Onderwerp:

Mijn 'shortcut'-verzameling 10 jaren 8 maanden geleden #24621

  • Sjors
  • Sjors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik ben Sjors. Ik heb dit voorjaar de verzameling van mijn grootvader overgenomen. Hij was een heel fijne man en hij heeft de laatste 30 jaar veel plezier gehad van zijn verzameling.

Eerlijk bekennen; ik weet er nog niet veel van. Daarom hoop ik van jullie kennis gebruik te maken. En gedreven ben ik zeker. Het liefst zou ik de verzameling weer laten opbloeien tot zijn oude pracht.


Ans - Linde


Astrid - Europese lariks


Daphne - Japanse esdoorn


Kristel - Japanse notenboom


Liesbeth - Jeneverbes


Malea - Koreaanse zilverspar


Marion -Japanse notenboom


Marjolein - Rode beuk


Little Nicky - Kleine japanse jeneverbes


Rebecca - Paardenkastanje

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors.

Mijn 'shortcut'-verzameling 10 jaren 8 maanden geleden #24841

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Dag Sjors, mooie verzameling heb je gekregen daar!

Bij gebrek aan reacties hier, hoop ik dat je grootvader je nog wat adviezen mee kan geven ;-).

Met zo'n grote collectie als bonsai-aspirant zou ik zeggen, lees je zo veel mogelijk in over algemene bonsai verzorging en ga dan op zoek naar wat iedere soort die je hebt staan specifiek nodig heeft. Deze website heeft al veel basale informatie toegankelijk gemaakt, verder is er online enorm veel te vinden aan pdfs en youtube demonstraties etc en op dit forum is ook veel terug te lezen.

Gezien ik zelf ook genoeg ervaring ontbeer, hou ik de verzorgingstips basaal: niet overbewateren (geen 'natte voeten') en hou ze buiten. Niks snoeien waar je niet zeker van bent, als 't weg is - is het weg.

Ik denk dat zo'n veelzijdige collectie wel aanleiding zal geven om je helemaal in het bonsai-gebeuren te storten :P Veel plezier en succes daar mee!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sjors

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn 'shortcut'-verzameling 10 jaren 8 maanden geleden #24843

  • Sjors
  • Sjors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je voor je reactie, Kaas,

Mijn grootvader kan ik het helaas niet meer vragen. Ik heb er spijt van dat ik het niet gevraagd heb toen hij er nog was. Ik probeer inderdaad snel de basis te leren, maar het is mij wel duidelijk dat elke boom een specifieke verzorging nodig heeft.

Nu zie ik dat het kastanjeboompje al haar blad verliest. Er komen wel al een boel nieuwe knoppen voor in de plaats. Ik hoop dat ze zich niet door de winter laat verrassen. Ik vind het heel spannend of dat goed gaat. Het lijkt wel of ze dacht dat het al herfst was.

Ik ben inderdaad wel geïnspireerd nu. Ik heb mijn bonsaikast dit weekend van nieuwe planken voorzien, die waren behoorlijk doorgerot door alle bewatering.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors.

Mijn 'shortcut'-verzameling 10 jaren 8 maanden geleden #24870

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4

Sjors schreef : Ik ben inderdaad wel geïnspireerd nu. Ik heb mijn bonsaikast dit weekend van nieuwe planken voorzien, die waren behoorlijk doorgerot door alle bewatering.


Ziet er uit als een mooi kastje hoor. Maar ben je niet bang dat de voorste rij zo het zonlicht blokkeert voor de achterste rij? Ik zou zeker als je bladverlies merkt overwegen om er een aantal wat meer de ruimte te geven door bijvoorbeeld twee kleine voorin je kast en drie grote achterin en de rest op losse plateaus op plekken in je tuin waar je genoeg (zuider)zon krijgt.

Maar zeker weet ik het natuurlijk niet ;).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn 'shortcut'-verzameling 10 jaren 8 maanden geleden #24877

  • Sjors
  • Sjors's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Je hebt gelijk. En dat doe ik ook. De kast is meer bedoeld voor in de winter. Ik was zo trots op mijn nieuwe plankjes dat ik ze allemaal erin had gezet voor de foto.

Toch geef je me een goede tip. Ik heb de kastanje waarschijnlijk te weinig zon gegeven. Ik zal haar verplaatsen naar een betere plek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn 'shortcut'-verzameling 10 jaren 8 maanden geleden #24945

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
Mooie verzameling en een prakische ''bonsaikast''.

Gr,
Rick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren