Onderwerp:

Hoeveelheid vloeibare mest 11 jaren 7 maanden geleden #12730

  • jountu
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en op Bonsai gebied, ik heb al veel kunnen lezen over de diversen topics op dit forum. Ik ga zelf binnenkort mijn eerste bomen aanschaffen via een kweker.

Het gaat om de Cryptomeria (bos) en Ilex crenata (bos). In ''het bonsaiboekje'' heb ik het e.e.a. kunnen lezen over deze soorten, alleen heb ik een vraag over de bemesting.

Vanuit diversen sites heb ik de tips bekeken om beide de bomen (complete bossen) met (eventueel) vloeibare mest te voeden van april tot augustus, eens in de drie à vier weken.

Nu heb ik via de shop gekoppeld aan deze site diversen soorten gevonden, maar wat is nou een goede (algemene) vloeibare bemesting waarmee ik de bomen kan voeden. Ook is bijvoorbeeld de samenstelling van de Vloeibare Bonsai mest NPK 0-10-10 1 dop (8 gram) op 3 liter, maar is het dan de bedoeling dat ik dus eens in de drie à vier weken de volledige drie liter geeft per boom (compleet bos)?

Alvast bedankt voor de reacties.

groeten,
Jo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveelheid vloeibare mest 11 jaren 7 maanden geleden #12732

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
De 0-10-10 is een herfst bemesting.
Er zit dus geen N (stikstof) in, wat voor nieuwe groei zorgt. Dit wil je dus wel in april hebben.
Voor nu, de herfst is ie dus perfect. Zo kan de groei mooi afharden en wordt je boom goed voorbereid op de winter.
Houdt er wel rekening mee, dat vloeibare meststof eerder wegvloeit uit de pot, en dus als het veel regent, heeft t weinig zin om met vloeibaar te bemesten.
Dan kun je beter vaste mest gebruiken.

De 8gr op 3 liter is de mengverhouding. Je hoeft dus niet de volledige 3 liter op 1 boom te gieten. Gewoon zoveel als nodig is, dat de grond vochtig genoeg is.
Is de grond compleet droog, geef dan eerst alleen water, en pas als de bodem vochtig is, dan pas bemesten.

Succes.
Oja, en welkom op het forum uiteraard!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jountu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveelheid vloeibare mest 11 jaren 7 maanden geleden #12733

  • jountu
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de snelle reactie. Is het de bedoeling dat de bomen heel het jaar door bemest worden of alleen (informatie via deze site) alleen tijdens de groeiperiode?

Hoe wordt er bemest met de vaste vorm, maak je hiervan gebruik van de korf? Geldt hier dan dezelfde freqentie van bemesting en hoeveel korfjes per keer? Dienen deze dan gewoon bij de plant gezet te worden of ''echt'' in de aarde gestoken te worden?

Of is het gewoon beter de korrels in de aarde te drukken? Ik wil eigenlijk een soort van ''onderhoudsplanning'' maken voor de bomen, werken meerdere mensen met zo'n soort planning of doen de meesten het gewoon op ''gevoel''?

groeten,
Jo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveelheid vloeibare mest 11 jaren 7 maanden geleden #12736

  • jountu
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb de antwoorden op bovenstaande wat betreft ... Hoe wordt er bemest ... via dit forum net gevonden, stond soms vermeld onder een ander soort topic. (beetje bij toeval gevonden)

Die van de ''onderhoudsplanning'' houd ik graag open voor jullie reacties.

Mogen de vloeibare enkelvoudige messtoffen gemixt worden door het water (gieter) en kan je volstaan met alleen het gebruik van deze vloeibare messtoffen, of is de vaste vorm toch ook echt gewenst of misschien wel zelfs ''verplicht''? (die in de shop worden verkocht)

groeten,
Jo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveelheid vloeibare mest 11 jaren 7 maanden geleden #12788

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Dag jountu,

bomen doen het doorgaans beter met organische meststoffen, omdat hier ook andere mineralen en sporen in zitten die de bomen óok nodig hebben, zij het in mindere mate. De korfjes zijn geschikt voor bemesting met Biogold. De organische lente-, zomer- en herfstmest is te fijnkorrelig om in de korfjes te doen. Die "sprinkel" je gewoon een beetje over de grond heen. Vloeibare mest kan je mixen en is handig als je specifieke NPK waarden wil hebben. Je kan dit oa. gebruiken voor bladbemesting, maar daarvoor kan je bijvoorbeeld ook een "thee" trekken van Biogold. Dat heeft dan als voordeel dat er ook weer sporen en mineralen opgenomen worden door de boom.

Onderhoudsplanning kan je in grote lijnen doen, maar de natuur laat zich niet echt vastpinnen op een kalender. Hangt allemaal van het weer af, eigenlijk. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jountu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoeveelheid vloeibare mest 11 jaren 7 maanden geleden #12866

  • jountu
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Inderdaad, daar heb je ook weer gelijk in, niet vastpinnen op een kalender.

Bedankt voor je informatie, ik heb ze inmiddels binnen, de start is begonnen.

De kweker gaf aan dat eigenlijk alleen ''gemest'' wordt tussen mei en augustus, daarna niet per se nodig.

In verband met ''herstel'' van de boom, ga ik me toch meer verdiepen in de verzorging, meer dan ik nu heb gedaan.

groeten,
Jo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts