Onderwerp:

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22822

  • Timo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Hallo allemaal,

Ik was een beetje aan het rondsnuffelen naar organische meststoffen (ik gebruik nu zelf kunstmest, prima voor harde groei, maar dit is puur NPK, geen sporenelementen). Ik zag op bonsaishop.nl lente- zomer- en herfstmeststoffen, maar geen idee wat daar in zit.

Koeienpoep, kippenpoep enz. hebben een min of meer vaste NPK samenstelling (en het stinkt nogal) en ik wil wat meer flexibiliteit.

Ik dacht zelf bloedmeel (N), beendermeel, (P) en Vinassekali (K) te mengen in verschillende verhoudingen tot "tailor-made" organische meststof, die niet (erg) stinkt. Dit geeft me de mogelijkheid om bemesting aan te passen gedurende het seizoen, met evt. bijmesten met vloeibare kunstmest in de groeiperiode.

Heeft iemand hier ervaring mee / zie ik iets over het hoofd?

Groet, Timo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22824

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik heb er nog niet aan gedacht om mijn "eigen mestmengsel" aan mijn bomen te geven.. :lol:

veel geluk ermee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22825

  • Timo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Haha, had ik nog niet over nagedacht ;) zag ook dat ik het over "rondsnuffelen" had, maar toen had ik al op toevoegen geklikt :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22828

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Ik heb gewoon vloeibare bonsai voeding van pokon voor mijn bonsai en werkt prima.

Met eigen meststoffen toevoegen heb ik geen ervaring en ik waag me er ook niet aan eerlijk gezegd.
Voor je het weet ga je overbemesten of juist onderbemesten wat weer extra stress voor je boompje mee brengt.

Ik persoonlijk wil dit risico niet lopen aangezien ik niet weet wat de samenstelling is van de mest en de percentages van elk middel wat er inzit.

Mocht je het doen heel veel succes in ieder geval. ;)

Grtjs Lady E.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22829

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Bonsai voeding van Pokon is gewoon voeding met een bonsaistickertje er op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22830

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Bloedmeel, beendermeel en vinasekali zijn precies de organische meststoffen die ik ook gebruik en daarbij 1 maal in de twee weken met vloeibare kunstmest. Zo kan je met die organische meststoffen allerlei verhoudingen maken die je wil en heb je je sporenelementen.

Ala je denkt dat het minder stinkt....ik vind persoonlijk bloedmeel niet erg fris ruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22831

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Timo schreef : Heeft iemand hier ervaring mee / zie ik iets over het hoofd?


Sorry dat ik het moet zeggen, maar je ziet heeeeel veel over het hoofd. Bij plantenvoeding gaat het om veel meer dan alleen stikstof, fosfor en kalium. Een plant heeft nog heel veel andere spoorelementen nodig om te kunnen groeien. Sterker nog, volgens Liebigs wet van de minimum is het juist de schaarste voedingsstof die bepalend is voor de groei van de plant. Als ik jou was zou ik gewoon bij organische meststoffen blijven die zijn samengesteld door mensen die er verstand van hebben. Zomaar zonder kennis een beetje chemicaliën mengen kan zeer schadelijk zijn voor je bomen!

Ik hou het in ieder geval op Biogold, Abrakas en af en toe wat supplementen als hb-101 en superthrive. Mijn boompjes groeien hier al jaren prima op.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22832

  • Timo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Laireag, mijn idee was niet zo gek dus ;) zelf vind ik bloedmeel niet zo erg stinken als dierenkak, maar als het begint te verteren riekt het idd wel een beetje :P

Lady E: Misschien komt het door mijn chemisch/biologische achtergrond, maar ik vind het prettig om zelf nog enige invloed te hebben op wat mijn planten op het menu krijgen en ach, zo houd ik mezelf ook lekker bezig ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22833

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
P.S. Veel mensen maken alleen al de fout door te denken dat als ze een 0-0-10, een 0-10-0 en een 10-0-0 in evenredige hoeveelheid mengen dat ze dan een 10-10-10 meststof terugkrijgen. Zo werkt het dus zeer zeker niet. De npk-waarden van een meststof geven de massafractie van stikstof, fosfor en kalium aan. Als je de drie stoffen bij elkaar gooit moet je dus opnieuw dat percentage berekenen over het totale gewicht. Je komt dan dus al meer in de richting van 3-3-3. Maar ook zaken als het soortelijk gewicht van alle drie de stoffen moet je hierin meenemen. Het zo dus net zo goed 5-3-4 kunnen worden. Ik hoop dat dit al een beetje aangeeft dat meststoffen samenstellen een wetenschap op zich is waar je als beginner gewoon ver vandaan moet blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22834

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd. zoals dsdevries zegt...

en waarom moeilijk doen, als een ander het kan ?!??
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dsdevries, LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts