Beste Hans,
Je bent nu al een poosje bezig met de bonsai-hobby en wat ik uit je ingezonden berichten zie, heb je heel veel problemen met je bomen, zo te zien door een verkeerde behandeling.
Als je nog licht ziet aan het eind van de (bonsai-) tunnel en verder wilt gaan met bonsai, lees dan verder.
Iedereen hier wil je graag helpen en degenen die je hier al van advies hebbben gediend, zijn niet de minsten.
Dat zijn mensen met best wel veel bonsaiervaring.
Als je nu wilt dat je bomen het beter doen dan nu en blijven leven, kan ik je alleen maar adviseren om lid te worden van een bonsaiclub, of op zn minst een jaar bonsaicursus te nemen.
Dat kost wel wat, maar dan houdt je je bomen waarschijnlijk wel in leven.
Want de Pinus die je hier toont, is waarschijnlijk ook dood of er heel dicht tegenaan.
De bonsaihobby leer je niet zomaar even, zelfs al heb je groene vingers.
En wat betreft de keuze van je bomen, ben je ook al gelijk in het diepe gesprongen, want Pinus is wel 1 van de moeilijkste bomen om als bonsai te houden en zeker voor een beginner.
ADVIES: ga eerst verschrikkelijk veel op dit forum inlezen en koop voortaan een makkelijke boom/prebonsai zoals Ulmus Parvifolia, Liguster, Cotoneaster en zo zijn er nog veel meer te noemen. Op dit forum kun je in de zoekfunctie ook heel veel informatie vinden en anders op je computer door te googlen.
Dit advies is allemaal goed bedoeld voor je en ik hoop dat je de moed nog niet bent verloren.
Bonsaigroet, Joop