Onderwerp:

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23802

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo iedereen,

Ik heb eens gegoogled naar een middel waarmee ik mijn kraanwater weer wat neutraler kan krijgen en veel minder hard.
Helaas ben ik op niks relevants uitgekomen of ik heb gewoon verkeerd gezocht.

Vandaar dat ik toch mijn vraag even op het forum wil stellen.
Weet iemand misschien een middeltje waarmee je water heel wat zachter kan krijgen.
Hier in zeeland word het meeste water chemisch gereinigd en er zit daardoor dus ontzettend veel kalk in.
Alle grond van mijn planten en bomen word erg wit/bruin ik vind dit zoiezo al geen gezicht laat staan dat mijn boompjes het lekker vinden.
Regenwater is niet echt een optie aangezien mijn vriend de regenton als gierbak gebruikt.
Dus wil ik het water zodanig goed filteren dat er weinig tot geen kalk meer inzit.

Persoonlijk zat ik te denken aan actief kool maar ik heb (nog) geen idee of dit actief is tegen de ongebluste kalk die hier in het water zit.
Of misschien dat er een ander middeltje (vloeibaar en natuurlijk) is die jullie al kennen en ik niet???

Alvast bedankt voor de tips. ;)

Groetjes Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23804

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Ik zat met hetzelfde probleem. Daarom heb ik een waterverzachter gezet. Dit toestel moet afgesteld worden en werkt dan door middel van een special zout. En maakt van je hard leiding water zacht water. Het toestel kost om en bij de 1200 € gemiddeld, zonder instalatie. Maar is snel terug verdient als je weet wat kalk met je kranen en gas condensatieketel, vaatwasser enz... doet. Je moet het ook eens om de 2j laten reinigen. Gaat heel lang mee, want mijn ouders hebben al 25j dezelfde staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23805

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ongebluste kalk in het water? Lijkt me niet. Waarschijnlijker: Water wordt gefilterd in de duinen en zo lost kalk (Schelpen) op en dat komt in het leidingwater. Maar goed.

Water ontkalkenb op kleine schaal; kan door het een poosje door te laten koken en over te gieten in een andere bak. Maar ook af en toe een klein beetje azijn door het water doen kan wel helpen om de kalk langer in oplossing te houden en daardoor makkelijker uit de pot te spoelen. (Dit laatste maakt je water wel zuur, wat niet alle planten prettig vinden)

Actieve kool werkt bij mijn weten vooral op complexe verbindingen en niet op eenvoudige zouten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23806

  • BonsaiT
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Is dit geen oplossing? Schijnt ook kalk te verminderen:
www.brita.nl/brita/nl-nl/shop/marella-co...375&category=pitcher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23807

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
@ Leatherback,

Helaas werkt dat hier heel erg anders.
Ik zou bijna zeggen kom eens een bakje koffie doen je proeft meteen verschil tussen jouw water thuis en mijn water hier ;).
Zoals ik al zei word in Zeeuws Vlaanderen water chemisch gereinigd bij de Delta hiervoor worden logen en zuren gebruikt die worden verwerkt bij DOW Chemicals en vervolgens ongebluste kalk om het water weer PH -neutraal te maken.
Mijn vriend heeft bij het bedrijf gewerkt waar het water gereinigd word dus hij weet de samenstelling van de reiniging van water hier en hij heeft ook bij het bedrijf gewerkt die de producten levert aan de Delta om hun water te reinigen.
Overigens heb je in zeeuws vlaanderen bijna geen duinen en daar komt bij de duinen de we hier hebben zijn aangelegd op een ingegraven stortplaats dus dat gaat geen succes worden. :sick: Een strandje pakken hier is ook niet fijn ga liever naar Zandvoort of Scheveningen.

Helaas woon ik in 1 van de smerigste uithoeken van Nederland en ben ik genoodzaakt zelf mijn water nogmaals te reinigen.
Het water uitkoken heb ik al geprobeerd maar ook dat is niet echt rendabel het blijft chemisch smaken en er blijft kalkafzetting op mijn aarde komen.
Dan moet ik met recht het stoom op gaan vangen wat er vanaf komt denk ik.

Misschien dat het binnenkort een heel stuk gaat verbeteren qua watervoorziening ze zijn bij mij in de buurt nu wel van Evides bezig om nieuwe drinkwaterleidingen aan te leggen. Helaas pas ergens 2014 2015 klaar.

@ Knoep,

Bedankt voor je tip maar dat is misschien voor later. Helaas is dat apparaat nog niet toereikend voor mijn budget maar wel een hele goeie om te onthouden.

@BonsaiT,

Ook heel erg bedankt voor jouw tip ik denk dat ik het onderstaande product eens een kans geef en eens ga kijken wat het doet.
www.brita.nl/brita/nl-nl/shop/on-tap/p00...&category=cartridges

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LadyErebus.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23813

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

Lady Erebus schreef : Hallo iedereen,

Ik heb eens gegoogled naar een middel waarmee ik mijn kraanwater weer wat neutraler kan krijgen en veel minder hard.
Helaas ben ik op niks relevants uitgekomen of ik heb gewoon verkeerd gezocht.

Vandaar dat ik toch mijn vraag even op het forum wil stellen.
Weet iemand misschien een middeltje waarmee je water heel wat zachter kan krijgen.
Hier in zeeland word het meeste water chemisch gereinigd en er zit daardoor dus ontzettend veel kalk in.
Alle grond van mijn planten en bomen word erg wit/bruin ik vind dit zoiezo al geen gezicht laat staan dat mijn boompjes het lekker vinden.
Regenwater is niet echt een optie aangezien mijn vriend de regenton als gierbak gebruikt.
Dus wil ik het water zodanig goed filteren dat er weinig tot geen kalk meer inzit.

Persoonlijk zat ik te denken aan actief kool maar ik heb (nog) geen idee of dit actief is tegen de ongebluste kalk die hier in het water zit.
Of misschien dat er een ander middeltje (vloeibaar en natuurlijk) is die jullie al kennen en ik niet???

Alvast bedankt voor de tips. ;)

Groetjes Lady Erebus



Turf en Spa rood helpt ook wel wort het water wel zachter en wat zuurder.
Uit koken kan ook zoals Jelle zegt, maar als je veel bomen hebt gaat er dan maar aanstaan heb je veel te koken.
Kolen kan ook.
Maar het beste is toch wel turf het maakt meteen het water wat zuurder.
Als je een regen ton hebt die vul je een paardagen eerder, dit omdat dan het ammoniak en kalk van het kraanwater kan zaken en verdampen, je doet er een zak turf in en wala mooi zacht water

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23822

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
@ Mazzel en Leatherback,

Als ik dat zou doen met turf en Spa rood of met azijn waarmee moet ik het dan weer neutraliseren?
Ik weet wel dat er verschillende middelen zijn om je water weer ph neutraal te maken alleen is dat 9 van de 10 keer ook chemisch.

Normaal zou ik zeggen weet je wat ik ga naar de lidl toe en koop een berg met mineraalwater maar ja ook dat gaat me in de loop van de tijd een vermogen kosten.

En Mazzel mijn vriend gebruikt dus de regenton als gierbak ;) zoals je zelf ook al in de quote had gezet.
Normaal had ik daar ook alleen water in en geen extra beendermeel, koeienkak en kalium :ohmy:.

Helaas het water uitkoken zou wel gaan maar moet dan zoals eerder aangegeven het stoom opvangen dat is wel neutraal en lekker. Ik zat namelijk al aan die brita cartridges te denken voor in je kraan, maar als ik een niet chemische neutraliseerder kan vinden is het wel een optie en anders moet ik maar stoom gaan opvangen.

In ieder geval bedankt voor al jullie tips & tricks. ;)

Groetjes Lady E. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23831

  • Menno
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
Filteren langs zout (broxo voor in de vaatwasser) misschien een idee. Op deze manier word op bdrijfsterreinen vaak op grote schaal water onthard.

Dit gooit men ook in de vaatwasser wanneer men in een gebied met "hard" water woont.

Gelukkig heb ik hier niet echt last van aangezien de hardheid in mijn omgeving zo laag is dat deze amper te meten is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23832

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nadeel is dat je dan allerlei extra zouten in je water brengt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23843

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

leatherback schreef : Nadeel is dat je dan allerlei extra zouten in je water brengt.


Klopt Jelle en dat is ook weer niet goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren