Onderwerp:

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #216

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Even weer on-topic,
Ik denk dat een ieder wel een eigen beproefde manier heeft om z'n bonsai van water te voorzien. Heb jaren geleden eens een bewateringssysteem aangeschaft, aangesloten op een buitenkraan. Langs de schuttingen was een slang bevestigd d.m.v. klemmen en vanaf die slang dunne slangetjes voorzien van een soort prikker die in de potgrond stak. Mooi systeem als elke soort dezelfde waterbehoefte had, wat niet zo is natuurlijk. Niet lang gebruikt derhalve en daarom maar snel weer over op de vertrouwde gieter met broes. Wel wat werk vooral als je veel bonsai en meer planten in potten hebt maar ik zie het als voordeel dat je elke boom en plant tijdens het individuele bewateren ook meteen kunt nazien op evt. aanwezige belagers. Ben dus blij met mijn beide regentonnen al zakt het waterpeil wel erg snel bij hoge zomertemperaturen.
En bij een lege ton ben je dan aangewezen op leidingwater, het is dan niet anders.
Hardheid van het leidingwater kan soms voor problemen zorgen.
Ben benieuwd wat jullie daartegen doen mocht je in een streek wonen met hard leidinwater.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #226

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ik woon niet in een streek met hard leiding-water, maar een kennis wel, en die heeft een speciale waterkan die het leidingwater zuivert, zodat ze het ook kunnen drinken. Dit gebruiken ze ook om het water te zuiveren voor de planten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #231

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Bij automatische bewateringssystemen moet je controleren dat heel de wortelkluit bevochtigd wordt. Bij zeer doorlatende grond kan het gebeuren dat het water via een smal kanaal direct naar beneden loopt en de rest van de kluit zeer droog blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #247

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Er is niets mis mee dat je hard leidingwater gebruikt. IK heb ook een regenton en al die leeg is vul ik deze met leidingwater, zodat het water de buiten temperatuur aanneemt. De kalk in het water gaat soms een laagje wit achterlaten, maar dat is alles.
Azalea en dergelijke houden niet van kalk en voor deze soorten moet je regenwater of putwatergebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #248

  • Steve
  • Steve's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0

Ivan schreef : kan het gebeuren dat het water via een smal kanaal direct naar beneden loopt en de rest van de kluit zeer droog blijft.


Klopt, daarom moet het aan het eind van de slangetjes ook nooit druppelen maar sproeien/vernevelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #249

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Steve schreef :

Ivan schreef : kan het gebeuren dat het water via een smal kanaal direct naar beneden loopt en de rest van de kluit zeer droog blijft.


Klopt, daarom moet het aan het eind van de slangetjes ook nooit druppelen maar sproeien/vernevelen.

De meeste systemen werken toch volgens het druppelsysteem.
En bij sproeien en vernevelen moet de installatie toch heel doelgericht afgesteld worden op de grootte van de diverse schalen. Het lijkt mij i.i.g. niet echt handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #250

  • Steve
  • Steve's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0

Hank schreef : De meeste systemen werken toch volgens het druppelsysteem.
En bij sproeien en vernevelen moet de installatie toch heel doelgericht afgesteld worden op de grootte van de diverse schalen. Het lijkt mij i.i.g. niet echt handig.


Dat klopt! Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel bomen je heb staan. ;)
Kleine bomen kunnen bij elkaar gezet worden. Als de bladeren maar niet nat worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #405

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
En wat doen jullie met overvloedige regenval..? zoals afgelopen zomer, en ook nu wel in deze winter..? Gewoon laten staan, en vertrouwen dat de grond alles wel afvoerd, of nemen jullie extra maatregelen..?

Ik heb een aantal van mijn buiten boompjes wel even onder het afdakje gezet toen het zo onwijs ging sneeuwen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #406

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Als er voor gezorgd is dat de gaten onderin de potten ten allen tijde het teveel aan water kunnen afvoeren is er niks aan de hand.
Goed drainerend materiaal (fijn grind/split) door het grondmengsel en/of onderin de bonsaipot is ook van belang.
Akadama laat ook makkelijk een teveel aan water door maar dient wel eerst gezeefd te worden. De fijne deeltjes en het gruis kunnen na verloop van tijd toch plakkaten vormen die slecht water doorlaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Automatisch systeem om water te geven? 13 jaren 4 maanden geleden #407

  • davids
  • davids's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Op dit moment heb ik mijn loofbomen onder een tuintafel staan tegen het huis aan en geflankeerd door twee grote platen piepschuim. Die krijgen dus geen last van regenwater.
De coniferen staan op deze tafel of elders in de tuin. Die krijgen geen smeltwater, want dat heb ik van de pot afgehaald zodra de temperaturen warmer werden. Verder vertrouw ik erop dat het water goed wordt afgevoerd. Er zit geen mos meer op de grond, dus hoop ik dat er weinig water wordt vastgehouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren