Onderwerp:

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34264

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Eindelijk is het dan zover.

Van 2004 tot 2007 hebben mijn vrouw en ik op een bepaald adres gewoond.
Hier zijn wij toendertijd serieus met de koihobby begonnen en ook heb ik daar mijn eerste bonsaiboompjes aangeschaft.
Maar toendertijd had ik nog helemaal geen kaas gegeten van bonsai en nam ik me ook de tijd niet om me er echt in te verdiepen.
Inmiddels is dat goed gekomen.

Het huis lag op een klein 'bejaarden' pleintje. Dit waren huizen waar vooral oudere mensen woonden. De plaatselijke woningbouwvereniging was in die tijd nieuwe senoiren flast aan het bouwen en wilde in deze huizen meer jongere mensen plaatsen en zo kwamen wij er terecht. De voortuinen van deze huizen waren (zo'n 30 jaar geleden schat ik) ingericht door de woningbouw. Allemaal hetzelfde. Grind en enkele vaste planten, in onze tuin stonden 1 pinus soort, een juniperes en nog een boompje waarvan ik de soort niet weet.

Nu ik een aantal jaren verder ben met bonsai heb ik al lange tijd spijt dat ik deze boompjes ten tijde van de verhuizing nooit meegenomen heb, maar ja het was niet anders.

Maar.....

De man die er nu woont is een automonteur die we in de loop der jaren hebben leren kennen en deze verzorgt ook altijd het onderhoud aan onze auto. Zodoende heb ik hem al eens gezegd dat als hij de voortuin zou gaan veranderen, ik heel graag die boompjes eruit kom halen. Maar die plannen had ie toen nog niet. Over de afgelopen drie jaar heb ik hem er regelmatig naar gevraagd en verleden jaar vertelde hij er aan te denken de tuin te gaan veranderen.
Nu een maand of drie geleden zei hij me dat het dit jaar ging gebeuren. Ik heb hem toen aangeboden gratis zijn hele voortuin leeg te maken als ik alle beplanting mee mocht nemen.
Maar concrete afspraken werden er niet gemaakt.....
Nu heeft hij onlangs reparaties verricht aan onze auto en kwam het opnieuw ter sprake.
Inmiddels heeft hij een groot deel van de tuin zelf leeg gemaakt. De juniperes is helaas al weg, de pinus wil hij behouden (geef hem geen ongelijk) en derde waar ik de soort niet van ken ga ik er vandaag uitspitten!!!!! :woohoo: :lol: :cheer: B)

Ik ben dus dolblij, ik denk dat dit een mooi bonsai boompje kan gaan worden.

Later vandaag zal ik foto's plaatsen van de boom zoals hij in de tuin staat, dan heb ik ook echt even advies nodig over hoe deze te behandelen om hem in leven te houden.

Het plan is om eerst ruim rond de wortelvoet de grond weg te graven, ook een deel eronder, vervolgens wil ik voor ik hem eruit haal de kluit goed nat maken, zodat de grond lekker aan de wortels blijft 'plakken'
De kluit zal ik dan na het eruit halen in een plastic zak doen en hem mee naar huis nemen.

Van daaruit graag advies. Ik heb cement kuipen staan en foetsie bah, maar ik zou hem ook in volle grond kunnen zetten.

Ik ben zo blij, wordt een zwaar klusje, maar zal de moeite waard zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34265

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuk hoor, dat soort projecten. Het is uiteraard net het beste weer om dergelijke klussen uit te voeren. Maar goed..

Qua nat maken.. Ik had de man gevraagd de boel gisteren zeiknat te gieten, zodat de plant zich goed vol kon zuigen. Probeer het graafwerk zo vroeg mogelijk in de dag te doen. Als de zon er langer op staat, is de plant deels uitgedroogd.

ik denk dat ik de plant met zoveel mogelijk kluit in een klap in een grote bak zou zetten zonder er aan te rommelen. Dan kan je in het vroege voorjaar de kluit verder opschonen en netjes oppotten. Maar eea hangt altijd erg van van de soort, en de staat van de wortels.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34267

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hij is inmiddels los, gelukkig zaten er geen diepe, dikke wortels.
De wortelkluit zoals nu uitgegraven is een halve meter doorsnee ongeveer en 20/25 cm diep, dieper zaten ook geen wortels, dus ik denk heel gunstig.

Helaas is hij te groot en te zwaar om nu eruit te tillen. Ik wil de kluit niet kleiner maken. Ook is de boom vrij groot, ongeveer 1,5 meter en bijna 2 in doorsnee.

Morgenvroeg ga ik heel vroeg met een vriend verder. Vor nu heb ik de kluit flink nat gemaakt en afgedekt met plastic, want hij staat het grootste deel van de dag in de volle zon.

Het is voor nu niet anders.

Foto's zijn gemaakt, zal ik dalijk even plaatsen, maar eerst heb ik een douche en koud drinken nodig.
:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34269

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Bij deze de foto's
Rechts de pinus die ik helaas (maar begrijpelijk) niet mee mocht nemen en links de boom die de mijne wordt :woohoo: :kiss:







Hij is dus wel helemaal los, maar te zwaar om er alleen uit te tillen, dit doe ik morgenvroeg samen met een vriend van me.
Hij zal dan ofwel in een kuip of in de volle grond geplaatst worden.

Ik weet niet of op basis van deze foto's iemand de soort kan vast stellen.
Ik zal morgen ook betere foto's plaatsen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34270

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
mijn eerste gedachte was taxys, maar normaal hebbenm die ook vertikaal groeiende takken in de top. Dus zal het een spar-achtige moeten zijn. Even zoeken levert een taxus optie: www.yourgardeninginfo.com/conifer-trees-taxus-or-yew-trees

Als de plant overleeft heb je een serieus bakbeest te pakken. Wel belangrijk om even uit te vinden wat het exact is, oa ivm knopzetten op oude takken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34271

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik geloof niet dat het een taxus soort is, het zijn duidelijk naalden zoals de coniferen dat ook hebben, ze jeuken ook stevig.
Op de link die je gaf staan ook geen bomen die er veel op lijken.

Morgen zal ik wat gedailleerdere foto'smaken,dan kan ik zelf ook ff google.
Bedankt voor je antwoord iig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34272

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

leatherback schreef : ik denk dat ik de plant met zoveel mogelijk kluit in een klap in een grote bak zou zetten zonder er aan te rommelen. Dan kan je in het vroege voorjaar de kluit verder opschonen en netjes oppotten. Maar eea hangt altijd erg van van de soort, en de staat van de wortels.


Denk dat ik dit advies maar op ga volgen, ik neem aan dat ik de bak dan wel rondom de kluit kan/moet aanvullen met grond of foetsie bak o.i.d.
Anders zal bij water geven mettertijd de grond uit de kluit spoelen, dat is ook niet goed.

In een bak kan ik hem ook onder het afdak zetten, daar krijgt ie dan de eerste weken geen zon en heb ik de watergift volledig onder controle

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34273

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
en gaten in de bak (!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34274

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

leatherback schreef : en gaten in de bak (!)


uiteraard haha

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindelijk is het zover!!! 9 jaren 9 maanden geleden #34282

  • adje
  • adje's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 106
  • Ontvangen bedankjes 19
het is een tsuga.mvg adje
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje, leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren