Onderwerp:

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75578

  • dvmiguel
  • dvmiguel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,
IK heb zojuist men 2 eerste bonsai's gekocht, namelijk een Faxinus voor buiten en een Ulmus voor buiten...
Nu is mijn vraag vanaf wanneer mag/moet ik deze bemesten, en is de DCM bonsai messstof goed ?

Alvast bedankt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75579

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Omdat je niet weet wat ze in de winkel gedaan hebben, zou ik afgaan van de groei. Als er sterke groei is, kan je licht bemesten (De wortels zijn actief, en groeien & nemen mest op). Anders zou ik een paar weken wachten om te voorkomen dat de grond te veel mest heeft welke niet gebruikt wordt. Te weinig mest is minder erg dan te veel mest. Over een paar weken is het te veel zowieso uitgespoeld en dan kan je normaal gaan bemesten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dvmiguel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75581

  • dvmiguel
  • dvmiguel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 0
Zijn er bepaalde zaken die ik moet op letten als ik ze bemest ? Dit zijn mijn eerste bonsai's dus ik heb 0 ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75582

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dvmiguel schreef : Zijn er bepaalde zaken die ik moet op letten als ik ze bemest ? Dit zijn mijn eerste bonsai's dus ik heb 0 ervaring.

Gebruiksaanwijzing op de verpakking lezen. Ik heb geen idee wat DCM verkoopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75583

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Op meststoffen staat een npk waarde bijvoorbeeld 5-5-5. N= stikstof p= fosfor k= kalium. Dit zijn verhoudingen van deze stoffen.
In het voorjaar geef je over het algemeen mest waarbij het eerste cijfer hoger is. Bijvoorbeeld 8-5-5 Dit bevorderd de groei en eventuele bloei.
In de zomer geef je gelijke waardes bijvoorbeeld 5-5-5.
In het najaar geef je mest met een hoger laatste cijfer bijvoorbeeld 5-5-12.
Dit hard de plant af voor de winter.

In de winter en het heetste van de zomer geef je geen mest. Dan is de plant in rust en neemt hij deze stoffen niet op en bouwt er alleen een overschot aan zouten op in de grond wat schadelijk is voor de plant.

Verder verschilt de behoefte ook per boom.
Bijvoorbeeld ijzer is soms ook nodig afhankelijk van de boom. Vandaar het meest genoemde advies: Zoek een vereniging als dat in de agenda past.

Verder zoals genoemd: bemest niet te veel. Instructies staan vaak op de verpakking. Dit is schadelijker dan te weinig.
Ik heb als test een heel goedkoop boompje 9 maanden niet bemest en een zelfde boompje overbemest. Het niet bemeste boompje leeft nog (groei lag wel stil en blad ging verkleuren) en de overbemeste boom is dood.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75584

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Wat is overbemesten dan?
Over hoeveel en welke npk spreek je dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75587

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36

Tom Haest schreef : Wat is overbemesten dan?
Over hoeveel en welke npk spreek je dan?

Het puntje overbemesten is afhankelijk van welke meststof je gebruikt. Korrels, blokjes of vloeibaar. En hiervan dus een aanzienlijk grotere hoeveelheid dan is aanbevolen. Eventueel in een hogere frequentie toegedient dan word aanbevolen.
Verder is er nog verschil in synthetische of biologische meststof. Hier kan ik dus geen concreet antwoord op geven. Gezien het verschil in ervaring tussen ons twee waarschijnlijk ook geen eerlijke discussie, dus houd ik het bij dit antwoord. Ik neem aan dat je met jouw ervaring dit antwoord zelf ook in had kunnen vullen. Snap daarom de reden van de vraag niet helemaal.

Wat betreft de npk waarden: Deze behoefte verschilt per boom en doel is mij verteld.
Bij een boom die al “klaar” is wil je waarschijnlijk minder groei om de vorm te behouden. Deze zou je om de groei te remmen dus een meststof geven met een lager stikstofgehalte en een kleinere hoeveelheid (N) dan een boom waarbij je veel groei wil om een dikke stam/primaire takken te krijgen. Ook hier zijn dus geen exacte cijfers te vermelden.
Ten eerste omdat ik met bovengenoemde bomen geen ervaring heb en ten tweede omdat ik het doel van de bomen niet weet.

Hetgeen ik in de vorige post heb beschreven is in ieder geval een aardige richtlijn om op verder te werken/leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75588

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Veel meer ervaring heb ik niet, hoor.

Wat mij vooral verteld word is dat het gevaarlijker is om te overbemesten met synthetische meststoffen dan met organische meststoffen.

Ik gebruik dan ook enkel organisch. En ga niet overdreven hoog in stikstof, 9 is het maximum.

Ik gebruik de theezakjes en ik moet zeggen, mijn potten liggen vol met zakjes. En mijn bomen doen het goed. Ook geef ik ze elke week nog een halve dosis vloeibare mest en bladmest.

Ik denk dat veel afhangt van het substraat en de watergift bij het opstapelen van zouten. Bij substraten als aarde waar je minder water moet geven lijkt me dat er inderdaad sneller zouten kunnen opstapelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75589

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Zo is mij dus ook verteld dat die waarden verhoudingen zijn. Dus 9-5-5 is exact hetzelfde als 27-15-15. (Alles X3 dus zelfde verhouding)
Naar wat mij verteld is zou je dus makkelijk boven de 9 kunnen gaan zitten zolang de andere waarden maar in verhouding zijn.
Misschien kan jij hier nog wat opheldering over geven?

Hier overigens nog een link met de voor en nadelen van biologische en synthetische mest. Het gaat hier welliswaar over cannabis. Maar het doel is gelijk: de plant voeden.
—-> LINK <—-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Direct bemesten ? 5 jaren 9 maanden geleden #75591

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Snel eens gekeken op het internet. Wat ik tegenkwam is dat het procenten zijn.
Npk 9-7-7 zou willen zeggen volgens hetgeen ik vond dat er 9% stikstof per 100kg is.

Als bij jou zoals je zegt alles x3 is, is het msh op 300kg wat zou willen zeggen dat het eigenlijk gewoon hetzelfde is.

Ik hoop dat er iemand duidelijkheid kan brengen. Teun of jelle?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren