammer om te zien dat mijn sageretia zo mooi er bij staat en allemaal nieuwe takjes aan het maken is en mijn carmona eigenlijk alleen maar blaadjes laat vallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (fukian tea) water geven problemen. 11 jaren 8 maanden geleden #12154

  • Arjen
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik heb momenteel geen tijd om uitgebreid te reageren, dus even een snelle reactie:

De bloemetjes worden bij mij ook erg snel bruin, ik weet niet of dit normaal is maar ik heb het idee dat de bloemetjes van zichzelf gewoon erg kort mee gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (fukian tea) water geven problemen. 11 jaren 8 maanden geleden #12180

  • Angel_Style
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ok, dus het snel bruin worden van de bloemen is normaal. Goed om te weten.

Ook even ter info... de schaal water waar hij op staat is alleen voor lucht vochtigheid. Hij raakt de onderkant/wortels van mijn bonsai niet.

Ik heb geprobeerd met een stokje te meten hoe of wat. Maar ik heb hem gewoon in de grond laten staan. Maar ik zal eens proberen hem er uit te halen en hem er dan alleen 5 min in te stoppen en dan te kijken hoe het met het water is. Want ik kan begrijpen dat een stokje in 5 min. Veel minder snel vochtig wordt als dat je hem er gewoon in laat staan.


Het geeft me wel goede hoop dat mijn Carmona op de foto er nog goed uit zien. Want ik vind hem erg mooi en zou het ook erg jammer vinden als ik binnen een maand een boom van 15 jaar om zeep help. Terwijl ik eigenlijk alleen maar goed wil doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carmona (fukian tea) water geven problemen. 11 jaren 8 maanden geleden #12182

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
De standplaats lijkt me niks mis mee, precies hetzelfde als waar mijn 2 carmona's staan.

Ik zou inderdaad kijken met het watergift, maar de boom lijkt er idd gezond uit te zien op de foto.

De bloemetjes blijven bij mij ong. 1/2 dagen goed en worden inderdaad snel bruin. Voordeel is wel dat hij veel bloemknoppen aanmaakt en het grootste gedeelte van het jaar blijft bloeien! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts