Onderwerp:

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22458

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Op alle bonsai fora wordt er driftig discussie gevoerd over mest stoffen. De ene na de andere NPK samenstelling komt langs.

4-3-3 voor de zomer
2-3-1 voor het najaar etcetc.

ik vraa me altijd af: Bij mijn weten is dit alleen de mengverhouding van stikstof, fosfor en kalium in de mest. Echter, omdat ik ook homogene mengsels (3-3-3) langs zie komen, en deze niet gewoon 1-1-1 gebruiken, vraag ik me af: Is het ook een indicatie van sterkte, en zo ja, wat is de referentiewaarde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22501

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Het zijn massafracties:

N is gelijk aan massa elementair N (ik neem aan dat ze dan N bedoelen en niet N2 zoals in de atmosfeer)

P is de massafractie aanwezig als het aanwezig zou zijn als P2O5

K wordt weergegeven alszijnde het aanwezig is als K2O

Dus als je wil rekenen heb je de molmassa's nodig.

Als ik het zo inschat zou je aan deze info genoeg hebben en is je vraag beantwoord. Er is dus inderdaad een verschil tussen 1::1:1 en 3:3:3. Daarnaast heeft nitraat NO3- dus ook een lagere N waarde dan ammonium NH4+

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22502

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
allemaal chinees voor mij..

nog een geluk dat Bonsai dan ook chinees is zodat het mesten toch nog zijn effect heeft :p :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22517

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Laireag:kan je even in gewone spreektaal uitleggen wat massafractie en molmassa betekenen? En ook wat het verschil in de NPK waarden dan inhoud voor het toepassen bij de bemesting. (Mag een link naar een 'verstaanbaar' artikel zijn)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22518

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Het zijn massafracties:

N is gelijk aan massa elementair N (ik neem aan dat ze dan N bedoelen en niet N2 zoals in de atmosfeer)
P is de massafractie aanwezig als het aanwezig zou zijn als P2O5
K wordt weergegeven alszijnde het aanwezig is als K2O

Dus als je wil rekenen heb je de molmassa's nodig.


Molmassa: 'Het gewicht van een stof als je er een mol van zou hebben, waarbij een mol een bepaalde hoeveelheid moleculen is.'

Elk atoom heeft een bepaald gewicht. Dus als je bv P=3 hebt, zou dat betekenen dat 30% van het gewicht bestaat uit P2O5, hetgeen effectief geoxideerd (Verbrand) fosfor is. Maar omdat het dus niet om pure P gaat, maar om 2 maal P en 5 maal O (zuurstof) is niet alle 30% P. Je kan dan rekenen aan het exacte gewicht aan P.

Molair gewicht P is bv 30.973 en O is 15.999. Daarmee kan je dan berekenen wat de exacte hoeveelheid P is in het mengsel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22522

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

AlexW schreef : nog een geluk dat Bonsai dan ook chinees is zodat het mesten toch nog zijn effect heeft :p :p


penjing is chinees,
bonsai is japans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22525

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
misschien een japans woord, maar de oorsprong van de kunst zoals we die vandaag kennen lag in China..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22530

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ik had het idd ook enkel over het woord...

hoe je het nu schrijft, komt het beter tot zn recht, de oorsprong van deze kunst ligt in China.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22533

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32

Ivan schreef : Laireag:kan je even in gewone spreektaal uitleggen wat massafractie en molmassa betekenen? En ook wat het verschil in de NPK waarden dan inhoud voor het toepassen bij de bemesting. (Mag een link naar een 'verstaanbaar' artikel zijn)


Leatherback was me voor, maar ik zal het eens op mijn manier proberen. Uiteraard is dit een beetje scheikunde wat we aan het doen zijn.

Zoals LB zegt elke mol stof heeft zijn eigen massa. Een mol is een maat voor een hoeveelheid stof. Eigenlijk is mol niks anders dan aantal moleculen. 1 mol water is dezelfde hoeveelheid als 1 mol CO2, je zou dit ook kunnen zien als 1 molecuul water is net zoveel als 1 molecuul CO2. Moleculen zijn klein, maar we weten door allerlei slimme mensen dat 1 mol gelijk is aan precies een 6 met heelbeel nullen erachter, 23, om precies te zijn.

Het verschil tussen de moleculen is dat ze opgebouwd zijn uit verschillende atomen. En verschillende atomen hebben verschillende massa. Zoals LB ook al aangaf. Een water molecuul is opgebouwd uit 2 H atomen en 1 O-atoom. Het gewicht van het molecuul water is 2* gewicht H-atoom met daarbij opgeteld 1* gewicht O-atoom. Dit wordt dan: 2*1 + 16 (ik rond even af op gehele getallen) en het gewicht van 1 mol water is dus 18. Dit is dan dus de molmassa in g per mol. Voor CO2 kan jehetzelfde doen met de massa voor C-atoom 12 en O weer 16' dan kom je dus uit op 44. De molmassa van CO2 is dus 44 g/ mol. Een CO2 molecuul is dus zeaarder dan een water molecuul.

Nu naar de NPK. Stel je wilt zelf een kunstmest mengsel maken. Je wilt een 10-0-0 kunstof mengsel hebben. Je hebt dan dus iets nodig waar N inzit en er mag uiteraard geen P of K aanwezig zijn in dat stofje, want anders zijn ze niet nul. Een mooi middel hiervoor zou bijvoorbeeld ureum kunnen zijn. Dit is in pure vorm een witte vaste stof en we gaan hier bij het rekenen uit van een puur ureum. De molecuulformule van ureum is CH4N2O en de molmassa is 60 g/mol.

De massa van N is 14 g/mol en in 1 molecuul ureum zitten er twee. Het percentage N in puur ureum is dus: 28/60 * 100 = 47 %
(Dit is afgerond, eigenlijk is het 46 en 2/3) voor puur ureum betekent dit dus dat de N waarde 47 is. En de NPK dus 47:0:0

Stel je wilt een liter kunstmestoplossing maken, dan is dat omgveer een kilo dus je dient 10% van die kilo aan N toe te voegen. Nu 10%, massaprocent is 100 g. Echter, maar 47% hiervan is N, je moet dus 2,12 keer zoveel ureum toevoegen om die 10N te krijgen. Ofwel je gaat dan 212 g pure ureum toevoegen aan 787 g water en dan heb je precies een mengsel water dat een NPK heeft van 10:0:0.

Ik krijg het hier even nu niet eenvoudiger uitgelegd, maar het is ook best lastig, ik denk dat menig VWO- er en Havo leerling flinke moeite zullen hebbne met zo'n som op een examen. Rekenen met molen blijft altijd lastig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

mest ratio's 10 jaren 10 maanden geleden #22538

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
zou quantum mechanica ook enige invloed nog hebben ??!?!??? :whistle: :huh: :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts