Onderwerp:

Bemesten 3 jaren 6 maanden geleden #87435

  • Tengy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 0
Wanneer bemest je de bonsai boom het best. Is een chines elm. Moet deze nog steeds verpotten in iets grotere pot. Mqar moet ik dit bemesten direct ik verpot heb of effe wachten




Plus als ik verpot kan iemand mij de beste substraat/aarde vertellen ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bemesten 3 jaren 6 maanden geleden #87436

  • Jason
  • Jason's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 278
  • Ontvangen bedankjes 44
Ik ben ook maar een beginner dus info kan niet correct zijn, maar wat ik al heb geleerd is dat je beste wacht tot het voorjaar om te verstoren als dit nu niet noodzakelijk is en bemesten doe je zoizo niet de eerste weken na de vepotting . Mijn ulmus staat in een mengsel van akadama bims en wat standaard voorgemengde bonsai aarde. Wat betreft het bemesten dat doe ik zoizo de hele groei periode door om de 2 weken met vloeibare meststof.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tengy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bemesten 3 jaren 4 maanden geleden #88366

  • Nicholas
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo Tengy,

substraat moet het volgende kunnen:
- vocht vasthouden
- voedingsstoffen vasthouden (mest)
- waterdoorlatend zijn
- luchtig zijn (de wortels hebben lucht nodig)
dwz een normale potgrond (of ook type bonsai aarde die je kan kopen) klontert met de tijd. dus deze zal niet meer waterdoorlatend zijn. daardoor zullen de holtes in de aarde oftewel volstaan met water of dichtslibben met deze aarde.
door het toevoegen van meststof zal de aarde op de duur verzuren en/of verzouten. de wortels zullen verstikken en uw plant gaat kapot.

een goede (volgens mij) mengeling is kokos (is ph neutraal), akadama, bims en kyriu. als je deze aarde mengt kleeft die ook niet aan je handen (zoals normale potgrond). deze samenstelling is luchtig, houd vocht (en de opgeloste meststoffen) vast en het overtollige water vloeit vlot af. deze mengeling kan je aanvullen met lavameel, wormenmest en mykorrhiza (een schimmel die in symbiose leeft met de boom).

dit beantwoordt direct uw vraag over bemesten. als je een goed doorlatend mengsel gebruikt kan je niet over bemesten of over bewateren. zodra de kokos verzadigd is, loopt alles wat teveel is eruit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rbnvrw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren