Onderwerp:

Organische mest 3 jaren 3 weken geleden #90463

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Vandaag heb ik een bestelling aangekregen met een hele hoop artikelen zoals potjes, akadama, een zeef, en nog heel veel meer. Nu is er weer iets nieuws voor mij wat ik nog niet eerder heb gebruikt, en dat is organische mest. Tot hiertoe heb ik alleen maar vloeibare mest gebruikt maar dat is niet zo efficiënt voor bomen die buiten staan.

Ik heb gewoon de original bio gold besteld,als beginner wil ik nog niet teveel gaan spelen met de NPK waardes.

Nu is het voor mij een beetje vaag over wat er als dosering word aanbevolen op de verpakking, dit is wat er staat geschreven "Verdeel 1 korrel per cm potbreedte over het oppervlak (1 korrel = ca. 2 g)."

Hoe letterlijk moet ik dit nemen ? Wat ik al eens had gelezen is dat je met organische mest niet zo snel een teveel aan mest zou kunnen geven t.o.v vloeibare mest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organische mest 3 jaren 3 weken geleden #90466

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Ik moet er misschien bij vermelde dat mijn pot 25cm op 20cm is en het gaat om een larix (als voorbeeld)
Als ik dit dan letterlijk neem wil het zeggen dat ik 20 korrels mest moet verdelen over een paar korfjes.
Maar klopt dit ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organische mest 3 jaren 3 weken geleden #90467

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 512
  • Ontvangen bedankjes 109
Wat ik weet is dat het erg van belang is dat je een goed waterdoorlatend substraat hebt zodat de mest (in wezen zouten) zich niet op kan hopen binnen in de pot. Zelf werk ik ook met mestkorfjes en afhankelijk van wat ik wil bereiken met de boom ( meer vertakking, stam dikte etc) doseer ik mijn mest. Dit is het schema wat ik zelf gebruik:
Bemesten vanaf april zodra groei op gang komt
Temperatuur vanaf 15° geven de meststoffen hun af
Geen zieke of zwakke bonsai bemesten

Zwaar: 1,5 el per locatie
Elke 4 weken

Middel: 1 el per locatie
Elke 6 weken

Licht: 1/2 el per locatie
Elke 8 weken

De locaties zijn afhankelijk van de grootte van de pot, zo zou ik bij een pot van jouw afmetingen 2 mestkorfjes plaatsen

Hoop dat je hier wat aan hebt

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organische mest 3 jaren 3 weken geleden #90468

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

Zatoichi schreef : Wat ik weet is dat het erg van belang is dat je een goed waterdoorlatend substraat hebt zodat de mest (in wezen zouten) zich niet op kan hopen binnen in de pot. Zelf werk ik ook met mestkorfjes en afhankelijk van wat ik wil bereiken met de boom ( meer vertakking, stam dikte etc) doseer ik mijn mest. Dit is het schema wat ik zelf gebruik:
Bemesten vanaf april zodra groei op gang komt
Temperatuur vanaf 15° geven de meststoffen hun af
Geen zieke of zwakke bonsai bemesten

Zwaar: 1,5 el per locatie
Elke 4 weken

Middel: 1 el per locatie
Elke 6 weken

Licht: 1/2 el per locatie
Elke 8 weken

De locaties zijn afhankelijk van de grootte van de pot, zo zou ik bij een pot van jouw afmetingen 2 mestkorfjes plaatsen

Hoop dat je hier wat aan hebt

Gr. David

Je hebt goed opgelet bij het filmpje van Ryan! :)
Wat ook in het filmpje verteld wordt dat je beter op geconcentreerde plekken mest geeft i.p.v. verdeeld over de pot. Bij de tweede mestronde leg je de mest op een andere plek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organische mest 3 jaren 3 weken geleden #90469

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Bedankt voor je reactie David, je spreekt over el als hoeveelheid maar de mestkorrels die ik heb zijn nogal vrij groot van structuur (misschien is dit altijd zo geen idee) maar ze zeggen dat 1 korrel ongeveer 2 g is als ik er zo een 20 tal zou plaatsen zou dit ongeveer 40g zijn dat lijkt mij nogal veel of ben ik fout

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organische mest 3 jaren 3 weken geleden #90470

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 512
  • Ontvangen bedankjes 109
Deze informatie komt inderdaad van Ryan Neil, wellicht iets voor jou Jason om te bekijken. Het zijn enorm instructieve filmpjes bomvol met informatie. Bij één van deze filmpjes heeft hij het over bemesten en gebruikt hij ook de biogold die jij hebt, hiervan schept hij gewoon een el en doet deze in theezakjes die je in de super kunt kopen. Zolang je substraat de juiste vereisten heeft kun je naar mijn mening deze methode toepassen.

Gr. David

Hier een link naar zijn filmpjes

youtube.com/c/BonsaiMirai
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren