Onderwerp:

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22897

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Ik heb het hier op het forum al eens eerder ergens vermeld dat al die mestschema's en dure mestsoorten aan mij niet besteed zijn. In het voorjaar geef ik één á twee keer vloeibare mest (kamerplanten}, al naar gelang de buitentemperatuur. Daarna geef ik een organische mest met een wat hoger stikstof gehalte en zo halverwege augustus nog een keer een organische mest met een lager stikstof gehalte. Bladbemesting geef ik alleen een planten die wat moeilijk op gang komen of het gewoon wat moeilijk hebben. De meststoffen die ik gebruik komen gewoon bij de Aldi of tuincentrum e.d. weg en mijn boompjes doen het er goed op, altans voor mij goed genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22914

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Ollandos schreef : Ik heb het hier op het forum al eens eerder ergens vermeld dat al die mestschema's [...] aan mij niet besteed zijn.


In het voorjaar geef ik één á twee keer vloeibare mest (kamerplanten}, al naar gelang de buitentemperatuur.
Daarna geef ik een organische mest met een wat hoger stikstof gehalte
halverwege augustus nog een keer een organische mest met een lager stikstof gehalte.


Klinkt als een schema ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: AlexW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22917

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Auk schreef :

Ollandos schreef : Ik heb het hier op het forum al eens eerder ergens vermeld dat al die mestschema's [...] aan mij niet besteed zijn.


In het voorjaar geef ik één á twee keer vloeibare mest (kamerplanten}, al naar gelang de buitentemperatuur.
Daarna geef ik een organische mest met een wat hoger stikstof gehalte
halverwege augustus nog een keer een organische mest met een lager stikstof gehalte.


Klinkt als een schema ;)

:lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22924

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32

dsdevries schreef :
In mijn post gaf ik een voorbeeld over het mengen van 3 verschillende meststoffen. Wanneer je die 3 met gelijke volumes zou mengen dan is wel degelijk het soortelijk gewicht van de stoffen van invloed op de uiteindelijke massafractie en niet de molaire massa.


Ik denk dat de dichtheden bij benadering wel aan elkaar gelijk zijn, dus is de dichtheid irrelevant. Als je zelf wil gaan mengen moet je om dat iig te omzeilen mengen op basis van gewicht. En omdat het percentage aangegeven is in een massafractie dus grammen in bijv P (waarbij P dan beschouwd moet worden als P2O5, dat is de afspraak bij de P weergave) op grammen totaal. Je hebt dus wel degelijk de molmassa nodig als je zelf wil gaan mengen, want het is dus wel het aantal deeltjes waar de fractie naar verwijst.

Voor uitgebreider relaas zie de thread " mest ratio's " gestart door Leatherback.

Zoals je zelf al aangaf kan je inderdaad gewoon beter wat kopen, dan zonder kennis maar wat te mengen. Het mengen is meer voor de scheikundigen. Waarvan ik er trouwens 1 ben. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22925

  • Timo
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 2
Nogmaals, het gaat hier om het mengen van bestaande, organische producten van ECOstyle, waarvan de NPK-waarde bekend is. dichtheid, molaire massa, hebben hier helemaal niets mee te maken. Ik heb gewoon een weegschaal...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mestidee 10 jaren 10 maanden geleden #22928

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32

Timo schreef : . Ik heb gewoon een weegschaal...

precies wat je nodig hebt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren