Onderwerp:

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39851

  • JeroenKnippenberg
  • JeroenKnippenberg's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Op het moment ben ik bezig met het opbouwen van de stamdikte van een ficus microcarpa dmv het fuseren van een aantal enkeljarige planten. Deze staan in een grote pot akadama en krijgen biogold original in korrelvorm op het grondoppervlak en wekelijks opgeloste biogold in vloeibare vorm.
Nu ben ik voor deze ficus vooral geïnteresseerd in zo veel mogelijk groei, zodat de stammen van de onderlinge planten zo veel mogelijk dikte groei krijgen en zo snel mogelijk fuseren en daar probeer ik de bemesting op aan te passen.

Nu is mijn vraag: hoe bepalen jullie hoe, welke hoeveelheid en welke intervallen het meest geschikt is voor je bomen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JeroenKnippenberg.

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39853

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

JeroenKnippenberg schreef : Nu is mijn vraag: hoe bepalen jullie hoe, welke hoeveelheid en welke intervallen het meest geschikt is voor je bomen?


Korrels: zoveel als er op het oppervlak past.
Vloeibaar: volgens de instructies op de verpakking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39854

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
bemesten is voor iedereen persoonlijk..
ik bemest niet ieder jaar hetzelfde trouwens.. het ene jaar bemest ik "agressief" en daarna een jaartje "normaal"

het enige waar ik dan echt op let is of de boom recent verpot geweest is of niet..

doet me er trouwens aan denken dat ik nog wat mest moet bestellen..

ik gebruik ook biogold blokjes, soms DCM vloeibare mest.. en soms ook andere mest waar ik me de naam nu niet meteen van kan herinneren..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39859

  • JeroenKnippenberg
  • JeroenKnippenberg's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0

Auk schreef :

JeroenKnippenberg schreef : Nu is mijn vraag: hoe bepalen jullie hoe, welke hoeveelheid en welke intervallen het meest geschikt is voor je bomen?


Korrels: zoveel als er op het oppervlak past.
Vloeibaar: volgens de instructies op de verpakking.


Voor korrels en opgeloste vorm staan er idd richtlijnen op de verpakking. Echter voor de opgeloste vorm wordt alleen een concentratie genoemd.
Nu hangt de juiste dosering van deze vloeibare bemesting (en bemesten in het algemeen) van meerder dingen af, zoals grote van de boom, grote van de pot, de groeisnelheid enz. Als beginner probeer ik hier op in te spelen en de juiste dosering uit te vinden. Mijn vraag is dus niet, hoeveel moet ik gebruiken? Maar meer, hoe merk ik aan mijn boom of de dosering goed is?

Is het een kwestie van langzaam aan de dosis verhogen en kijken wat er gebeurd met het risico van overdoseren en verzouten van de bodem? Hoe pakken jullie dit aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39861

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

JeroenKnippenberg schreef : Nu hangt de juiste dosering van deze vloeibare bemesting (en bemesten in het algemeen) van meerder dingen af, zoals grote van de boom, grote van de pot, de groeisnelheid enz.


Is dat zo? Dit zijn zaken waar ik echt geen rekening mee hou. Grotere boom = grotere pot = grotere watergift = vanzelf meer voeding.
Ik heb alleen maar bomen die in ontwikkeling zijn, niets dat langzamer mag gaan groeien om, bijvoorbeeld, blad te verkleinen, dus daar hoef ik ook al geen rekening mee te houden.

Is het een kwestie van langzaam aan de dosis verhogen en kijken wat er gebeurd met het risico van overdoseren en verzouten van de bodem?


Lijkt me niet verstandig. Als je overgedoseerd hebt, dan is dat slecht voor de boom en mogelijk zelfs dodelijk. Je kunt dit beter voorkomen dan achteraf proberen op te lossen.

Hoe pakken jullie dit aan?


Voor vloeibare voeding lees ik het etiket en hou ik me aan de aanbevolen dosering...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JeroenKnippenberg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39862

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een paar punten..

- Verzouten van de grond krijg je eigenlijk alleen maar als je een slecht substraat hebt OF verkeerd giet.

Een goed substraat laat water goed door. Bij ruim gieten (Het water loopt in een straal onder uit de pot) giet je dus vanzelf overtollige zouten weg. Ik giet mijn planten met water, en daarna giet ik vloeibare mest, zodat de planten dat kunnen opnemen. Bij een volgende gietbeurt wordt overgebleven mest vanzelf verdunt. Als je je dan aan de dosis houdt, is er niets aan de hand EN er is geen effect op grote of kleine plant (Zoals Auk aangaf).

- Groeit is meer dan mest
Geef je ficus voldoende licht (Veel zon) en warmte, in een vochtige omgeving. Dan groeien ze het beste

Ik gebruik regelmatig mestkorrels (bv kippenmest) en daarnaast giet ik met willekeurig welke goedkope vloeibare plantenmest
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JeroenKnippenberg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39866

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Bemesten kun je zo moeilijk maken als je zelf wil, maar je kan het ook heel eenvoudig houden. Ik bemest altijd op mijn gevoel, wens ik meer groei geef ik meer mest met een hogere N waarde. Zo kijk ik bij de aanschaf van mest (altijd organisch) nooit naar het merk (is totaal onbelangrijk) maar enkel naar de NPK waarde. Van al die zogenaamde speciale mestsoorten wordt alleen de fabrikant maar beter van maar de bomen echt niet hoor die nemen ook genoegen met een meststof van bv de Aldi.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39867

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121

leatherback schreef : Een paar punten..

Ik gebruik regelmatig mestkorrels (bv kippenmest) en daarnaast giet ik met willekeurig welke goedkope vloeibare plantenmest


Sorry voor het kapen van dit topic, maar kan je bvb korrels koeiemest (die ik gebruik voor de bemesting van mijn hagen) ook gebruiken voor het bemesten van bomen (Bonsaï in wording)? Deze hebben steeds een goede werking op de gewone planten in mijn tuin, of is dit te aggressief?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39868

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29

BartDeVliegher schreef : Sorry voor het kapen van dit topic, maar kan je bvb korrels koeiemest (die ik gebruik voor de bemesting van mijn hagen) ook gebruiken voor het bemesten van bomen (Bonsaï in wording)? Deze hebben steeds een goede werking op de gewone planten in mijn tuin, of is dit te aggressief?


Ik gebruik al tientallen jaren alleen maar dit soort meststoffen tot volle tevredenheid.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hoe juiste hoeveelheid bemesting te kiezen 8 jaren 11 maanden geleden #39873

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

BartDeVliegher schreef : Sorry voor het kapen van dit topic, maar kan je bvb korrels koeiemest (die ik gebruik voor de bemesting van mijn hagen) ook gebruiken voor het bemesten van bomen (Bonsaï in wording)? Deze hebben steeds een goede werking op de gewone planten in mijn tuin, of is dit te aggressief?


Ik gebruik het volop. Dit jaar tot voor kort alleen maar eigenlijk, omdat ik niks anders meer had.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren