Onderwerp:

Welke mest gebruiken bij Indoor Zelkova 5 jaren 3 maanden geleden #78212

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
In mijn ogen toch ulmus parvifolia en geen zelkova, ze behoren wel tot dezelfde familie als ik het goed voorheb.
Wel nog eens duidelijk stellen dat je de boom best niet in een living houd.
Ze kunnen er wel een tijdje overleven maar doen het echt niet goed binnen.
Als ze groeien maken ze van die lange groene sprieten die niet verhouten en maken ze lange internoden door een gebrek aan licht. Zelfs al staat hij voor het raam.

Als je iets bijzonders wilt voor in de living denk ik dat je beter iets anders zoek.
Of je zet hem aan de andere kant van het raam, dan zie je hem ook.

Ik vind het wel een speciale boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke mest gebruiken bij Indoor Zelkova 5 jaren 3 maanden geleden #78213

  • Joffrey26
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi Lucroux, ik heb vanuit het verleden wel ervaring met planten die gevoelig kunnen zijn voor luchtvochtigheid, licht en ec en ph waardes. Echter is deze tak van sport: bonsai nieuw voor mij. De bonsai is echt gekocht als een soort kunstobject voor in de woonkamer. Wat raden jullie mij nu aan, de boom soms buiten neerzetten of iets dergelijks? De raampartij die jullie zien ligt op het zuidwesten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke mest gebruiken bij Indoor Zelkova 5 jaren 3 maanden geleden #78214

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14

Joffrey26 schreef : Goedenavond BPost,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat er veel meer komt kijken dan enkel mest. Ik ben alleen benieuwd naar de verschillen in beide mest soorten en welke jullie aanraden. Ik heb in het verleden ergens iets gelezen dat er voor het vormen van korte internodiën een meststof nodig is met een hoge N waarde en Magnesium. Heeft het nut om dit bij een binnen boom te doen of is dit te verwaarlozen?

De boom is nu mooi groen maar is een bladbemesting altijd goed om te doen (als het de tijd is)?


Bespaar je de moeite bij een boom die binnen gehouden wordt behaal je nooit een goed resultaat en al helemaal niet door deze op te gaan jagen met een hoge N waarde. Binnenbomen bemest je beter alleen onderhoudend met enkel als doel om ze zo lang mogelijk in leven te houden wat op zich al een hele kunst is. Ik heb zo mijn twijfels of het wel een Zelkova is (dacht meer aan een Ulmus) of hij wel 40 jaar oud is en al helemaal of hij die prijs wel waard is. Met alle respect ik heb wel meer bij H & H weg zien komen wat niet helemaal dat is wat ze beweren. Mij zul je daar nooit een boom zien kopen en ze al helemaal niet zien aanraden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joffrey26

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BPost.

Welke mest gebruiken bij Indoor Zelkova 5 jaren 3 maanden geleden #78217

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Joffrey26 schreef : Hi Lucroux, ik heb vanuit het verleden wel ervaring met planten die gevoelig kunnen zijn voor luchtvochtigheid, licht en ec en ph waardes. Echter is deze tak van sport: bonsai nieuw voor mij. De bonsai is echt gekocht als een soort kunstobject voor in de woonkamer. Wat raden jullie mij nu aan, de boom soms buiten neerzetten of iets dergelijks? De raampartij die jullie zien ligt op het zuidwesten.


Wat "wij" aanraden weet ik niet, maar persoonlijk ( wetende wat ik nu weet) zou ik het niet doen, en al zeker niet voor de reden die je aanhaalt. Laat ik het even aanpassen: ik wil eens hard rijden op een circuit, denk je dat een F1 wagen goed is? Gegarandeerd lig je er in de eerste bocht uit ( als je al zover komt).
Ik snap je enthousiasme wel, maar neem het van ons aan: dit gaat niet goed!! Er is een "help" onderdeel in het forum: bekijk eens even een paar " help mijn bonsai gaat dood" topics. Je zal zien dat die voor een groot deel gaan over bomen die "zomaar" gekocht zijn en voor een raam gezet zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke mest gebruiken bij Indoor Zelkova 5 jaren 3 maanden geleden #78219

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Is inderdaad een Ulmus Parvifolia, en veel te dik betaald. Maar daar valt niets meer aan te doen....
Ik zou hem koel wegzetten en redelijk droog (niet volledig droog!) Kan nu prima naar buiten, maar hou hem nu wel vorstvrij want hij zal niet geacclimatiseerd zijn. De groei moet nu stoppen want er is gewoon te weinig licht nu om compact te kunnen groeien. Geen mest geven.


p.s.: NPK waardes zijn trouwens verhoudingen en geen absolute hoeveelheden. Dus bv. 10-12-16 is hetzelfde als 5-6-8... De N (=stikstof) zorgt voor snelle groei met grotere internoden en blad. Bij een volgroeide bonsai dus liever niet al te veel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren