Onderwerp:

waterings systeem van gardena 10 jaren 10 maanden geleden #21400

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
toch al enkele keren slechte ervaringen met zeer warme weer en niet thuis zijn.
heb ik voor de bonsai's een vakantie watering systeem van Gardena gekocht.
het proberen waard toch:), omdat ik een tuin op het zuiden heb en totaal zomers geen natuurlijke schaduw heb, zal ik op hete dagen goed de bonsai's moeten bewateren. vooral als ik late overuren moet draaien ivm werk.
en op vakantie gaan:).

het micro-drip systeem kan je aansluiten op een vaste kraan en aangezien ik geen mogelijkheid heb om die aan te sluiten heb ik voor dit systeem gekozen omdat dit systeem met een aanzuigpomp werkt en timer.

zijn er mensen op het forum die dit soort type spul ook hebben en ervaringen willen delen. ik moet nog uitzoeken welke uitgangen geschikt zijn in waterafgifte voor welke bonsai. dit zijn de mogelijkheden.

•Lichtgrijze verdeler 15 ml/min
•Middelgrijze verdeler 30 ml/min
•Donkergrijze verdeler 60 ml/min

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

waterings systeem van gardena 10 jaren 10 maanden geleden #21403

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
heb je misschien ook een link?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

waterings systeem van gardena 10 jaren 10 maanden geleden #21416

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Ik zou altijd voor een sproeikop gaan en geen druppelaar. Druppelaars werken niet. Water volgt altijd de makkelijkste weg naar beneden. Na een aantal druppels is die weg gevonden. De rest van je grond blijft droog. Zo krijg je op 1 plek grond dat altijd vochtig blijft en op een andere plek grond dat altijd droog blijft. Dat werkt natuurlijk niet. Je moet juist zorgen dat je grond bij water geven volledig bevochtigd wordt en vervolgens de tijd krijgt om licht in te drogen alvorens je opnieuw water geeft. Dit gaat het beste met de hand zodat je precies het tijdstip kunt bepalen wanneer je water moet geven. Wanneer je toch een sproei installatie wilt aanschaffen ga dan voor een duurdere. Een met een sensor die de vochtigheid meet in je pot en begint te sproeien wanneer het ECHT nodig is. Elk ander systeem is mijns inzien waardeloos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

waterings systeem van gardena 10 jaren 10 maanden geleden #21420

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik heb begrepen dat een zwenksproeier op een timer prima werkt als vakantie overbrugging. Wel enkele dagen voor vertrek aansluiten, en een beetje schuiven met de bomen zodat het water bij alle bomen komt, in verhouding tot behoefte.
Tenslotte een buur laten weten hoe het erbij staat, zodat als er iets mis gaat ingegrepen kan worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

waterings systeem van gardena 10 jaren 10 maanden geleden #21423

  • Catwoman
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 6
Sedert verleden jaar heb ik een watersysteem van het merk "Blumat"( www.blumat.info )of ( www.blumat.nl ) Ik gebruik het voor mijn binnenplanten (orchideeën en ook in de serre). Voor buiten is het het druppelsysteem en voor binnen bestaat er een ander soort kegel die je in de bloemgrond steekt. Ik heb beide soorten in gebruik omdat ik het drupsysteem voor alle bonsais met gewoon water laat bewateren en bij azalea's zet ik een grote pot met regenwater, zodat deze enkel met regenwater verzorgt worden. Mijn buurman moet dan wel af en toe deze potten met regenwater bijvullen.

Bij grotere bloempotten/bonsais steek ik er wel verschillende kegels erin en een eetstokje voor kontrole. (ook in de serre het zelfde systeem)

Tot nu toe werkt alles goed en ik ben tevreden en hoop, dat als ik in 14 dagen terug uit verlof ben, alles nog in orde is. 't is wel niet het goedkoopste, maar bonsais kosten ook veel geld!

Misschien heeft iemand anders ook nog ervaring met dit systeem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

waterings systeem van gardena 10 jaren 10 maanden geleden #21431

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
een dure systeem aanschaffen is voor mij zeker nu geen optie en met sensoren te gaan werken in elke pot, dan moet ik er tig aantal van hebben. nee dat gaat hem niet worden. hahaha, ik ga er een paar dagen tussenuit en niet voor weken.
dit is de link: www.gardenabyfonq.nl/product/gardena-vak...ewateringsset/27735/

het is beter als niks. en een buur... laten we het zo zeggen, ik heb verre vrienden die beter zijn als buren.
geen enkele buur die in de buurt van mijn bonsai's komt. vandaar dit water systeem. ik ga het toch opstellen en uitproberen.
in de toekomst kan ik zeker een dure systeem aanschaffen.

de insteekpunten gaan in het hart van het wortelkluit van de bonsai en ik ga zeker bekijken (goede tip) over het water wat de makkelijkste weg zoekt en proberen om het water beter in de pot te laten vloeien.

en daarbij komt, wel een heel belangrijk punt!. ik kan geen aansluiting van water maken in de achtertuin, want water zit voor in de keuken en nu om waterleidingen aan te gaan leggen dwars door de huiskamer heen.. nee en trouwens dan staat er nog een aquarium van 800 ltr in de weg ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by PatrickVanHoogstraten.

waterings systeem van gardena 10 jaren 10 maanden geleden #21616

  • pietjg
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 5
Gebruik het systeem van Gardena al 15 jaar, nooit geen problemen mee gehad. De opmerking dat water de makkelijkste weg zoekt is geheel waar ! Daarom heb ik per pot 1 of meerdere druppelaars zodat de gehele grond bevochtigd wordt. Werkt prima.
Ben hem nu weer aan het uitproberen want ga over 1 1/2 week op vakantie. Heb geen vriendelijke buren of en ik kan het mijn familie niet aandoen om dit voor mij te doen. Wordt nu om de avond geactiveerd voor 10 minuten.
Heb ook een tuin op het zuiden en 2 bonsai-stellingen. 1 ervan staat de hele dag in de zon en met vakantie hang ik hier een gaas-gordijn voor zodat het zonlicht wordt getemperd.
Dit hele systeem heeft 1 voordeel en 1 nadeel.
Voordeel: Je hoeft niemand in te schakelen om de boompjes te verzorgen en je bent verzekerd van voldoende watergift.
Nadeel: De boompjes krijgen door het systeem toch te veel water, waardoor na 2 weken een behoorlijke groei zichtbaar is. Daarom moet ik daarna de uitlopers toch weer insnoeien.
Werkt al jaren goed, en ja, Wil je dit allemaal niet, kan je niet meer op vakantie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

waterings systeem van gardena 10 jaren 10 maanden geleden #21678

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
omdat de timer van dit systeem in zijn geheel is ingegoten en de timer niet in te stellen is kwam ik er achter,
als het stroom eraf gaat en er weer op gaat dan begint deze water uit te geven en de timer gaat werken. dus een tijdklok er tussen gezet voor de stroom en zo kan ik enkele keren per dag water laten geven en het werkt erg goed. zelfs op grote afstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

waterings systeem van gardena 10 jaren 9 maanden geleden #23558

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
zo, na een week weg te zijn geweest. natuurlijk bij thuiskomst de bonsai's bekeken en super hoor!! alles stond er prachtig bij.
ik heb van te voren goed bekeken of alles werkte naar behoren en hier en daar wat aangepast. de 1 wat meer water, de andere wat minder. nu met deze hete dagen staat het systeem goed te draaien en zelfs geen bladje opgedroogd door de hitte.!! helemaal top. ik hoef niet eens handmatig de bomen water te geven met deze hitte!!!.. :):),

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

waterings systeem van gardena 10 jaren 9 maanden geleden #23571

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Patrick,
heb je er ook een foto van?
interessant eens te zien hoe zo'n ding in de praktijk eruit ziet bij/met je bomen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts