Onderwerp:

Water geven met akadama 10 jaren 2 maanden geleden #29701

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo,

Ik heb een Ligustrum die in akadama staat. Nu weet ik dat akadama in goede staat goed water doorlaat en ook water vasthoud als eigenschappen van hard gebakken klei.
Dus ik ben nu even aan het kijken hoe ik het beste water kan geven.

De boom kreeg in de winkel om de dag water in de kas, maar huiskamer cultuur is natuurlijk wat anders.
Ik probeer om de 1 a 2 dagen aan te houden in dit geval want ik moet het fingerspitzengefühl wat ik inmiddels een beetje heb met "gewone" grond bijtweaken wat betreft akadama.

Ik zie duidelijk het verschil tussen " lichte" en "donkere" akadama, respectievelijk droog en nat.
Nu zag ik vandaag het een en ander aan korreltjes aan de oppervlakte licht zijn maar toen ik met mijn vinger wat verder in de pot ging, zag ik duidelijk dat het daar nog wel vochtig was. Ik heb besloten om nog een dag te wachten met water geven.
had het idee dat ondanks hij vandaag eigenlijk aan de beurt was toch nog vochtig genoeg was. Klimaat verschilt natuurlijk nogal met een kas.

Nu heb ik begrepen dat Liguster nooit mag uitdrogen dus vraag me af of ik het zo op de goede manier aanpak?
Ik wil de boom natuurlijk niet kletsnat houden. Ik moet nog even wennen aan deze "grond" samenstelling.

Dus voelen aan de korrels en als het gros nog vochtig is geen water geven? Of maakt het niet uit ivm de goede drainage van het medium?


graag jullie adviezen.


Joey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water geven met akadama 10 jaren 2 maanden geleden #29706

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

Shakudo schreef : Hallo,

Ik heb een Ligustrum die in akadama staat. Nu weet ik dat akadama in goede staat goed water doorlaat en ook water vasthoud als eigenschappen van hard gebakken klei.
Dus ik ben nu even aan het kijken hoe ik het beste water kan geven.

De boom kreeg in de winkel om de dag water in de kas, maar huiskamer cultuur is natuurlijk wat anders.
Ik probeer om de 1 a 2 dagen aan te houden in dit geval want ik moet het fingerspitzengefühl wat ik inmiddels een beetje heb met "gewone" grond bijtweaken wat betreft akadama.

Ik zie duidelijk het verschil tussen " lichte" en "donkere" akadama, respectievelijk droog en nat.
Nu zag ik vandaag het een en ander aan korreltjes aan de oppervlakte licht zijn maar toen ik met mijn vinger wat verder in de pot ging, zag ik duidelijk dat het daar nog wel vochtig was. Ik heb besloten om nog een dag te wachten met water geven.
had het idee dat ondanks hij vandaag eigenlijk aan de beurt was toch nog vochtig genoeg was. Klimaat verschilt natuurlijk nogal met een kas.

Nu heb ik begrepen dat Liguster nooit mag uitdrogen dus vraag me af of ik het zo op de goede manier aanpak?
Ik wil de boom natuurlijk niet kletsnat houden. Ik moet nog even wennen aan deze "grond" samenstelling.

Dus voelen aan de korrels en als het gros nog vochtig is geen water geven? Of maakt het niet uit ivm de goede drainage van het medium?


graag jullie adviezen.


Joey


Waarom niet een eetstokje/sateprikker oid in de grond steken en indien de bovenzijde van de akadama licht van kleur is - en dus droog - stokje uit de grond halen en voelen of deze vochtig of droog is. Droog=water, vochtig dan zou ik nog even wachten met bewateren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water geven met akadama 10 jaren 2 maanden geleden #29708

  • Janes
  • Janes's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
een handige manier om te controleren of de boel aan water toe is vind ik een sateprikker, deze duw ik in de grond en wacht een paar minuutjes als je dan de prikker er uit haalt hen hij heeft vocht opgenomen dan is water geven noch niet nodig ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water geven met akadama 10 jaren 2 maanden geleden #29728

  • remkoMe
  • remkoMe's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Ontvangen bedankjes 0
maar als de bovenkant 'geel' is in zijn geheel geef je water?

Zo doe ik het!


En bij akadama kun je niet echt overwateren heb ik het idee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water geven met akadama 10 jaren 2 maanden geleden #29730

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik heb zojuist in een ander draadje hier een antwoord op gegeven:

dit is de manier die ik gebruik en wil hiermee niet zeggen dat dit de enige/beste manier is, enkel de manier die mij het beste schikt.

persoonlijk doe ik de "gewichtstest":
Als je boom vrij droog is, neem je de pot in een hand en voel je hoe zwaar (of licht) deze aanvoelt. daarna geef je water en voel je nogmaals. zo voelt ie dus als ie volledig doordrenkt is.
Ik voel dus altijd hoe zwaar de potten zijn om te weten of ze water nodig hebben of niet. vergt wel wat geduld totdat je weet en onthoudt hoe zwaar de potten voelen. Ik kijk dus niet, maar voel.
Aan de andere kant heb ik veel bomen ook in vijvermandjes staan in een zeer drainerend grondmengsel, die kunnen wel wat meer en vaker water krijgen, aangezien ze zo goed draineren.
Alles komt met de tijd en wordt steeds makkelijker.

Persoonlijk laat ik tussen de gietbeurten door de bomen ook lichtjes aandrogen (NIET UITdrogen !!!)
Ik merk dat mn bomen hierdoor het beter doen, minder last hebben van eventuele kwaaltjes, schijnt ook beter te zijn voor de symbiose met de schimmels etc. Vooral naaldbomen en coniferen, maar die kunnen doorgaans sws wat droger staan dan loofbomen.
Mn azalea laat ik dan weer wel wat vochtiger staan, aangezien deze echt niet tegen droogte kunnen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: remkoMe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water geven met akadama 10 jaren 2 maanden geleden #29898

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
ik heb in iedere pot een prikker zitten en controleer ik dagelijks of om de dag....als je de prikker dag tegen je lipt houd voel je heel goed hoe vochtig het in t potje is...test tussen door ook een beetje met gewicht voordat ik de prikker eruit trek...om een gevoel te krijgen...altijd lastig als je beginner bent maar met een prikker werkt zeer goed zo heb ik het me ook aangeleerd ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water geven met akadama 10 jaren 2 maanden geleden #29902

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt allemaal voor de reacties,
Ben er inmiddels een beetje achter hoe of wat, ik wacht tot de toplaag lichter is , voel de pot en voel met m'n vinger aan de klei.

Tot nu toe heeft de Liguster om de 2 a 3 water nodig ik denk dat ik er hopelijk wel uit ga komen.
Met "gewone grond" kan ik het wel makkelijker merken, maar dat heeft ook een tijd geduurd, dit is m'n eerste boompje op akadama.

Ben er erg blij mee!

Groeten,
Joey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water geven met akadama 10 jaren 2 maanden geleden #29903

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Schiet mij af als ik ongelijk heb,maar het is niet een kwestie van te porren met een satepprikker.maar je bomen l
te leren kennen in watergift,mest enz.... En zo geweten te komen wat best is voor je boom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Water geven met akadama 10 jaren 2 maanden geleden #29906

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

knoep schreef : Schiet mij af als ik ongelijk heb,maar het is niet een kwestie van te porren met een satepprikker.maar je bomen l
te leren kennen in watergift,mest enz.... En zo geweten te komen wat best is voor je boom.


niemand zal je afschieten hiervoor Knoep..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts