Onderwerp:

Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 1 maand geleden #1611

  • davids
  • davids's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Bij onze vereniging gaf ooit iemand aan dat het voor de bomen het beste is als je 's ochtends water geeft.
Nu ben ik benieuwd naar wat jullie doen. B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 1 maand geleden #1612

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Een bijna eeuwenoude bonsai discussie, waarvan de meeste (in mijn ogen alwetende) bonsaisten hard om moeten lachen (omdat het volgens hen niets uitmaakt).

's Nachts zou water beter worden opgenomen, minder verdampen. Overdag bewateren zou zonnebrand kunnen opleveren. Deels fabeltjes denk ik inderdaad.

Ben benieuwd naar jullie inzichten; geef bij voor/nadelen wel even een goede uitleg waarom het zo is ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 1 maand geleden #1613

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ik denk dat het per persoon best verschillend zal zijn, rekening houdend met b.v. aanvangstijden van je werk of school.
Ik geef water s'morgens tegen 10 uur en loop om 7 uur s'avonds altijd alles nog even langs hoe het er voor staat met de grond in de potten.
Al jaren op die manier zonder problemen. Wel bij heet weer in de middag een keer extra bewateren maar alleen die bomen die in de volle zon staan.
En als je ervoor zorgt dat alleen de grond nat wordt en het blad ontziet hoef je voor zonnebrand niet bang te zijn. Maar bedenk wel dat waterdruppels op bladeren als een vergrootglas kunnen werken als de volle zon erop staat met bladverbranding als gevolg.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 1 maand geleden #1625

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
het zal zeker per persoon verschillen, ook wat voor bonsai je hebt denk ik.
ivm met werk geef ik ze alleen sávonds water en controleer deze.

de meeste staat beschut in de hete zomer ivm geen natuurlijke schaduw in de tuin. dan kan een kleine bonsai binnen een dag verdrogen.

tevens in de week bij hoog zomer sávonds een nevel sproeibeurt. de vijver moet ik dan toch meedere keren in de week dan bijvullen en dan heb ik de slang toch vast. het water geven gebeurt in de avondzon en hebben geen bladverbranding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 1 maand geleden #1626

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
wat Hank zegt,

dus s'ochtends bewateren, dan hebben ze genoeg voor de hele dag,
snachts dan verdampen ze toch sowieso minder.

in de hete zomermaanden, dan nog wel eens 2x per dag (de loofbomen)

en extra aandacht voor hoge, diepe potten (droger eerder uit, dan lage brede schalen) en ook de allerkleinste bonsai (shohin en mame) moet ik soms wat vaker water geven, omdat er nu eenmaal minder grond in zit en dus eerder uitdroogt.

over het algemeen giet ik overdag niet over het loof, dan kun je ook geen bladverbranding krijgen. 's avonds bespuit/mist ik het loof wel eens, ook mn naaldbomen/coniferen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 1 maand geleden #1695

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
De binnen Bonsai bewater ik 's nachts als ik thuiskom. (werk onregelmatig in nacht en avonddienst)
ook een reden hiervoor is dat de ochtendzon op de bomen staat, en als ik dan in de ochtend zou bewateren, dan verdampt er teveel, zo'n schaaltje is snel uitgedroogd in de zon. Tevens om eventuele bladverbranding tegen te gaan.
Als het in de zomer erg warm is wil ik ook nog weleens in de vroege middag een tweede waterronde geven, nadat de zon uit het venster is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 1 maand geleden #1734

  • davids
  • davids's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik geef in principe 's ochtends water. Het is dan lekker koel buiten, de ochtendzon schijnt dan prachtig op de bomen en de vogels fluiten hun kleine longetjes uit hun gevederde lijfje. Er is dan bijna geen mens buiten. Heerlijk en rustig.
Helaas heb ik 4 kinderen, 3 katten en een hond dus vaak lukt het me in de praktijk niet.
Dan geef ik gewoon 's avonds water of achter in de middag.
Het verbranden van het blad, is mij wel eens verteld, is een fabeltje. Je zou een vergrootglaseffect krijgen van het water. Maar je kan ook een bakje maken van papier en hierin, boven een gasvlam, water koken! Het blad zal nooit zo heet worden dat het zal beschadigen. Of het idd zo is, weet ik niet. Graag hoor ik andere meningen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 1 maand geleden #1740

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

davids schreef :
Het verbranden van het blad, is mij wel eens verteld, is een fabeltje.

Een fabeltje is het zeker niet. In de morgen zullen waterdruppels op het blad weinig tot geen problemen opleveren dit in tegenstelling tot de middag wanneer de zon op het sterkst schijnt. Waterdruppels op het blad kunnen dan verbranding veroorzaken. Eerder bij wat dun fragiel blad dan bij wat meer leerachtig blad maar dat lijkt me duidelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 4 weken geleden #1750

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
met de binnenbonsai geef ik altijd osmosewater, dit om kalkvorming op de grond te voorkomen. ik heb voor de bonsai's een mestprogramma en goede kwaliteit meststof.

nu moet ik wel zeggen dat ik daar wel mee moet uitkijken voor bladverbranding door de zon want dat gebeurt wel als er water op de bladen komt te liggen.
dit misschien omdat osmosewater zuiverder is , dus meer kans op verbranding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 3 weken geleden #1931

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Oscar dat die ervaren bonsai meesters daar mee lachen zou ik zo maar niet zeggen
Op ' Ecole Kyoshitsu ' ( Thierry quinshon ) wordt het begieten zeer ernstig genomen. Enkel smorgens, daar je planten tijdens de nacht al water krijgen door de douw en naarmate de zomer vordert zullen de nachten ook vochtiger worden.


groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by alpine.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren