Onderwerp:

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 3 weken geleden #1934

  • davids
  • davids's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Wanneer de zon op komt en de planten de dauw op de bladeren gaan opnemen, komt de fotosynthese op gang. Je weet wel, 6CO2 + 6H2O -> C6H12O6 + 6 O2) de plant zal dan dus actief water op gaan nemen. Zover ik weet heeft de plant dan dus ook 's nachts geen water nodig.
Heeft een plant ook echt een rustperiode tijdens de nacht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 13 jaren 15 uren geleden #2284

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59

davids schreef : Wanneer de zon op komt en de planten de dauw op de bladeren gaan opnemen, komt de fotosynthese op gang. Je weet wel, 6CO2 + 6H2O -> C6H12O6 + 6 O2) de plant zal dan dus actief water op gaan nemen. Zover ik weet heeft de plant dan dus ook 's nachts geen water nodig.
Heeft een plant ook echt een rustperiode tijdens de nacht?


Blijkbaar wel, want in de nacht zetten veel planten just weer zuurstof om in CO², is waarom er geadviseerd wordt om niet te veel planten in een slaapkamer te zetten: krijg je hoofdpijn van. Ook is het zichtbaar bij sommige planten, waar bladeren en bloemen open gaan in de morgen en sluiten in de avond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 12 jaren 11 maanden geleden #2304

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ik heb 's ochtends altijd weinig tot geen tijd om water te geven, dus doe dit vaak 's avonds, 's middag doe ik het zelden, omdat dan het water snel verdampt, dan kan ik ook meteen de bladeren besproeien. Echter 1 keer watergeven is bij sommige bonsais niet genoeg (denk maar aan platte schalen met weinig grond) en die moet ik 's ochtends bij warm weer toch extra watergeven.
Ik denk dat deze discussie een kwestie is die oneindig kan doorgaan, het zal misschien gewoon een broodje-aap-verhaal zijn, of er is wel degelijk een verschil. Mijn bonsais doen het in ieder geval goed, dus er is geen reden om me zorgen te maken :)

1.Over het verbranden van bladeren door de zon: Dit hóeft niet te gebeuren, maar het kan soms voorkomen als de zon erg fel schijnt dat er 'verbrande plekjes' op de bladeren komen. Doordat de druppel tegen het blad aan zit, kan wel degelijk een stuk blad verbranden, maar dit hoeft geen reden te zijn om niet 's middags water te geven, want dan zorg je er gewoon voor dat de bladeren niet te nat worden.

2.Over de rustperiode 's nachts: Ik heb daar nog nooit echt over nagedacht, maar weet wel dat sommige planten hun bladeren 's nachts sluiten. Volgens mij hoeft dat dan niet te betekenen dat het opnemen van water stopt, wij blijven toch ook 's nachts ademhalen en verteren, hoewel we toch onze rustperiode hebben?.

Dit is nou het leuke van deze kwesties, het is altijd moeilijk om zoiets te beantwoorden, maar het levert wel leuke discussies op..en daar is een forum tenslotte voor :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 12 jaren 11 maanden geleden #2690

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Dat het blad zou verbranden door de zon lijkt mij klinklare onzin. Dan zou er in de hele natuur er geen enkele boom meer normaal uitzien.

Ik bewater mijn bomen nu 2x daags. In de ochtend en als ik thuis kom na mijn werk. Maar dat heeft nu meer te maken met de wind van de afgelopen week. Normaal water ik in de avond rond 19:00 uur. Gaat al jaren goed zo.

Groet,

Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 12 jaren 11 maanden geleden #2691

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Oenes schreef : Dat het blad zou verbranden door de zon lijkt mij klinklare onzin. Dan zou er in de hele natuur er geen enkele boom meer normaal uitzien.


is geen onzin,
de druppels werken dan net als een vergrootglas op het blad.
Maar je hebt wel gelijk, dat het in praktijk zal meevallen, zolang je maar niet op een hele warme, zonnige dag rond 12:00-15:00 uur je bomen die vol in de zon staan gaat bewateren.

Dat er in de hele natuur dan geen boom meer normaal zou zijn, klopt niet echt, want in de natuur op een zonovergoten dag, krijgen de bomen in de natuur geen water. Dus kan er ook geen bladverbranding optreden.

Bovendien heb ik in de natuur genoeg bomen gezien die ziek zijn, waar bladeren zijn verbrand, aangevreten etc.
Wij zijn nu eenmaal wat voorzichtiger en liever voor onze bonsai, dan de natuur dat is met bomen in de vrije natuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 12 jaren 11 maanden geleden #2693

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Tuurlijk zijn we veel voorzichtiger met onze bonsai.:)

Maar jij spreekt nu van beschadigde bomen door ziekten,plagen besstjes etc
Als je uitgedroogde uiteinden van bladeren ziet dan komt dit niet door verbranding maar vaak door droogte in combinatie met veel wind. Vooral Acers zijn hier gevoelig voor.

Zomers op een bloedhete dag heb ik vaak genoeg een regenboog gezien haha

groet,

Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 12 jaren 11 maanden geleden #2704

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Oenes schreef :
Als je uitgedroogde uiteinden van bladeren ziet dan komt dit niet door verbranding maar vaak door droogte in combinatie met veel wind. Vooral Acers zijn hier gevoelig voor.


Jeroen

Als de bladeren van een plant of boom vanaf de punt langs het blad verdorren/uitdrogen kun je er vrijwel altijd zeker van zijn dat ze te lijden hebben van een ernstige aantasting van dwergcicaden. Deze beestjes leven op vrijwel alles wat blad heeft.
Een bonsai in goede conditie met een potkluit met de juiste vochtigheid en een goede verzorging hoeft echt geen nadelen te ondervinden van hitte i.c.m. veel wind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Geven jullie ´s ochtends of ´s avonds water? 12 jaren 10 maanden geleden #3316

  • Cedric
  • Cedric's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
ik geef altijd s'avonds water, omdat ik eens gelezen had dat als je het in de dag doet, kans bestaat dat hij verbrand in de zon :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren