Onderwerp:

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70221

  • Harmjan☆
  • Harmjan☆'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 5
Hey alemaal! Ik wou wat meer te weten komen over het bemesten van bonsai nu heb ik zelf voedings kegels van pokon gekocht en wou graag weten of ik die ook toevallig aan coniferen mag geven. De mest waarden zijn 7:7:7 ik hoor het graag van jullie:cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70229

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou nu niet te veel meer gaan bemesten. Als je nu nog zou bemesten, zeker mest nemen met een lage stikstofwaarde (N).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Harmjan☆

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70235

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Geen idee wat mestkegels zijn. Maar een 7-7-7 mest kan je eigenlijk bij alle planten gebruiken.

Hou er rekening mee dat vaste mest niet goed meer vergaat als de grond temperatuur onder de 10 graden duikt. Dus we komen in de periode dat bemesten eigenlijk alleen nog goed werkt met vloeibare mest.

Ik heb nog nooit begrepen waarom mensen lage N mest gebruiken in de herfst. Als bioloog zie ik er geen reden voor.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Harmjan☆

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70238

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik heb vorig jaar en dit jaar ook gewoon door bemest met mijn reguliere mest en heb geen negatieve dingen ervaren...

@leatherback
Ik denk zo:
het hele jaar door zitten alle stoffen n-p-k ook gewoon in de grond en de bomen nemen alleen op wat ze nodig hebben voor het seizoen waar de bomen zich in bevinden , klopt dit ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Harmjan☆

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70245

  • Harmjan☆
  • Harmjan☆'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 5
Dankje je wel jongens! ik was ook niet van plan om te gaan bemesten maar wou het alvast weten voor het voorjaar:cheer: hier trouwens de foto van de mest kegels

Bijlage niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70249

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Dit is mest die wel zal "werken", maar zeer handig zijn theezakjes met mest of "mestkorfjes" met eventueel je mestkegels of korrels erin. En verleg je mest regelmatig op je potten, dit om de wortels niet te laten "focussen" op één punt. Ik gebruik in het najaar ook vooral vloeibare mest, tenzij er nog veel mest opligt die ik er in het begin van de zomer heb opgelegd.

@dennis ik gebruik om die reden mest met minder of zonder stikstof. Maar geef regelmatig toch nog iets met minder stikstof. Er wordt wss wel nog stikstof opgenomen, maar hier zijn van sommige bomen de bladeren al aan het vallen en dan denk ik ook inderdaad dat ze niet meer veel gaan groeien. Stikstof wordt toch vooral opgenomen bij groei? En waarom nog wortels gaan belasten met stikstof of verspillen als die niet opgenomen wordt?

Ik lees dit veel in verschillende artikelen dat de stikstofbehoefte minder is in de herfst, al kan dit ook een fabeltje zijn uit de "oudheid" net als wortelen goed voor de ogen zouden zijn... Dus het bovenstaande is gewoon een gedacht en kan hier ook totaal naast zitten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Harmjan☆

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Trap.

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70250

  • Harmjan☆
  • Harmjan☆'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 5
Dankje wel voor je reactie ik heb trouwens ook vloeibare mest maar ik zit met nog een vraag als ik in het voor jaar mijn bomen wil bemesten kan ik dan ook wat met water aan maken in een planten spuit en dat voor een lange tijd bewaren of moet het de heletijd de vloeibare mest ververst worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70254

  • Harmjan☆
  • Harmjan☆'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 5
Hier trouwens de vloeibare mest werkt als het goed is na mijn geweten prima op coniferen

Bijlage niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70257

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De dingen die je hier laat zien zijn tricky. De afgifte van mest is temperatuur afhankelijk. Deze osmocote gebaseerde producten waren zeker een paar jaar geleden niet te vertrouwen. Ik zou zelf toch voor andere organische mest gaan dan deze kogels met kunstmeststog.

Qua stikstof discussie, iedereen moet doen wat ze zelf willen. Maar de groei van planten wordt beperkt door de minst aanwezige stof. Ook inde herfst groeit een boom gewoon door, zij het vooral ondergroends in in de stam. Ik geen gewoon wat ik in huis heb, en zie hier geen risico van belasting in.

Ik meng het water met mest gewoon als ik het gebruik. Dit ook omdat ik geen algen wil kweken, welke je volgens mij zeker gaat krijgen in een houder met mest en water.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap, KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mest kegels 6 jaren 6 maanden geleden #70264

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Bijkomende vraag, tot wanneer bemest je, jelle?
Tot de bladeren beginnen te vallen? Of geef je het hele jaar door?

Als ik het zo allemaal goed begrijp wat dennis zegt als de boom opneemt wat hij nodig heeft dan kan bladverbranding door teveel mest niet voorkomen. Begrijp ik dat goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts