Onderwerp:

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32030

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Matje schreef :

wouterg schreef : (Alweer off-topic)

Mooie tuin heb je! Zou je misschien nog een overzichts foto willen posten van je tuin+bonsai?

Succes verder


Ik zal komende week een topic starten in het bonsai cafe.
Onze tuin is vrij groot en ben ik al 7 jaar aan bezig en ik verwacht er nog zeker 7 nodig te hebben.
Maar we zijn al een heel eind


Vanuit een ander topic dus het verzoek en daarom hierbij een indruk van onze tuin.

Allereerst heb ik even de schaamte voor de rotzooi aan de kant gezet. Ik ben op het moment met veel dingen tegelijk bezig waaronder de aanleg van de tuin.

Dit huis hebben wij eind 2007 gekocht. De tuin is achter het huis ongeveer 70m lang en ongveer 10 meter breed. Het eerste deel (ong 20-25 meter) is nog veel zoals het was toen we het kochten, aan de linkerzijde ligt de eerste van 2 moestuinen, daarcahter een stukje gras, rechts 2 tuinhuisjes met ertussen een afdak, nog zoals we het kochten, maar dan wel iets rommeliger :blush:
Het staat in de planning om de huisjes te slopen, maar dat staat het inmiddels al 7 jaar, dus wanneer dat gaat gebeuren....... geen idee.
Op het einde van dit eerste stuk begint het tweede stuk met een terras, 17m³ koivijver, 4m³ plantenfilter en 1500 liter meerkamerfilter systeem. Rechts het tweede moestuintje, links een border met verschillende vaste planten. Dan volgt er links langs de plantenvijver een pad naar achter naar het laatste deel, ongeveer 30 meter. Hier is het zes jaar lang wildgroei geweest van onkruid. Afgelopen jaar ben ik begonnen met de aanleg hiervan.

Nu foto's van voor naar achteren met per foto wat meer info.

Foto 1:
Op deze foto zie wat ik zie als ik door de achterraam naar buiten kijk. Rechts een hoekje waar ik mijn meest gevoelige bonsai projectjes bewaar. Deze boompjes zijn nog niet eens de naam boom waardig, maar wie weet in de toekomst.....
Deze hoek is zo goed als vrij van wind, regen komt hier ook niet veel en de zon alleen laatst op de middag een uurtje of twee.
Het tuinhuisje staat dus in de planning om te slopen, met als belangrijkste reden dat deze het zicht in de tuin volledig blokkeert.


Foto 2:
Dit is de linkerzijde van het eerste deel. Rechts zie je de twee tuinhuisje met ertussen het afdak. Links zie je het eerste van twee moestuintjes.
Dit deel zal in de toekomst volledig leeg gemaakt worden en opnieuw ingericht. Uitvoerings datum: onbekend.


Foto 3:
Genomen van voor het afdakje naar de voorzijde toe. Hier zie je het moestuintje beter in beeld, met een wilg die ik 3 jaar geleden als paastak gestekt heb. Op foto's verderop in de tuin zie je er meer.
Vooraan liggen betonblokken en klinkers, nog nodig voor de verdere aanleg van de tuin.


Foto 4:
Deze foto is genomen vanaf het opstapje aan het eind van deel 1 van de tuin.
Dit opstapje is gemaakt omdat de grond gegraven uit vijver en filterput hier verdeelt is.
Rechts zie je het tweede moestuintje, daarachter de filterput van de vijver. Recht voorruit 36m² terras voor onze vijver. Aan de linkerzijdeligt een border met enkele vaste planten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32033

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
rest volgt zo
even in een apart bestand typen, want met het tweede bericht met foto's ging het foto bij uploaden en kan ik opnieuw beginnen met typen.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32037

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Foto 5b:
Deze foto is genomen vanuit mijn luie stoel waar ik "s morgens met een kop koffie wakker zit te worden. Wat ik extra bijzonder vind van dit plekje is dat als ik zo wakker zit te worden je ook de natuur ziet ontwaken. Vogels komen zich wassen en drinken in de waterval en af entoe komt er een eekhoorn voorbij. Helemaal achter in de tuin staat een enorme laurier struik waarin zomers wel 300 mussen zitten, leven genoeg dus. Ook hebben we in een van de grotere dennen al jaren een koppeltje duiven zitten. Zelfs de merels voelen zich hier zo op hun gemak dat ze ook als we er zitten gewoon voer voor hun jongen komen halen bij de vijver. Ze eten het visvoer !!!
Rond de vijver heb ik altijd een aantal boompjes in pot gehad staan, maar na mijn gehele bonsai ervaring tot nu toe eens overdacht te hebben en de boompjes goed bekeken te hebben, heb ik besloten om de meeste in de volle grond te zetten voor meer groei. Na de mishandelingen die ik in mijn onwetend heid steeds toegepast heb. is dit denk ik de verstandigste keus om de boompjes weer terug gezond te krijgen en eens materiaal te kweken waar ik echt iets mee kan.



Foto 6:
is vanuit dezelfde luie stoel maar dan naar links toe. Hier zie je een border met enkee vaste planten o.a. azalea's, rozen en een vrij grote rododendron.
Ook staan hier twee acers in schaal. De groene vaten aan de linkerzijde staan er omdat ik daar een nieuw filtersysteem voor de vijver van aan het maken ben.



Foto 7:
De twee acers.
Die in de zwarte schaal is een tuinstruikje dat ik vorig jaar gekocht heb en flink gekortwiekt. Sindsdien zit de groei er goed in en dit jaar mag deze ook flink doorgroeien in deze schaal. Wortels hebben hier ruim plaats.
De acer in de blauwe schaal heb ik verleden jaar als bonsai bij een tuincentrum gekocht en heb ik toen direct uit zijn schaal gehaald en de kluit flink schoongemaakt en met verse grond in een ruimere pot gezet, omdat de groei er flink in zit en ik dit resultaat een leuke vordering vind heb ik hem in deze schaal gezet, hierin hebben de wortels ook ruim plaats, dus op de agenda van deze boom staan voor dit jaar alleen maar groeien....

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32039

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Foto 8:
Deze is genomen vanaf de hoek bij de vijver aan de achterzijde van het terras waar een pad naar achteren begint. De stoeptegels die er liggen gaan er binnenkort uit. De bedoeling is om vanaf de grind tegels het grind pad te beginnen. Dit is een van de werkzaamheden waar ik momenteel mee bezig ben.
Rechts in beeld de plantenvijver, Rechts langs het pad een rij bloembakken waar verschillende dingen in staan, waaronder pinus plantjes die uit zaad zijn gehaald. Daar staat ergens een topic van.
Links van het pad een kweekbed, waar enkele van de eerder genoemde boompjes in de volle grond gezet zijn, ook staan hier 78 buxus stekjes van vorig jaar, gisteren hier geplant om door te groeien.
Ook staan hier 3 azalea struikjes die ik gisteren van een kennis kreeg.
Dan zie je een van de twee vrij grote (potentiele bonsai) juniperes struiken die ik in de volle grond heb staan. Deze heb ik afgelopen jaar bij de bonsai studio als pre bonsai gekocht op een van de laatste dagen dat ze open waren. Verderop in de tuin staat ook een chamaecyparis die ik tegelijk gekocht heb.
En tot slot staat hier ook een walnootboom die ik van een kennis gekregen heb 3 jaar geleden. Deze heeft afgelopen jaar deze plek gekregen en blijft hier nu ook staan.



Foto 9:
meer detail van het eerder genoemde kweekbed. Buxussen niet te zien zo klein haha


Foto 10:
Deze foto is genomen vanaf het pad van de eerdere foto's maar dan naar voren toe. Je kijkt hier op de achtergrond ook tegen de achterkant van het achterste tuinhuisje aan.
Links in beeld de berg gele lissen die in de plantenvijver staan.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32040

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Foto 11, 12 en 13:
Meer details van het kweekbed en pad en in het hoekje van het pad een acer, deze is het waar de in een ander topic besproken acer marcot vandaan komt.
link naar het topic






Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32041

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Foto 14:
Deze foto is genomen vanaf het begin van het laatste deel naar voren toe.
Rechts zie je het afstapje vanaf het grindpad van de vorige foto's. Het gehele tweede van de tuin met terras en vijver is zo'n 30cm opgehoogd om de grond uit de vijvers en filterput kwijt te komen.
Het klinkerpad (in aanleg) loopt naar de zijkant van de tuin toe, daar bevind zich een grondwater put en daar komt nog een klein rond terrasje, waar mijn vrouw en ik rustig kunnen zitten.
Ook zie je rechts nog een wilg staan, ook afkomstig van de paastak stekken die eerder genoemd zijn. En tot slot duidelijk in beeld een grote den waarin het koppeltje duiven woont, je zit ook waar ze in en eruit vliegen haha


Foto 15:
Dit is een bak van 3 meter bij 70 cm en 50 hoog. Hierin staan waterplanten bedoelt voor verkoop, later meer hierover,
Deze bak is onlangs gebouwd en juist op deze plek vanwege de volle dag volle zon.
Op de rand enkele boompjes wel nog in pot. O.a. een azalea en een juniperes cascade. Beide 2 jaar in bezit en nog lang geen bonsai haha. Ook staat hier de acer die voort is gekomen uit de marcot van vorig jaar. En tot slot links van de bak in een kuip een esdoorn soort die hier overal als onkruid opduikt, 2 jaar geleden in deze pot gezet en deze kort ik steeds wat in. Maar zoals gezegd zal ik later een overzicht toevoegen van de boompjes die ik heb staan, deze komt er dan ook voorbij.
Aan de voorzijde van de bak staan buxus struikjes die ik 2 jaar geleden gestekt heb. Die zijn dus een jaar ouder als die in het kweekbed.


Foto 16:
Deze foto is genomen vanaf de plantenbak van de vorige foto, ook weer naar voren. Links zie je waar het klinkerpad naar toe moet en waar het kleine ronde terrasje komt. Iets moeilijker te zien aan de linkerzijde is een derde wilg, opnieuw afkomstig van dezelfde serie gestekte paastakken.
Dan staan er twee potten (kuipen) met 2 olijfbomen.
Het gras is afgelopen zomer gezaaid en dat was de eerste stap van de aanleg van dit deel van de tuin na 6 jaar onkruid wildernis.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32042

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Foto 17:
Op deze foto een border in het laatste deel van de tuin, afgelopen jaar aangelegd. De berk is afkomstig van een kennis, ook 3 jaar geleden en net als ook de walnootboom is deze afgelopen jaar op deze plek gezet en hier zal die blijven staan. De walnoot, berk en de twee wilgen moeten samen voor meer schaduw in de vijver gaan zorgen, ook moeten deze de wind weg houden, die nu best sterk staat af en toe omdat het zo open is.
In de border staat enkele vaste planten, maar ook enkele toekomstige bonsai projecten.


Foto 18:
Het vervolg van de border en de rest van het gras gedeelte, in het midden van het gras staat een olijfboom in volle grond, die pot rand die je ziet uitsteken is enkel de rand en bedoeld om rond de boom het gras weg te houden.
Achterin de enorme laurier struik waar de mussen in huizen. en ernaast mijn eigen compost hoop.


Foto 19:
Deze foto is van de rechterzijde. Dit gedeelte is nu mijn werk en opslag gebied voor het grovere werk, hier ligt bouwmateriaal als metselzand en ballast en ook maak ik hier mijn beton.
In het najaar moet dit opgeruimd zijn en wil ik er een dikke laag compost onder frezen zodat dit een nieuwe moestuin wordt, zodat we het voorste deel van de tuin kunnen gaan ruimen.
Mooi in de bloesem staan twee appelbomen. En je ziet een rij nieuwe wilgenstekken die ik vorig jaar gemaakt heb, deze staan hier pas sinds vorige week en kwamen uit het kweekbed.
Bestemming voor deze stekken is onbekend. Voor nu laat ik ze hier doorgroeien en als ze te groot worden ga ik ze knotten. We zullen zien....

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32044

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
En tot slot:

Foto 20:
Deze is genomen vanuit de achterkant van de tuin en geeft een zicht vanaf de andere zijde van de border. Duidelijk dat onkruid weer weg gehaald moet worden.


Foto 21:
Details van de olijf in het midden van het gras.


Foto 22:
De appelbomen en mijn eigen puinplaats.


Dat is dus onze tuin. Nog erg veel te doen dus, maar op de goede weg denk ik zelf. Ik wilde dit huis vanwege de enorme tuin, maar achteraf was ik met de helft ook tevreden geweest. Het is toch veel werk en aanleggen is duur. Maar goed, het huis bevalt en ik heb absoluut geen plannen om hier weg te gaan, dus tijd genoeg.

Wat de waterplanten verkoop betreft, ik had beloofd hier meer over te zeggen.
Zoals sommige hier op het forum wel weten heb ik de afgelopen 2 jaar voor een frans bedrijf gewerkt, maar vanwege reorganisatieplannen is mijn functie overbodig geworden en ben ik er ontslagen.
Omdat ik al van kinds af aan met vijvers bezig ben en de afgelopen jaren voor meer mensen vijver aanleg gedaan heb, had ik voor het frankrijk verhaal al ideeen om daar een eigen bedrijf mee te beginnen. Nu na de mislukking die frankrijk heet heb ik die stap gezet.
Ik wil me met het bedrijf vooral richten op de aanleg en onderhoud van vijvers. Daarnaast ook overige tuinwerkzaamheden, maar dat is niet de hoofdzaak.
Een winkel met openingstijden wil ik niet aan beginnen, wellicht in de toekomst. Maar uiteraard hoort bij aanleg voor klanten ook een stukje verkoop. Als begin verkoop ik uit voorraad vijverplanten en vis (en koi) voer.
Op bestelling kan ik alles leveren wat met vijvers te maken heeft.
In de toekomst zal de tuin ook van meer vijvers voorzien worden. In de eerste plaats omdat dit mijn grote passie is en daarnaast wil ik verschillende bouwmatrialen en stijlen gebruiken om als voorbeeld voor klanten te dienen. Die vijvers worden dan zo ingericht dat ik mijn plantenkweek kan uitbreiden en ook vissen voor verkoop kan gaan houden.

Dit stukje is niet bedoeld als spam, maar meer als wat meer info over mij als persoon.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32056

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Matje schreef : Dit huis hebben wij eind 2007 gekocht. De tuin is achter het huis ongeveer 70m lang en ongveer 10 meter breed.


En ik was al blij met m'n 20 meter :angry: :unsure: :P
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Onze tuin 10 jaren 1 week geleden #32074

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Kom ik aan met m'n balkonnetje van 1,60 x 4m lol

Mooie tuin wel, veel succes met je projecten! :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren