Onderwerp:

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #33985

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
tis vakantietijd...
hoe doen jullie dat met het verzorgen van jullie boompjes??
ik heb zelf nog niks echt "echts" dus voor mij speelt het nie zo een heel grote rol(toch wil ik mijn testen ook graag behouden natuurlijk).
aangezien bonsai wel stukje nauwkeuriger steekt dat een kamerplant of bloemen op het terras,vroeg ik me af wat forummers doen met hun bonsai tijdens de vakantie??
het is bij bonsai niet zo dat er "om de paar dagen " eens iemand langs kan komen om te wateren,vinden jullie iemand die dagelijks je planten wil verzorgen? breng je de planten dan bij iemand anders onder?
ik heb de laatste weken een deel gewoon in vollegrond gestoken,deels omdat ze zo sneller dikken,maar ook omdat ze dan minder verzorging nodig hebben,maar dit zijn dan allemaal planten die nog jaren voor de boeg hebben eer ze in een pot of bak komen te staan...
dus wat doen jullie tijdens vakantie??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #33986

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ik laat ze dan verzorgen (bewateren) door iemand.
liefst iemand met kennis van bonsai, en anders geef ik ze duidelijke intsructies, maar zelfs dan kan het nog wel eens mis gaan, omdat mensen zonder bonsai kennis vaak zeggen, "ach, 1 dagje zonder water maakt niet veel uit".
nou wel dus, heb ik helaas vorig jaar ondervonden, toen mn vader de zorg ervoor droeg 2weken.
volgende keer gaan ze weer naar mn broer, dan maar 150km "verhuizen" de hele handel....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #33987

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Ik ga altijd in de winter met vakantie.

De bomen zet ik dan uit de wind en uit de zon.
Een dochter komt één keer in de week kijken en indien nodig water geven.
Meestal alleen de binnenbomen omdat buiten om die tijd niet vaak nodig is.

In de zomer kan ik dat niemand aan doen, die zou dan elke dag moeten komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #33989

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
ik zit ook met dat probleem heb het vroeger aan de buurvrouw gevraagd en het is wel eens mis gegaan 1 boompje overleefde het niet

nu ben ik verhuisd en ga eens een bewateringssysteem uitproberen (voor kamerplanten) ik ben "maar" één weekje weg en ik zet mijn boompjes in de schaduw :woohoo:

ik kijk ook naar de weersvoorspelling geven ze veel regen dan laat ik alles zo het is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #33990

  • DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 331
  • Ontvangen bedankjes 82
sinds een paar jaar bewater ik in de vakantie automatisch, met een Gardena automaat en een druppelleiding. Heeft (veel) nadelen, maar ik maak niemand meer verantwoordelijk voor mijn bomen. Ooit waren twee larixen volkomen bruin na twee dagen geen water. Mijn zoon had niet gedacht dat t zo hard zou kunnen gaan. De larixen hebben het gelukkig overleefd, maar mij zoon heeft zich ontzettend schuldig gevoeld. Dat doe ik niemand meer aan.
Wel is t verstandig om een goede buur in de gaten te laten houden of t systeem blijft werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DickVanDreven. Reden: autocorrectie....

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #33991

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Met vakanties geen ervaring, wij gaan meestal een weekendje naar zee in het voor en/of najaar. Dus buiten zomer een dag of twee kan geen kwaad met de grondmix die ik gebruikte.
Wel heb ik 2 jaar in het buitenland gewerkt en was ik steeds van maandag tot vrijdag weg.
De bomen stonden dan niet in de volle zon en ze kregen om de dag water, besproeit flink met de sproeier door mijn vrouw.
Dit heeft geen boomverlies opgeleverd, maar mede door 50% potgrond in de grondmix, nu heb ik er al een aantal in volledig foetsie bah staan en daarmee durf ik dat niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #33993

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben vorig jaar 3 weken op pad geweest en heb toen alles onder de zwenksproeier gehad. 's ochtends 5 minuten, 's avonds 5 minuten. En de planten neer gezet op basis van waterwensen (Je zal zien dat niet elke plek even lang water krijgt) en potgrootte.
Ging op zich prima.

Nu heb iuk meer planten, en wordt dat lastiger. Ik overweeg om druppelaars aan te schaffen mocht ik weer langere tijd weg zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #34017

  • Us3rt3d
  • Us3rt3d's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Volgend jaar ga ik voor 4 tot 6 maanden op stage in het buitenland voor school.
Heb dus nog geen idee hoe ik dat moet gaan doen, waarschijnlijk gaat mijn zus op de bomen passen want die heeft nog wel het een en ander kennis van planten.

Maar ik ben benieuwd, ik zie wel wat er van de boompjes over is na de stage. :pinch:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #34018

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
toch een moeilijk punt voor velen dus...
familie inschakelen is zowat het meest gangbare,maar inderdaad moeilijk als ze er niet zo veel van kennen....
en je kan toch moeilijk boos worden om iets dat sneuvelt als die mensen jou juist wilden helpen....
soms vraag ik me af of het mischien mogelijk zou zijn om met andere bonsaifanaten in de buurt af te spreken om afwisselend voor mekaars boompjes te zorgen bijvoorbeeld,maar dan moet je die persoon al prive goed kennen ook...
je wilt ook niet zomaar iedereen bij je over de vloer als je er zelf niet bent.
ik heb zelfs al een het denken geweest of je bij bonsaizaken niet iets kunt afspreken,ik weet dat je bij kwekers soms voor je kuipplanten een winterverblijf kunt regelen...die zorgen dan tegen betaling voor je planten tot ze weer terug kunnen.
bij mij nog lange nie aan de orde,maar als je echt speciale bomen hebt dan kan ik me indenken dat zulks soort verzorging mischien wel te overwegen is.
voorlopig heb ik dus ook een familielid geregeld die om de paar dagen de planten komt controleren en wateren..
maar al wa in een klein bakje zat,staat nu voor de vakantie al stuk groter,gewoon omdat ze dan een grotere buffer hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vakantie 9 jaren 9 maanden geleden #34020

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Nog een voordeel om lid te worden van een club.... ;)
Er is altijd wel iemand die bereid is om tijdelijk je bomen bij hem thuis te verzorgen.

gr wes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts