Onderwerp:

Vraag over water geven. Absolute beginneling. 2 jaren 2 maanden geleden #93660

  • Hassiebassie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal, gisteren kreeg ik voor mijn verjaardag een bonsai boom van mijn broer. Zeer leuk en uniek kado waar ik heel blij.

Inmiddels probeer ik mij een beetje in te lezen in de hele bonsai wereld. Ook in de wereld van water geven is het moeilijker dan om de zoveel tijd even met het gietertje je plantje water geven.

Mijn schoonzus, die af en toe een beetje wat redditfoto's volgt van Bonsaiboomjes, vroeg zich als eerste af of de boom geen Ulmilus was omdat dit vaak mis gelabeld wordt voor zelkova. Tsja, ik heb precies 0,0 ervaring dus ik zou het bij voorbaat al niet weten. Het kaartje zegt immers dat het een zelkova is.

Voordat ik mij verder ga verdiepen in mest, snoeien en andere dingen is het belangrijkste natuurlijk het water geven.
Na wat her en der wat gelezen te hebben vraag ik mij af of hij wel genoeg water krijgt. Ik woon in een appartement samen met mijn vriendin en soms weet ik dat zij de verwarming wel eens wat hoger zet voor een half uurtje omdat ze het weer koud heeft.

In het kort komen mijn vragen hier op neer:

1: als ik met mijn vingertoppen over de potgrond ga voelt deze wel nog wat vochtig aan. Ik lees soms dat dit voldoende is maar ook lees ik dat je je vinger in de grond moet steken om een beter beeld te krijgen.
2: Als ik mijn boom water geef, moet ik dan zoveel geven dat het er aan de onderkant uitlekt en in de bak eronder terecht komt, of moet ik los water in de bak eronder doen zodat de lucht rondom de boom vochtig genoeg blijft?

En 3, is dit echt een zelkova?

Bij voorbaat dank :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hassiebassie.

Vraag over water geven. Absolute beginneling. 2 jaren 2 maanden geleden #93661

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Gooi het kaartje maar weg.

Ze verschepen deze bomen onder een andere naam naar europa. Vanwege de iepe ziekte van jaren geleden, hadden ze een import verbod daarop gedaan. Daarna zijn ze onder de naam zelkova naar europa verstuurd.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hassiebassie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over water geven. Absolute beginneling. 2 jaren 2 maanden geleden #93667

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Hoort buiten te staan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over water geven. Absolute beginneling. 2 jaren 2 maanden geleden #93668

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi, en welkom.

Dit is idd geen zelkova maar een iep. Op zich makkelijke soorten om mee te beginnen. Helaas worden zal als binnenbomen in de markt gezet, waardoor het gros van de bomen de eerste winter niet overleeft. Het zijn natuurljik planten die buiten het beste gedijen. MAAR.. nu is hjet winter. Ze nu naar buiten zetten kan problemen opleveren als we vorst krijgen: Een boom moet de herfstperiode buiten doorbrengen om vorstbestendigheid op te bouwen. De rest van de winter kan je de boo het beste in een koele onverwarmde kamer aan het raam houden, en zodra de ergste nachtvorst zorgen voorbij zijn, naar buiten plaatsen.

Ik heb ooit wat dingen bij elkaar gezet: bonsaitechniek.nl/ulmus-parvifolia/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren