Onderwerp:

satsuki azalea 10 jaren 3 maanden geleden #29874

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
mooi knoep

heb jij deze nu verpot? ik dacht dat je azalea enkel maar na de bloei mocht verpotten?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

satsuki azalea 10 jaren 3 maanden geleden #29875

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Vorige week. Aangezien het warme weer nog altijd kannje gerust verpotten. Wel altijd vorstvrij houden.

Dus deze samen met de berk gaan smorgens buiten en savonds terug binnen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: IlonavP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

satsuki azalea 10 jaren 2 maanden geleden #29885

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

AlexW schreef : mooi knoep

heb jij deze nu verpot? ik dacht dat je azalea enkel maar na de bloei mocht verpotten?


Zolang je de Azalea niet laat bloemen kan je die verpotten zoals een andere loofboom voor hij gaat uitlopen. Dan is uiteraard aangewezen om de bloemknoppen eruit te knippen.

Een Azalea heeft duidelijk 2 soms zelfs 3 groeiperiodes. Eén in het voorjaar zoals alle andere bomen en één na de bloei als de energie van de verwelkte bloemen naar de rest van de boom gaat. Als er nog een goede nazomer is kan de azalea nog doorgroeien tot in oktober.
Al had ik nu nog niet verpot, maar als hij vorstvrij (best bij een minimumtemperatuur van 5 graden) kan gehouden worden tot de lente helemaal doorbreekt kan het geen kwaad.

De boom ziet er zeker beter uit met de kleinere pot en de uitbedrading. Maar zoals eerder gezegd mocht de pot iets dieper en nu uitkijken dat er genoeg water en voedingsstoffen onder de wortelvoet komt. Azalea heeft dan ook een immense dicht wortelgestel. ;)

Voor de diepte van de pot te kiezen voor een Azalea zijn er geen regeltjes die ik kan opsommen, maar uit ervaring heb ik wel gemerkt dat de groei en de sterkte van de plant ten goede komt bij een iets diepere pot dan je doorgaans zou nemen voor een bonsai van dezelfde grote.

Groeten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Catwoman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

satsuki azalea 10 jaren 2 maanden geleden #29892

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Kokedama schreef :

AlexW schreef : mooi knoep

heb jij deze nu verpot? ik dacht dat je azalea enkel maar na de bloei mocht verpotten?


Zolang je de Azalea niet laat bloemen kan je die verpotten zoals een andere loofboom voor hij gaat uitlopen. Dan is uiteraard aangewezen om de bloemknoppen eruit te knippen.

Een Azalea heeft duidelijk 2 soms zelfs 3 groeiperiodes. Eén in het voorjaar zoals alle andere bomen en één na de bloei als de energie van de verwelkte bloemen naar de rest van de boom gaat. Als er nog een goede nazomer is kan de azalea nog doorgroeien tot in oktober.
Al had ik nu nog niet verpot, maar als hij vorstvrij (best bij een minimumtemperatuur van 5 graden) kan gehouden worden tot de lente helemaal doorbreekt kan het geen kwaad.

De boom ziet er zeker beter uit met de kleinere pot en de uitbedrading. Maar zoals eerder gezegd mocht de pot iets dieper en nu uitkijken dat er genoeg water en voedingsstoffen onder de wortelvoet komt. Azalea heeft dan ook een immense dicht wortelgestel. ;)

Voor de diepte van de pot te kiezen voor een Azalea zijn er geen regeltjes die ik kan opsommen, maar uit ervaring heb ik wel gemerkt dat de groei en de sterkte van de plant ten goede komt bij een iets diepere pot dan je doorgaans zou nemen voor een bonsai van dezelfde grote.

Groeten


Klopt , maar het is niet perse nodig om een diepe pot te gebruiken.
Er bestaan genoeg satsuki in Japan en europa die niet in een diepe pot staan en door de juiste technieken te gebruiken genoeg water en voedingsstoffen kan opnemen in hun immens dicht wortelgestel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep, Catwoman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

satsuki azalea 10 jaren 1 week geleden #32158

  • knoep
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
de kakuo is al mooi vertrokken.




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: IlonavP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

satsuki azalea 10 jaren 1 week geleden #32181

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Schitterend gezicht zo. Nice :cheer: :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

satsuki azalea 10 jaren 3 dagen geleden #32521

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik heb enkele azalea's staan.
Volgens mij geen satsuki's maar dat kunnen jullie me vast vertellen.

Twee staan er in pot, afgelopen voorjaar aangekocht, toen ik gesnoeid, ene licht andere stevig. Beide hebben gebloeid afgelopen weken en groeien nu goed:

De eerste, foto van twee weken geleden in bloei


En nu na de bloei met de nieuwe groei:


De tweede, deze is het die in het taxus topic genoemd werd die uit de pot waaide. Daarom heb ik deze nu na de bloei verpot. Wel verankerd met draad nu :woohoo:

Twee geleden in bloei:


Nu na verpotten, ook in draad gezet en licht gesnoeid:


De derde is een geisha pink, deze staat nu in de bloei:


Voor deze heb ik een vraag, deze heb ik verleden jaar gekocht en in de bloembak gezet waar ie nog in staat. Verleden jaar heb ik er wel een aantal takken uitgeknipt om meer een boomvorm te krijgen dan een struik.
Nu deze zo staat de bloeien zou ik hem graag in een bonsai schaal zetten, gewoon als blikvanger tijdens de bloei, zolang de twee andere nog ontwikkeling zijn.
Qua stam en takken is het natuurlijk nog helemaal niks, dat zie ik ook wel, je kunt dit nauwelijks een boom noemen, zwijgen maar over bonsai. Het gaat me dan ook puur om de bloemen als blikvanger zoals gezegd.
Als ie in een pot staat wil ik me er qua snoeien alleen op richten om meer bloei te creeeren.

Wat is nu de beste methode om deze in een bonsai schaal te krijgen?
Als ik alles wat ik gelezen heb goed begrepen is het beste moment om te verpotten net na de bloei, dat is ook de reden dat ik nu veel aan het lezen ben hierover en dit plaats. Ik moet nog even geduld hebben aangezien hij nog bloeit.
Dus ik denk verpotten naar een schaal die bij de wortels past.
Volgende foto is een schaal die ik in gedachten had. Het gaat me dus niet om een mooie schaal voor show, maar de afmeting.



Ik denk dat ie hier met een lichte wortels snoei netjes in past en gua wortels dan meer mag groeien. Om hem vervolgens volgend jaar te verpotten met opnieuw wat wortelsnoei naar een iets kleinere schaal. Zoals gezegd, boom ombouw boeit me nu niet bij deze, puur gezond houden en in een kleinere schaal.
En dan vervolgens het jaar erop in een nog iets kleinere schaal op dezelfde manier. Steeds met ruim kanuma in de grondmix.

Is dat een goede manier van aanpak?

Als de andere twee dan over enkele jaren mooie boompjes aan het worden zijn dan kan ik deze wellicht nog altijd in ruimere pot door laten groeien, of misschien als shohin houden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

satsuki azalea 10 jaren 3 dagen geleden #32522

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De eerste, die paarse, lijkt mij een azalea impeditum
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

satsuki azalea 9 jaren 2 maanden geleden #37074

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Zo eentje als die eerste (de paarse) zo heb ik er ook eentje, die ik hier al vele jaren in volle grond had staan.
Ik heb hem nu in en potje staan en ga hem beginnen te vormen ik ben dus wel benieuwd hoe de jouwe word.
dan heb ik iets om mee te vergelijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren