Onderwerp:

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 10 maanden geleden #40684

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Weten jullie iets van hoe suikerwater zou helpen om schade bij verplaatsen te voorkomen? Dit wordt hier genoemd: www.gardeningknowhow.com/plant-problems/...-shock-in-plants.htm

Welke "bonsai soorten" reageren hier goed op? Ficussen bijvoorbeeld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 10 maanden geleden #40685

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Klinkt als een broodje aap.
Suiker doet niets voor de plant; Ze maken zelf suiker dmv fotosynthese end aar is geen tekort aan in planten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 10 maanden geleden #40687

  • tricky
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
heb al wel gehoord dat er suikerwater word gebruikt om Allerheiligen bloemen vlugger laten open te gaan dus klink mij nog niet zo gek alleen hoeveel wanneer en hoe dikwijls

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 10 maanden geleden #40688

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Schimmels en bacterien groeien explosief door toevoeging van suikers.
Welke schimmels en bacterien is me niet bekend.
Maar bijna alle planten leven in symbiose en wisselen koolstof tegen suikers uit met schimmels.
Een versneld herstel van de schimmels die voor de plant essentieel zijn kan dus een bijdrage zijn.
Leuk klusje voor iemand om uit te zoeken?

Welke schimmels (endo / ecto mycorrhiza) zijn essentieel voor welke plant en versnellen hun groei door toevoeging van suikers en zoja welke suikers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 10 maanden geleden #40698

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
In het "artikel" dat ik aanhaalde wordt uitgegaan van "plain sugar from the grocery store", ik denk dus normale suiker (uit bieten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by thom_vanderbroeck.

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 9 maanden geleden #40703

  • JohnD
  • JohnD's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik heb nog nooit gehoord van het toevoegen van suikerwater en ik heb heel wat boeken over bonsai gelezen. Als je wilt dat er meer schimmels en bacterien in de grond komen dan kun je beter een bodemactivator toevoegen aan de grond, zoals Inno green Bio bodem. Dit zorgt voor een versnelt herstel van de bodemculturen. Wordt vooral toegepast net na het verpotten (in zeer kleine hoeveelheden)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 9 maanden geleden #40710

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

rravenho schreef : Leuk klusje voor iemand om uit te zoeken?


Volgens:

www.garden.org/subchannels/care/soil?q=show&id=2427

"best root growth rates were achieved when they applied 10 ounces of sucrose (table sugar) per gallon of water and drenched the newly transplanted trees at a rate of 0.4 gallons per tree each week for 4 weeks, starting two weeks after bud break"

Er staat niet bij waarom dit zou werken, wel dat "Further research is planned to see if sugar water also will increase survival rates of larger diameter trees as well"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 9 maanden geleden #40712

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Interessant..

Until recently, the control of plant growth and development was believed to be coordinated by a range of plant growth regulators, such as auxins that stimulate root growth and cytokinins that stimulate vegetative growth (Percival and Gerritsen 1998). Recent evidence has, however, shown that in plants, sugars such as sucrose, glucose, and fructose function not only as substrates for growth but affect sugar- sensing systems that initiate changes in gene expression and subsequent plant growth (Koch 1996). Sugar depletion, for example, upregulates genes for photosynthesis, carbon remobilization, and export, resulting in vegetative or shoot growth. In contrast, incubation of root systems in sugar solutions (i.e., sucrose or glucose) leads to the repression of photosynthetic genes, decreased rates of net photosynthesis, and carbon remobilization in favor of enhanced root development (Koch 1996; Martin et al. 1997). Further, supplementing wheat root systems with sugars (i.e., sucrose, glucose, or fructose) significantly increases lateral root branching and root formation compared with controls (Bingham and Stevenson 1993; Bingham et al. 1997, 1998).

Use of Sugars to Improve Root Growth and Increase Transplant Success of Birch (Betula Pendula Roth.)
Journal of Arboriculture & Urban Forestry
Authors: Glynn C. Percival and Gillian A. Fraser
Keywords: Carbohydrates; resource allocation; gene expression; transplant shock; chlorophyll fluorescence; photosynthesis; chlorophyll; carotenoid; plant vitality

joa.isa-arbor.com/request.asp?JournalID=...me=31&issue=2&Type=1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 9 maanden geleden #40716

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Kun je daar dus uit concluderen dat het geven van suiker water dan inderdaad positief kan zijn net voor en na verplaatsen/verpotten? Je stimuleert dan tijdelijk (heel tijdelijk dan wel) de wortels toch? :woohoo:

Anderzijds zou je dat suikerwater geven om te voorkomen dat het boompje zijn bladeren laat vallen. Dat klinkt dan weer een beetje tegenstrijdig voor mij, omdat je de bladgroei juist minder stimuleert. :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by thom_vanderbroeck. Reden: Verduidelijking/spellingscorrectie

Suiker om problemen met verplaatsen te voorkomen? 8 jaren 9 maanden geleden #40729

  • JohnD
  • JohnD's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik sta er van te kijken dat het goed zou kunnen zijn voor de wortels.
Toch ben ik persoonlijk terughoudend om het te gebruiken. Wellicht omdat het ook mieren en ander ongedierte kan aantrekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren