Onderwerp:

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75036

  • RubenvanAken
  • RubenvanAken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Goeie dag,

Ik ben echt een beginner en heb nog geen boom maar ben me al wel al een twee jaar aan het inlezen/kijken.

Ik heb een (heel) klein esdoorntje welke ik aan het opkweken ben vanaf het zaadje. Hij gaat nu zijn tweede zomer in en mijn bedoeling is om hem op te kweken tot ongeveer 40 cm. De laatste paar dagen gaan echter de blaadjes wat hangen. Ik ben opzoek naar advies hie ik hem het beste kan verzorgen, ik kan op het internet niks vinden over esdoorns van die leeftijd. Hij heeft altijd buiten gestaan en is nu ongeveer 20 cm waarvan iets meer dan de helft verhout.

Bij voorbaad dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RubenvanAken.

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75037

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom op t forum
Goed dat je eerst wat verdiept in de stof !
Hangende blaadjes kan duiden op vocht te kort
kun je een foto van je zaailing plaatsen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75039

  • RubenvanAken
  • RubenvanAken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Had ik geprobeerd maar dat wilde niet goed via de telefoon. Ik waag nog een poging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75040

  • RubenvanAken
  • RubenvanAken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0


Zo staat hij er nu bij.



Dit is ongeveer 1,5 weken geleden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75041

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Het lijkt een Acer platanoides (Noorse esdoorn). Hoewel er ook een verwantschap kan zijn met de Acer pseudoplatanus (Gewone esdoorn). Verbasteren nogal eens onderling.
De aarde is zo te zien zeer vochtig. Staat dat schaaltje er altijd onder? Niet doen, wel matig vochtig houden en tussenin wat laten aandrogen. Teveel vocht kan de verschijnselen geven. Ook de aanslag op de pot verwijst naar te vochtig.
Op het forum is er al dikwijls over deze bomen gesproken. Gebruik de zoekfunktie. Niet zo geschikt voor bonsai, niet gemakkelijk te verfijnen.
Best voor grotere maten. Een tijd in volle grond als dat kan.
Beter is het u op een andere boomsoort te concentreren en deze als oefenboom te gebruiken, maar grotere pot (met gecontroleerde watergift of vollegrond. Op tijd bemesten plantje is te klein voor zijn ouderdom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenvanAken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75043

  • RubenvanAken
  • RubenvanAken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Te veel vocht, klink logies. Hij heeft altijd buiten gestaan en na het noodweer van vorige week gingen de blaadjes hangen. Ik ben gelijk aan een reddingspoging begonnen en heb ik hem in een grotere pot gedaan. Ik weet niet of ik op tijd ben, of zelfs of het kan deze tijd van het jaar, maar het is de moeite van het proberen waard. Er zit een mooie bos wortelen aan die tot op de bodem van de pot zaten, deels het probleem dus, en dus bijna continue in het water stonden.

Het is een gewone Esdoorn, dat heeft u goed gezien. En dat dit niet de beste boom is voor een bonsai is mij al eventjes bekend. Het begon als een experimentje samen met mijn dochter, deze maand 6 jaar, om te laten zien hoe boomtjes groeien. Toen hij daadwerkelijk begon te groeien begon bij mij het idee van een binsai te ontstaan, ik ben altijd opzoek naar nieuwe technieken om nieuwe dingen te creëren. Het is nu voor mij echt een oefen boom waarbij ik wil oefenen met vormen en snoeien. Een gratis boompje, het zaadje kwam gewoon uit de lucht vallen, waarop ik waarschijnlijk veel fouten zal maken. Met kiefde zelfs want van fouten leert men.

En wil dit boompje niet lukken dan heb ik nog andere "gratis" proef objecten, ik ben namelijk ook bezig met het stekken van een wilg en een magnolia.

Zelfs de langste reis begint met de eerste stap en dit zijn mijn eerste stapjes. Ik ben benieuwd waar deze reis mij zal brengen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75044

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik vrees dat het een saaie reis wordt.
Snoeien bij dit boompje zul je best in de eerste jaren nog niet doen.
Gewoon laten groeien, en zoals ivan zegt, best in volle grond.

Als je echt wilt oefenen en bijleren kun je msh ergens een al meer volwassen exemplaar zoeken en zo'n dingetjes als zijprojectjes doen.

Hetgeen je nu vooral moet doen bij zo'n dingen is wachten.
Dat lijkt me een saaie reis als je echt iets met bonsai wilt gaan doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75049

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Waar kom je vandaan ruben?
Ik heb hier nog het een en ander staan wat weg mag
Ikzelf heb de interesse in deze planten verloren maar om als beginner wat op te oefenen is het wel bruikbaar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75133

  • RubenvanAken
  • RubenvanAken's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik woon in Delft. Ik moet natuurlijk even melden dat geld uitgeven voor mijn hobby, ik ben een maker, niet heel erg wordt gewaardeerd door mijn vrouw. Ik werk dus voornamelijk met gevonden materialen waardoor sommige projecten jaren kunnen duren, ik ben dus bekend met geduld. Vandaar ook deze Esdoorn, hij kwam letterlijk aanwaaien en inspireerde mij om in een nieuwe wereld van creatie te stappen, een wereld waarvan ik nog weinig weet en dus veel kan leren. Dat dit een "langzame" hobby kan zijn is dus voor mij een plus, danheb ik alle tijd om fouten te maken en te leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Esdoorn 5 jaren 9 maanden geleden #75134

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

RubenvanAken schreef : Ik woon in Delft. Ik moet natuurlijk even melden dat geld uitgeven voor mijn hobby, ik ben een maker, niet heel erg wordt gewaardeerd door mijn vrouw. Ik werk dus voornamelijk met gevonden materialen waardoor sommige projecten jaren kunnen duren, ik ben dus bekend met geduld. Vandaar ook deze Esdoorn, hij kwam letterlijk aanwaaien en inspireerde mij om in een nieuwe wereld van creatie te stappen, een wereld waarvan ik nog weinig weet en dus veel kan leren. Dat dit een "langzame" hobby kan zijn is dus voor mij een plus, danheb ik alle tijd om fouten te maken en te leren.


Ik heb in de verkoop sectie een topic gestart staan ook wat gratis dingen bij mag je zo hebben en het leuke is zaterdag ben ik in delft voor bonsai van het westen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren