Onderwerp:

bemesting ratio's 11 jaren 7 maanden geleden #12953

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik krijg vandaag mijn vloeibare aparte 10-0-0, 0-10-0 en 0-0-10(gekocht in de webshop) mest en vroeg mij af in welke verhouding dit opgelost moet worden en hoeveel vloeibare mest, wanneer opgelost, een plant moet hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bemesting ratio's 11 jaren 7 maanden geleden #12954

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
wacht even tot je het thuis hebt; Dan staat het ongetwijfeld op de fles. Ik heb de flessen niet van deze webwinkel (Ik vogel niet met verierende N, P, K. De plant neemt op wat hij nodig heeft. In het laten afharden door N te verlagen.. Nee, ben ik niet van overtuigd (Planten passen hun groeicyclus aan aan temperatuur en daglengte; Alleen bij plots invallende vorst kan dat problemen opleveren en af en toe een natuurlijke snoei is alleen maar fijn, als je natuurlijke bomen wilt). Over 15 jaar zeg ik misschien heel andere dingen. Maar voor nu gebruik ik jaarrond algemene mest, van koemest tot normale groene planten / coniferenmest uit het tuincentrum. Heb je meteen spoorelementen ed. op orde.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bemesting ratio's 11 jaren 7 maanden geleden #12955

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
ik heb het liever in vloeistof omdat je dan beter controle hebt(naar mijn gevoel)over de eenheden van de stoffen in de mest. en ik heb ook een vlesje bladvoeding gekocht met alle sporen elementen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kittyvlekkie. Reden: er moest nog wat bij.

bemesting ratio's 11 jaren 7 maanden geleden #12956

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
zolang je kleine hoeveelheden geeft per keer, kan er met vast niet veel mis gaan. En helemaal met de regenval van afgelopen week, heb je meer aan slow release voeding, dan vloeibaar, want vloeibaar spoelt meteen weg door de regen, dus nu kun je niet voeden (met vloeibaar)

Ook aan de andere kant, als je teveel met alleen vloeibare mest gaat voeden, dan kunnen zouten zich eerder gaan ophopen.

Ieder heeft zn eigen mening en voedingsschema, maar ik raad een ieder aan af te wisselen qua voeding. Dus zowel vloeibaar als vaste mest gebruiken, en zelfs de samenstelling qua voeding ook af en toe wisselen.
Dus dat je (bijvoorbeeld) niet elk jaar steeds alleen 9-4-7 gebruikt, maar ook eens een 4-8-6 of 8-7-8 enzovoorts.

uiteraard in het voorjaar lichtjes beginnen, dan steeds een beetje meer, mid voorjaar tot vroege zomer kun je als een malle bemesten (mits je grond goed doorlatend is !!) en vanaf nazomer langzaam afbouwen en het stikstof gehalte drastisch verlagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bemesting ratio's 11 jaren 7 maanden geleden #12957

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
over de vaste mest ben ik het met je over eens en dat nu echt geen tijd is om vloeibaar te gaan bemesten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bemesting ratio's 11 jaren 7 maanden geleden #12958

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Ik geef mijn planten al jaren Bio-gold, welke ik 3 keer per jaar vernieuw. daarnaast besproei ik ze twee keer per maand met hb-101 en geef ze twee keer per jaar superthrive. Planten in training vul ik aan met gewone tuinmest aangezien die vaak meer behoefte hebben aan stikstof. Deze combinatie werkt uitstekend voor mij. Ik heb ooit abrakas gebruikt, maar ik merkte daar een verminderde weerstand, bovendien stinkt het en trekt het ranzige beesten aan. De werking van superthrive is allom gediscussieerd, maar ik heb zoiets van baat het niet dan schaad het niet.
Het belangrijkste is een goed doorlatend grondmengsel zodat overtollige zouten gemakkelijk weg kunnen spoelen. Een goed grondmengsel stelt je in staat overvloedig te mesten zonder het risico dat zouten zich opstapelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bemesting ratio's 11 jaren 7 maanden geleden #12968

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Volledig met u eens,ik geef ook- bio gold rn HB 101 Superthrive grbruik ik niet. Maar geef om de 14 dagen vloeibaar mest van DCM ( bonsai )vanaf juli maandelijks tot het begint te vriesen. Wintermestof gebruik ik niet, zie daar het nut niet van in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bemesting ratio's 11 jaren 7 maanden geleden #12975

  • kittyvlekkie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
er staat 8 ml op 3 liter, is dit de sterkte die zou moeten gebruiken want ik lees vaak dat ik maar de helft moet gebruiken en voor mijn serissa staat er: bemesting in lage kwantiteiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts