Onderwerp:

Vraag: bemesten jullie nog in de wintermaanden? 2 jaren 3 maanden geleden #93487

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
En zo ja, welke soorten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag: bemesten jullie nog in de wintermaanden? 2 jaren 3 maanden geleden #93489

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Normaal gesproken niet. Dit jaar toevallig, vanwege het extreem warme weer, heb ik als test een handjevol kippenmest op al mijn potten gegooid. De gedachte zijnde dat in de natuur de mineralizatie in de grond nu actief is, en het natuurlijk zou zijn als planten nu ook voedingsstoffen opnemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag: bemesten jullie nog in de wintermaanden? 2 jaren 3 maanden geleden #93493

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Doe je dit voor groenblijvende en bladverliezende soorten? Ik kan het mij goed voorstellen bij evergreens, maar een boom zonder blad is nu niet actief daar er ook geen blad is om actief sapstroom te laten werken. Enkel door worteldruk zou je wat sapstroom kunnen hebben, maar hebben de takken dan nu extra voeding nodig vraag ik mij af.
Wel interessant wat je hebt gedaan. Allicht als het niet allemaal uitspoelt, heb je er sowieso in het vroege voorjaar wat aan.

Groeten,
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag: bemesten jullie nog in de wintermaanden? 2 jaren 3 maanden geleden #93494

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Mijn vraag betrof eigenlijk een speciaal geval: ulmus die in zomer bladeren is verloren door watertekort, die in najaar terug vol in blad kwam en nu nog steeds erg groen staat. Zinvol die nog wat te bemesten of slecht idee? Zo staat hij er nu nog bij:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag: bemesten jullie nog in de wintermaanden? 2 jaren 3 maanden geleden #93495

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik kan mij voorstellen dat je in de periode dat de boom helemaal kaal was geen voeding hebt gegeven, maar wel de grond vochtig gehouden, dus dat je voedingsstoffen ondertussen uitgespoeld zijn. Ik zie vers groen en zeker als er nog wat groei in zit (zeker met zacht weer) zou ik nog een keer een lage dosis meegeven zodat de boom nog wat op kan nemen voordat deze misschien nog 1.5 tot 2 maanden in rust zal gaan. Dit is wat ik zou doen, maar dat wil niet zeggen dat dit de beste manier is.

Groeten,
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag: bemesten jullie nog in de wintermaanden? 2 jaren 3 maanden geleden #93498

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

JosvanE schreef : maar een boom zonder blad is nu niet actief daar er ook geen blad is om actief sapstroom te laten werken.


Bomen zijn niet dood in de winter en staan absoluut niet stil (anders zou je ook geen winterhout krijgen!). Bij temperaturen onder ~5 graden lopen veel processen erg langzaam. Maar zeker met de 15 graden van de afgelopen dagen zijn de bomen nadrukkelijk actief. Opname van voedingsstoffen is geen passief proces waarbij wateropname gelijk staat aan nutrienten opname.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag: bemesten jullie nog in de wintermaanden? 2 jaren 3 maanden geleden #93499

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Linn01 schreef : Mijn vraag betrof eigenlijk een speciaal geval: ulmus die in zomer bladeren is verloren door watertekort, die in najaar terug vol in blad kwam en nu nog steeds erg groen staat. Zinvol die nog wat te bemesten of slecht idee? Zo staat hij er nu nog bij:

Jouw substraat heeft wel erg veel algengroei. Als ik dat bij mij zie gebeuren verminder ik mijn bemesting wat. Meestal het gevolg van veel fosforhoudende mest.

Ik denk dat ik deze met rust zou laten EN onder een afdak zou zetten: Je pot lijkt wat aan de grote kan voor de hoeveelheid boom die je hebt. Veel fosfor, grote pot: Continue vochtig & algen opbouw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag: bemesten jullie nog in de wintermaanden? 2 jaren 3 maanden geleden #93500

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26

Jouw substraat heeft wel erg veel algengroei. Als ik dat bij mij zie gebeuren verminder ik mijn bemesting wat. Meestal het gevolg van veel fosforhoudende mest.

Ik denk dat ik deze met rust zou laten EN onder een afdak zou zetten: Je pot lijkt wat aan de grote kan voor de hoeveelheid boom die je hebt. Veel fosfor, grote pot: Continue vochtig & algen opbouw.


Ja mijn plan is hem in maart te verpotten in kleinere pot en grotere korrel substraat.

Zijn die algen schadelijk? Ik heb nog een lonicera die daar zeer nadrukkelijk last van heeft. Zie foto. Die staat wel in compleet verkeerde gewone potgrond. Wordt ook aangepast in maart.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.

Vraag: bemesten jullie nog in de wintermaanden? 2 jaren 3 maanden geleden #93501

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
In mijn optiek heeft bemesten geen zin in de winter: Een boom haalt zijn voeding uit het zonlicht als de omstandigheden daar gunstig genoeg zijn, oftewel als de temp daar hoog genoeg voor is en er genoeg uren licht zijn. Ook dan is de sapstroom op gang gekomen, net als alle processen in de boom haardoor hij groeit. In de winter is het bodemleven ook niet echt actief waardoor de organische meststoffen afgebroken worden om zo geschikt te zijn om door de boom opgenomen kunnen worden.

Of bemesten (los van je vraag) verstandig is om te doen, is ook helemaal afhankelijk van het doel waarom je dat doet, En dat geldt eigenlijk voor alle bewerkingen die je doet bij n bonsai: als je bijvoorbeeld een boom die in de verfijningsfase zit, gaat bemesten, dan zul je een tegengesteld effect gaan verkrijgen: de groei wordt grover; langere internoden en groter blad. Zo'n boom kun het beste pas gaan bemesten als hij niet meer (hard) groeit, maar nog wel actief is...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rayholland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts