Onderwerp:

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23856

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik vraag me altijd af.. Waar giet iedereen zijn gewone kamerplanten mee? Bij mij krijgen die gewoon water uit de pomp of kraan. Geen probleem. Dus waarom nu opeens zulke zware oplossingen voor de bonsai. Zeker bij jonge planten die elk jaar of elke 2 jaar verpot moeten worden zie ik niet echt een risico. Gewoon goed, veel gieten. Bij regen af en toe een keer goed in de regen mee laten gaan. En dan zal kalk echt niet snel een probleem worden.

Wat betreft de zuurtegraad is de substraat samenstelling veel belangrijker dan de PH van je water. Dan verandert zo snel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23857

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Bij mij krijgen dat wat voor handen is. Heb ik regenwater dan regenwater, maar ze krijgen vaker kraanwater en dat is in Den Haag ook redelijk hard. Ik heb niet de indruk dat het ze kwaad doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23859

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Lady Erebus schreef : Dood water en levend water bestaat wel degelijk. En (vers) (regen)water bevat wel degelijk micro organismen.


Nee. Levend water bestaat niet. Water met levende organismen er in wel.
In mijn kraanwater zitten hoop ik toch echt geen levende organismen, dus mijn kraanwater is net zo dood - of levend - als gedestilleerd water of osmose-water (waar de discussie over ging).

Overigens ben ik hierna 'ns gaan googlen en rondkijken en voor verschillende bonsai-soorten wordt osmose water juist aangeraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23861

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
De reden waarom ik mijn water wil ontharden is simpel.
Ik moet hier minstens 1x per week mijn waterkoker en koffiezetter ontkalken dus laat staan hoe je bomen cq planten er na een jaar uitzien.

Ik heb op mijn ficus ginseng vlakbij de wortel ook al een dikke kalkrand zitten.
En die heb ik net aan een half jaar dus het is niet zozeer voor het wortelgestel wat ik ermee wil bereiken maar ook voor de lelijke vieze randen aan mijn planten en bomen.

@Bladgroen,
Een tweede regenton zou kunnen maar helaas heb ik daar geen plaats voor vandaar ook dat ik een alternatief zoek.

:whistle: :whistle:


grtjs Lady E

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23862

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266

bladgroen schreef : Bij mij krijgen dat wat voor handen is. Heb ik regenwater dan regenwater, maar ze krijgen vaker kraanwater en dat is in Den Haag ook redelijk hard. Ik heb niet de indruk dat het ze kwaad doet.


Ondervind eigenlijk ook geen problemen gewoon kraanwater dus. En regenwater is nogal schaars deze dagen hoorde ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23867

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Lady Erebus schreef : Ik heb op mijn ficus ginseng vlakbij de wortel ook al een dikke kalkrand zitten.
En die heb ik net aan een half jaar dus het is niet zozeer voor het wortelgestel wat ik ermee wil bereiken maar ook voor de lelijke vieze randen aan mijn planten en bomen.


Al is dat ook volgens Walter Pall niet nodig - volgens hem voldoet gewoon (ook hard) kraanwater: een keer in de twee weken een theelepeltje azijn in 7 liter water. Deze en meer tips voor met name kalk-hatende bomen: Hard Water, pH And Its Effect On Bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23869

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Auk schreef :

Lady Erebus schreef : Ik heb op mijn ficus ginseng vlakbij de wortel ook al een dikke kalkrand zitten.
En die heb ik net aan een half jaar dus het is niet zozeer voor het wortelgestel wat ik ermee wil bereiken maar ook voor de lelijke vieze randen aan mijn planten en bomen.


Al is dat ook volgens Walter Pall niet nodig - volgens hem voldoet gewoon (ook hard) kraanwater: een keer in de twee weken een theelepeltje azijn in 7 liter water. Deze en meer tips voor met name kalk-hatende bomen: Hard Water, pH And Its Effect On Bonsai


Ja, dat van azijn schreef ik in #23805 ook al. Maar dat is blijkbaar een te makkelijke oplossing want de osmose apparaten vliegen je om de oren hier. :huh:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23870

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : Ja, dat van azijn schreef ik in #23805 ook al.

Was ik alweer vergeten. Toegevoegde waarde van mijn bericht is dan misschien dat de aanbevolen hoeveelheid er bij staat ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 8 maanden geleden #23871

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik zei, maar iets :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water ontharden?!? 10 jaren 3 maanden geleden #29004

  • Obster
  • Obster's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
er zijn in de aquarium wereld bepaalde harsen verkrijgbaar om water te behandelen maar of dat is wat je wil moet je zelf even bekijken omdat dit kostbaar is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren