Onderwerp:

Voorstellen+Esdoorn 2 weken 3 dagen geleden #97070

  • NickW963
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allemaal,

Mijn naam is Nick, 33 jaar en ik kom uit Twente. Ik ben een beginner als het op bonsai aankomt. Ik heb me ingelezen op internet en in boeken, maar de praktijk is toch een stuk lastiger. Althans zo ervaar ik het op dit moment.

Vorig jaar heb ik mijn eerste bonsai gekocht via deze site. Ik heb die zelf geprobeerd vorm te geven en bedraad. Dit leek goed te gaan, maar na 3/4 maand is de boom gaan verdorren en ik kreeg dit niet meer goed.

Ik heb er nu voor gekozen het anders aan te pakken. Zaadjes besteld, die gestratificeerd en gezaaid. 1 is daar eergisteren van boven de grond gekomen. De rest laat nog even op zich wachten.
In de tussentijd is mijn plan om de basis van het bewateren en bemesten onder de knie te krijgen. Daarvoor heb ik een Esdoorn in pot aangeschaft op deze site. Maar ook deze bonsai gaat nu achteruit. Het probleem is dat ik niet snap wat ik verkeerd doe.

Daar waar ik had verwacht het alleen te kunnen, heb ik nu toch echt hulp nodig van mensen die het al wel onder de knie hebben.

Ik zal foto’s toevoegen in de hoop dat iemand mij tips kan geven om de boom te redden.

Met vriendelijke groet,
Nick Weustink

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by NickW963.

Voorstellen+Esdoorn 2 weken 3 dagen geleden #97071

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 397
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Nick,

welkom op dit bonsaiforum en hopelijk veel plezier met de hobby.
Tot nu was dat geen succes, las ik.

Het lijkt mij een goed idee als je kan omschrijven hoe lang je de boom hebt, waar de boom staat, binnen/buiten, zon/halfschaduw/schaduw en hoe je hem verzorgt, zeker wat betreft water geven en eventuele bemesting.
Dan kunnen we je misschien helpen deze boom in leven te houden, als dat nog lukt.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen+Esdoorn 2 weken 3 dagen geleden #97072

  • NickW963
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Joop,

Bedankt voor je reactie.

De bonsai staat buiten op de tafel. Onder een overkapping. In de ochtend valt er zon op de tafel (2uurtjes) en daarna niet meer. Ik heb de boom in februari aangeschaft en de boom staat sindsdien op dezelfde plek.

Ik gaf elke avond water als de grond droog aanvoelde. Nu met de warme dagen van afgelopen week gaf ik ook in de ochtend water als de grond droog aanvoelde.

Qua bemesting heb ik nog niets gedaan. Ik heb nog een aantal driehoekige droge mestkorrels die bij het starterspakket zaten dat ik hier heb besteld. Maar wil ook andere bemesting bijhalen indien nodig.

Met vriendelijke groet,
Nick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen+Esdoorn 2 weken 3 dagen geleden #97073

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 271
  • Ontvangen bedankjes 67
Die ziet er zielig uit.
Als je de mogelijkheid hebt om hem in de volle grond te zetten zou ik dat doen.
Kan hij bijkomen en jij kunt je ondertussen verdiepen in het leven van een bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen+Esdoorn 2 weken 2 dagen geleden #97074

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 397
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Nick,

ik zou hem voorlopig alleen maar in de schaduw zetten.

zelf geef ik in de ochtend water zodat de boom met vrijwel droge wortels de nacht in gaat (Minder kans op wortelrot), maar er zijn mensen op dit forum die het op jouw manier doen.
Bij heel warm weer tegen de avond weer water geven.


Je kunt met een houten sateprikker testen of de grond onderin droog of vochtig is.
In de grond prikken tot onderin de pot en als de sateprikker vochtig is, is het nog goed.
Waarschijnlijk hoef je de boom dan maar 1x in de 2 a 3 dagen water te geven.

Bonsaigroet, Joop

Totdat de boom weer aardig wat nieuwe groei laat zien (hoop ik voor je) geen mest geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen+Esdoorn 2 weken 2 dagen geleden #97075

  • NickW963
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Joop,

Ik zal je advies opvolgen. De tip met de sateprikker is handig, dankje. Voor mijn gevoel gaf ik ook te veel water, maar de grond voelde (bovenop) wel echt droog. Ik zal wisselen naar in de ochtend water geven en hij staat nu in de schaduw. Ik kijk het twee drie weken aan op deze manier. Bij geen verbetering zal ik ik de boom voorlopig in vaste grond zetten, zodat de boom hopelijk kan herstellen. Zoals ‘Griekse Bonsai’ voorstelde.

Met vriendelijke groet,
Nick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts