Onderwerp:

Meten is weten (Bonsai automatisering deel 1) 3 jaren 3 maanden geleden #89021

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Hallo allen,

Deze post zal mijn eerste bijdrage hier op Bonsai Empire forum zijn en ik wil graag mijn experimentjes qua automatisering m.b.t. onze bonsai hobby met jullie delen.
Ik zal niet te zeer in technische details treden, maar ik wil graag vanuit mijn IT achtergrond laten zien, wat er allemaal mogelijk is qua automatisering.
Deze post zal enkel en alleen zijn om anderen te inspireren, maar het is niet mijn bedoeling om hier een discussie teweeg te brengen of iets wel of niet werkt of wel of niet noodzakelijk is.

Zo, dit gezegd hebbende, wil ik graag starten:

Afgelopen kerst heb ik een mooi kadootje mogen ontvangen; n.l. een Xiaomi Flora Plant Sensor.
Deze sensor steek je in je substraat en die sensor meet de:
- Buitentemperatuur
- Vochtigheid bodem/substraat
- Lichtsterkte
- EC waarde bodem/substraat

Die metingen kunnen dan via BLE (bluetooth low energy) worden opgevraagd via de mobiele App van Xiaomi.
Echter die app is ruk, want:
1. Metingen worden alleen opgevraagd wanneer er een BLE connectie wordt gemaakt (dit gaat ten koste van de batterij duur van de sensor)
2. Je moet je registreren op de site van Xiaomi en al je gegevens gaan naar de chinese IoT (Internet of Things) cloud. Dit lijkt me niet zo aantrekkelijk, want we weten allemaal hoe China omgaat met privacy.

Oplossing:
Home Assistant installeren op je eigen Raspberry Pi (mini computertje), die dan de BLE advertising broadcast data op pikt (zie github.com/custom-components/ble_monitor ).
Elke 60 sec. krijg ik dan de temp,vochtigheid,lichtsterkte en EC waarde via BLE binnen (zie onderstaande screenshot).


Dit is leuk, maar ik ga niet zelf 24/7 de data bewaken, dus gaan we grenswaardes instellen (automation), die ervoor zorgen dat wanneer deze grenswaardes worden overschreden er acties moeten volgen (actions).
Zo'n actie kan bijv. zijn, dat wanneer de vochtigheid van de bodem onder 15% (of boven de 60%) ik een whatsapp berichtje krijg op mijn telefoon (zie onderstaande screenshot).


Zo heb ik de volgende grenswaardes ingesteld (deze waardes moet ik nog fine tunen d.m.v. een baseline te definiëren van data verkregen over langere tijd).
Temp. voor mijn Ulmus -> -3 <> 35 graden
Vochtigheid substraat Ulmus -> 15 <> 60 %
Lichtsterkte overdag -> 3700 <> 60000 Lux
EC -> 350 <> 2000 uS/cm

Maar het houdt hier niet bij op ;-)
Er is ook een Buienrader plugin voor Home Assistant. Deze gebruik ik om een whatsapp berichtje te ontvangen wanneer het de volgende dag (24h) zou gaan vriezen (Temp 1 day < 0 graden).


Hier nog wat screenshots van mijn Home Assistant opstelling en mijn test boompje (Ulmus) met de sensor in het substraat.






Links:
www.home-assistant.io/getting-started/
github.com/custom-components/ble_monitor
hacs.xyz/
www.callmebot.com/blog/whatsapp-text-mes...-from-homeassistant/

Ik hoop dat jullie dit verslagje interessant vonden.

Groetjes,
Raymond

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, Trick_Styler

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland. Reden: foto's dubbel

Meten is weten (Bonsai automatisering deel 1) 3 jaren 3 maanden geleden #89026

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja..

Mijn hobby is bonsai. Niet IT.
Ik kijk naar mijn bomen om te zien wat ze nodig hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meten is weten (Bonsai automatisering deel 1) 3 jaren 3 maanden geleden #89030

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Leuke project en opstellingen!

Deze post zal enkel en alleen zijn om anderen te inspireren, maar het is niet mijn bedoeling om hier een discussie teweeg te brengen of iets wel of niet werkt of wel of niet noodzakelijk is.

Waarom? Door vragen te stellen en te discusseren over een onderwerp leert men juist van.

Dus toch een vraag van mij:
Wat is de levensduur van de sensor/product? En dan voornamelijk de EC/PH meetapparatuur, lees en hoor namelijk dat die dingen(andere merken) na kort verloop van tijd inaccuraat/defect worden.

Edit: Wat is/doen die grijze kistjes onder de bomen?


@Leatherback ik dacht dat jij in de IT werkte? Hoewel IT vroeger voor mij een hobby was, en toen het uiteindelijk na mijn studie het mijn werk werd, werd mijn IT hobby minder en minder. Misschien bij jouw ook zo gegaan? Daarom dus aan bonsai's begonnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Meten is weten (Bonsai automatisering deel 1) 3 jaren 3 maanden geleden #89031

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Hoi Rorror,

Ik denk dat jij professionele PH meters bedoeld die bijv. in een lab worden gebruikt. Die moeten regelmatig geijkt worden m.b.v. ijkvloeistof en moeten nat bewaard worden in KCL.

Zulk apparatuur kun je niet vergelijken met deze plant sensor voor 15 euro van aliexpress ;-)
Dus qua accuratie moet je deze sensor met een korreltje zout nemen en het meer als een indicatie zien.
Bijv. Ik heb de grenswaarde voor de substraat vochtigheid ingestelt op 15%. En inderdaad wanneer de sensor 15% aangeeft ziet en voelt het substraat zich droog aan en zal er inderdaad moeten worden bewaterd.

Hoelang de sensor meegaat kan ik je niet zeggen, maar de batterij zou volgens de specs 1 jaar meegaan. Daarna moet je de batterij vervangen.

Oja, deze sensor meet alleen de ec (niet de ph) en de ec electrode is niks meer of minder dan een nikkel-chrome draad (die gaat wel wat jaartjes mee ;-))
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland.

Meten is weten (Bonsai automatisering deel 1) 3 jaren 3 maanden geleden #89034

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
nope, Werk niet in de IT, maar in internationalizering, onderzoek & ben momenteel druk een opleiding voor armoedebestrijding te ontwerpen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meten is weten (Bonsai automatisering deel 1) 3 jaren 3 maanden geleden #89035

  • rayholland
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
@rorror Die grijze 'kistjes' wordt een volgend topic welk ik hier op dit forum wil posten.
Dit is n.l. een bewatering systeem gebaseerd op autopot aquavalves.

Maar daarover meer in een volgend topic.

Eigenlijk zoals hieronder in deze video, maar i.p.v. dat de potten helemaal in het water staan, wordt het water/voeding 'opgezogen' door 6mm nylon touw.







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror, Trick_Styler

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts