Onderwerp:

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70453

  • Ivo83
  • Ivo83's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Bij het gebruik van organische vloeibare mest loop ik tegen een aantal 'problemen'/vragen op.

De situatie: mijn bomen staan in een goed water doorlatend substraat en ik gebruik wekelijks organische vloeibare mest (het moment zit er wel aan te komen dat ik -gezien de dalende temeratuur- stop met bemesting). De organische mest verdun ik uiteraard met water en giet dit op een droge dag, zodat het substraat minder verzadigd is en meer van het gietsel wordt opgenomen (althans in die veronderstelling ben ik). Als ik giet loopt veel van het gietsel uit de pot en ik vraag mij af of er betere manieren zijn, waarbij de opties dompelen door mij heen schoot.

Bij dompelen kan het gietsel/de mest in mijn optiek beter door het substraat/wortels worden opgenomen. Nu meen ik mij wel te herinneren dat (vaak) dompelen niet goed is voor een boom.

- Zorgt dompelen inderdaad voor een betere opname van de meststoffen?
- Welke nadelen kan het wekelijks dompelen in opgeloste organische mest hebben?
- Als dompelen (10-15min?) geen ernstige schade kan toebrengen, kan het dan nadelig zijn om de bomen in hetzelfde gietsel te dompelen (bv ivm overbrengen ziektes)? Zo ja, waarom?

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70454

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Totaal onnodig ...
Doe de organische mest in bijvoorbeeld theezakjes of mestkorfjes zodat bij ELKE gietbeurt er wat voeding met het water mee de grond in gaat het oplossen ervan is dus niet nodig.
Als toevoeging een keer per week of twee weken een gietbeurt vloeibare mest geven lijkt me dan ruim voldoende kwa bemesting

Het dompelen zal volgens mij bij een goed substraat hetzelfde effect hebben als gieten alles wat het substraat niet meer kan absorberen zal weer uit de pot lopen....

of het schadelijk is voor de wortels om 10-15 min in bak met opgeloste organische mest te staan weet ik niet....
Heb je niet verschrikkelijk veel groene aanslag op je potten zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70459

  • Ivo83
  • Ivo83's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Het is vloeibare organische mest, dus dat in theezakjes/korfjes doen gaat hem niet worden. En nee, er zit niet verschrikkelijk veel groene aanslag op mijn potten.

Ik begrijp je overigens ook niet geheel, omdat jezelf aangeeft als toevoeging 1 of 2 keer per week een gietbeurt vloeibare mest te geven (terwijl ik het over wekelijks gebruik van vloeibare mest heb, dus 1 keer per week). Het gaat dus niet op vaste mest(korrels) die ik oplos, maar al vloeibare organische mest..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70461

  • El Zueco
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik denk dat jouw vraag komt door het feit dat je veel van het voedingswater ziet weglopen uit de pot (voedingsstoffen lopen eruit --> plant neemt minder voedingsstoffen op). De manier die Dennis beschrijft is een manier waarbij er minder voedingsstoffen verloren gaan en de plant tevens bij elke waterbeurt opnieuw een portie kan opnemen.
Voor mij persoonlijk zou deze manier me het meest geruststellen... Toch mooi om te weten dat je boom bij elke waterbeurt nieuwe energie krijgt.
Je kan de boom dan eventueel nog meer voeding geven via vloeibare voedingsstoffen (als aanvulling).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by El Zueco.

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70462

  • Ivo83
  • Ivo83's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat begrijp ik.

Ik heb al bij elke boom vaste mest in theezakjes liggen, zodat bij elke gietbeurt meststoffen worden afgegeven. De vloeibare mest van dcm die ik gebruik heeft overigens organische voedingselementen zag ik net en zal dus niet 100% organisch zijn (sorry voor eventuele onduidelijkheid)...

Mijn vraag komt inderdaad door hetgeen je beschrijft en ik vraag mij dus af of het geven van vloeibare mest op een 'betere' manier kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70463

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

El Zueco schreef : Ik denk dat jouw vraag komt door het feit dat je veel van het voedingswater ziet weglopen uit de pot (voedingsstoffen lopen eruit --> plant neemt minder voedingsstoffen op). De manier die Dennis beschrijft is een manier waarbij er minder voedingsstoffen verloren gaan en de plant tevens bij elke waterbeurt opnieuw een portie kan opnemen.
Voor mij persoonlijk zou deze manier me het meest geruststellen... Toch mooi om te weten dat je boom bij elke waterbeurt nieuwe energie krijgt.
Je kan de boom dan eventueel nog meer voeding geven via vloeibare voedingsstoffen (als aanvulling).

Een boom krijgt geen energie van meststoffen.. das een beginners denkfout. Meststoffen geven een plant bouwstoffen. Energie krijgt een plant van zonlicht wat door fotosynthese in het loof omgezet wordt naar suikers waar een plant dus zijn energie van krrijgt en gaat groeien. Als een boom groeit dan heeft hij bouwstoffen nodig. Als een boom dus niet groeit heeft hij dus geen bouwstoffen nodig, dus geen mest. Een zieke boom groeit niet en heeft dus ook geen bouwstoffen nodig..dit is simpel gezegd het verhaal van bemesten en groeien...Aan het begin van de keten van het groeien van een plant staat dus genoeg zonlicht en NIET het bemesten!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: johannesvandonge, Fredb, El Zueco, StefBonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70464

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik begrijp het nu ik ging er een beetje van uit dat organische mest veelal als vaste mest word toe gediend :)

Zet een bak onder je potten en vang het op :p

Ik denk niet dat het anders beter is de vraag is hoe reageren wortels op het stelselmatig ondergedompeld te staan in een bak met vloeibare mest en hoe reageren het waardevole bodemleven hier op zoals mychoriza

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70465

  • Ivo83
  • Ivo83's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat is idd misschien beter geformuleerd.

Het opvangen heb ik ook aan gedacht, maar dan heb je wel het 'probleem' dat het opgevangen gietsel in contact is geweest met verschillend bodemleven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70466

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik denk dat er weinig tot geen mensen zijn die bomen dompelen in vloeibare mest:p
Als je het echt wilt weten het zou je het moeten proberen mer twee proef bomen van dezelfde soort en dan eentje zoals je altijd heb gedaan en eentje met dompelen en dan kijken of je overduidelijk verschil gaat zien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dompelen 6 jaren 6 maanden geleden #70467

  • Ivo83
  • Ivo83's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Die conclusie begin ik ook zo langzamerhand te trekken ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren