Onderwerp:

zelf mest samen stellen 11 jaren 5 maanden geleden #13954

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ik heb al een beetje op internet gezocht om zelf mest samen te stellen.
ik heb gevonden welke n-p-k meststof er van DSM je moet hebben.

maar nu is de vraag of iemand hier ervaring heeft met zelf mest te maken en zo ja voeg je iets extra toe?

greetz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zelf mest samen stellen 11 jaren 5 maanden geleden #13955

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik niet. En ga het oo nooit doen. Om heel eerlijk te zijn.. Een goede universele plantenvoeding, eventueel af en toe gewisseld met wat speciale mest voor extra N, P of Mg zou voldoende moeten zijn. Zeker als je hier moet gaan vragen wat er nog meer bij zou kunnen lijkt het me geen vooruitgang als je zelf mest gaan samen voegen. Maar goed. Dat ben ik dan he :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zelf mest samen stellen 11 jaren 5 maanden geleden #13956

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hoi Knoep,
Ik heb daar in het verleden wel ervaring mee gehad. Mijn advies: niet doen! Het maken van mest is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken geen kwestie van 3 stofjes in de juiste verhouding mengen en klaar is kees. In werkelijkheid heeft een plant veel meer voedingsstoffen nodig dan alleen stikstof, fosfor en kalium. Het rekensommetje wordt al veel moeilijker als je bedenkt dat een boom tot wel 100 verschillende mineralen en spoorelementen nodig heeft buiten de drie die iedereen kent. Volgens Liebsig's wet van de minimum wordt de groei van een plant niet bepaald door de totale hoeveelheid voedingsstoffen, maar door de schaarste voedingsstof. Mis je in jouw mengsel een stof, dan zal je boompje dus niet sneller gaan groeien. Er dreigt dan al heel snel overbemesting!

Het is dus heel belangrijk een goede uitgebalanceerde mest te gebruiken die volledig is toegespitst op de behoefte van de plant/boom. Je komt dan al gauw uit op organische mest die gewoon veel meer spoorelementen bevat dan kunstmest. Laat het samenstellen van een goede complete mest dan ook over aan professionals. Bio-gold, abrakas en osmocote hebben zich bewezen zeer goede mest voor bonsai te zijn. Ik zelf gebruik al jaren bio-gold omdat dit minder stinkt dan abrakas. Daarnaast geef ik zo nu en dan superthrive (enkel spoorelementen) en sproei ik ze 1x per maand met hb-101 (vitamines).

p.s. Nog belangrijker dan goede uitgebalanceerde mest is een goed doorlatend grondmengsel zodat overtollige meststoffen die overblijven in de vorm van zouten gemakkelijk met het water geven kunnen wegspoelen. Standaardmengsel voor loofbomen is 2 delen akadama en 1 deel kiryu. Standaardmengsel voor naaldbomen is 1 deel akadama en 1 deel kiryu. Sommige mensen hebben ook hele goede resultaten behaald met foetsie-bah parfum loze hardgebakken kattenbak korrels.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paule, kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zelf mest samen stellen 11 jaren 5 maanden geleden #13957

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
sper dsdevries. meer moest ik eigenlijk niet weten. maar dit vind je niet op het internet. dan zal ik mij maar bij de standaard mest houden die ik heb. ik gebruik geranium mest stof en superthrive. en als vaste geef ik Bio C2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zelf mest samen stellen 11 jaren 3 weken geleden #18336

  • eke
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 6
Op deze site is veel over bemesten te lezen.


www.bonsaiforum.nl/viewforum.php?f=10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren