Onderwerp:

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #58822

  • S1lent
  • S1lent's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedemiddag bonsailiefhebbers,

Ik wil beginnen met te vertellen dat ik volledig nieuw ben met het concept bonsai, en dat ik eigenlijk zonder echte voorkennis en ervaring in het diepe ben gesprongen, en dat het uiteindelijk wat ingewikkelder blijkt te zijn dan dat ik dacht. Ik heb het eerder geprobeerd met vleesetende planten, maar dat is helaas ook niet goed afgelopen, dus ik hoop via dit forum enige tips en wijsheid op te doen hoe ik het beste voor mijn plantje kan zorgen.

Anyway, als leek heb ik een bonsai bij de IKEA aangeschaft. Ik kan me best voorstellen dat de meeste bonsaikwekers hier niet echt kapot van zijn, maar vond het gewoon een mooi boompje. Het betreft hier een Ficus Microcarpa Ginseng , zoals IKEA dat zo mooi noemt op hun website. Er wordt in de handleiding gewaarschuwd dat de boom in het begin veel bladeren zal verliezen, en er wordt aangeraden om 1 keer per week water te geven.

Ik ben nu ruim een maand verder en mijn boompje verliest nog met regelmaat bladeren. Daarnaast is de grond redelijk snel droog omdat in mijn woonruimte een vrij droog klimaat heerst. Op deze website heb ik gelezen dat de grond vochtig moet zijn, en dat het in de winter niet nodig is om plantenvoeding te geven. Ik kijk om de aantal dagen of de grond droog is en of het nodig is om water te geven. Daarnaast is het 23°C in mijn kamer (zonder verwarming) en zal de temperatuur in de zomer oplopen tot ca 27-28°C. Dus ik vermoed dat het warm genoeg is in mijn kamer. De plant staat voor het raam, en heeft het in de ochtend tot ca 12 à 1 uur zon. De plant staat achter een raam met UV werend folie, dus ik weet niet of dat ook effect zal hebben op de groei van de boom. Ook zie ik wel dat er een nieuw takje is onstaan, mooi licht groen, en dat er her en der kleine blaadjes onstaan, dus hij is nog niet volledige dood.

Mijn vragen zijn ook vrij simpel.

-Is het normaal dat mijn boom na een maand nog redelijk veel bladeren laat vallen?
-Moet ik mij strikt houden aan 1x per week water geven, of genoeg water geven dat de grond vochtig blijft? (ik geef ongeveer 200ml per keer rond de wortel)
-Is het slim om toch planten voeding te geven?
-Of gaat het gewoon goed en maak ik me zorgen om niets?

Bij voorbaat dank

[img size=400]http://http://i65.tinypic.com/25q63gz.jpg

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by S1lent.

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #58827

  • fabiandecaluwe
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi S1lent,

Het is nogal een hobby om mee in het diepe te springen! Ik spreek uit eigen ervaring.

Wat je overal zult terugzien is dat het water geven op een regelmatige basis ( 1x in de week) wordt afgeraden. Het is belangrijk om af te gaan op de droogte van je bodem. Zodra de bodem begint uit te drogen is het tijd om water te geven. Ook kan je de onderschaal vullen met water zodat de luchtvochtigheid rondom de boom ook hoger blijft. Verder raad ik je aan om het internet af te spitten voor meer informatie.
Wat voeding betreft kan je het beste een vaste voeding geven die telkens als je water geeft ook voedingsstoffen afgeeft. Biogold is hiervoor een goede.

Zelf ben ik ook nog maar een beginner maar ik kan je aanraden om wat boeken of e-books te lezen over bonsai. Dit is een goeie manier om in ieder geval al een idee te krijgen van waar je aan begonnen bent :)

Ik hoop dat je wat nuttigere tips krijgt en ik zal dit topic blijven volgen zodat als ik dit probleem ooit tegenkom weet wat ik moet doen ;)

Veel plezier met je boom en succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #58839

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Zo ben ik ongeveer ook begonnen, iets meer dan een jaar geleden.
Veel lezen, veel opzoeken en een vereniging kan veel helpen.

Succes met deze mooie (verslavende) hobby! :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #58844

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi S,
Ik moet zeggen , je hebt een pracht exemplaar ginseng boompje.
Ik las dat je hem pas hebt gekocht.
Welnu S misschien handig voor jou om te weten[zodat je je boompje kunt oplappen]
Jouw boompje heeft nl al heel wat ellende ,in korte tijd achter de rug.
Zo wordt ie na 15 jaar vanuit China verscheept, in grote getallen op veilingen verkocht[inmiddels heeft het boompje] geen tijd gehad om aan de veranderende omstandigheden [temperatuur wisselingen te weinig water etc. etc] te wennen.
Daarna worden ze [gekocht door tuinders] in korte tijd klaar ge boost om zo snel mogelijk te belanden in bv. tuin centra en supermarkten.
Je begrijpt nu dus wel , hoe ellendig het boompje ervoor staat.
Allereerst zul je [voor je boompje] de juiste omstandigheden moetenmaken.
Zet hem op een rustige en koele plek, geef [winter] weinig water en geen mest.
23 graden is wel heel warm.Er staan zat tips in dit forum om jouw boompje te doen herstellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #58845

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Volgens mij staat hij daar wel prima. Vooral niet te sterk laten uitdrogen, noch kletsnat houden. De droge lucht is wat lastig, en het verplaatsen ook. Ik zou me niet te veel zorgen maken. Mijn ficus staat nu al sinds begin oktober stil, en gooit elke paar dagen wat blad af. Te grote klap van de kou gehad.

Jouw boom staat lekker licht en warm. Moet goed komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #58851

  • S1lent
  • S1lent's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Allereerst dankjewel voor de reacties, een warm welkom zo.

fabiandecaluwe schreef : Hoi S1lent,

Het is nogal een hobby om mee in het diepe te springen! Ik spreek uit eigen ervaring.

Wat je overal zult terugzien is dat het water geven op een regelmatige basis ( 1x in de week) wordt afgeraden.

[...]


Ik zal eens kijken of ik de schaal kan vullen met water. Ik heb al eens eerder gekeken, maar ik krijg de pot niet uit de schaal, alsof het uit 1 stuk gemaakt is.

hercules schreef : Hoi S,
Ik moet zeggen , je hebt een pracht exemplaar ginseng boompje.
Ik las dat je hem pas hebt gekocht.
Welnu S misschien handig voor jou om te weten[zodat je je boompje kunt oplappen]
Jouw boompje heeft nl al heel wat ellende ,in korte tijd achter de rug.
[...]


Ik krijg mijn kamer helaas niet koeler. Ik kan een raam open zetten, maar dat is bij mij een schuifdeur, waardoor er een hele koude lucht over de grond zal trekken. Ik heb begrepen dat de boompjes daar niet bepaald van houden. Bedankt iig voor de goede info.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #58855

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Waar de meeste ficussen van nature groeien is het tropisch. Waarschijnlijk eerder 30°C dan 20°C. Dus 23 °C is helemaal geen probleem. Het is belangrijker om te zorgen voor genoeg licht en luchtvochtigheid. Zeker geen koude tocht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #58856

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

S1lent schreef : Ik krijg mijn kamer helaas niet koeler. Ik kan een raam open zetten, maar dat is bij mij een schuifdeur, waardoor er een hele koude lucht over de grond zal trekken. Ik heb begrepen dat de boompjes daar niet bepaald van houden. Bedankt iig voor de goede info.


Ehm.. Nee. Geen goede info. Ficus zijn tropisch. Willen dus warmte, zoals ik al zei. Ga vooral niet proberen eea kouder te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #59241

  • S1lent
  • S1lent's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0

marcellucas schreef : Waar de meeste ficussen van nature groeien is het tropisch. Waarschijnlijk eerder 30°C dan 20°C. Dus 23 °C is helemaal geen probleem. Het is belangrijker om te zorgen voor genoeg licht en luchtvochtigheid. Zeker geen koude tocht!

leatherback schreef :

S1lent schreef : Ik krijg mijn kamer helaas niet koeler. Ik kan een raam open zetten, maar dat is bij mij een schuifdeur, waardoor er een hele koude lucht over de grond zal trekken. Ik heb begrepen dat de boompjes daar niet bepaald van houden. Bedankt iig voor de goede info.


Ehm.. Nee. Geen goede info. Ficus zijn tropisch. Willen dus warmte, zoals ik al zei. Ga vooral niet proberen eea kouder te krijgen.


Was het ook niet van plan, maar elke info is welkom.

Wat doen jullie trouwens met de bladeren? Halen jullie die uit de pot en gooien jullie ze weg of laat je ze liggen als voeding voor de grond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bonsai, constante bladeren verlies 7 jaren 3 maanden geleden #59242

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Dode bladeren opruimen. Dat trekt alleen maar insecten aan. Mest kun je beter gericht geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts