Onderwerp:

Nieuw lid met aantal vraagjes 8 jaren 6 maanden geleden #42405

  • LindeOldeOlthof
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo!

Mijn naam is Linde en ik woon in Hengelo.
Nadat ik op reis ben geweest naar China en Japan, en daar een aantal bonsai tentoonstellingen heb gezien, wou ik erg graag ook een boompje kopen. Dat werden er uiteindelijk twee, een Carmona en een Zanthoxylum.

Ze zijn nu twee weken bij mij thuis en ik vind het erg lastig in te schatten hoeveel water ik ze moet geven.
Eerst gaf ik elke dag een beetje (de grond was elke dag droog). Toen begonnen de bladeren van de Zanthoxylum iets door te buigen.
Op internet las ik dat het beter is eens in de paar dagen grondig water te geven, dan elke dag een beetje.
Toen heb ik twee dagen gewacht en daarna zagen beide bomen er slecht uit. Zowel grond en bladeren erg droog. Dit was afgelopen vrijdag.
Ik schrok erg en heb de bomen onder de douche gezet en flink nat gemaakt.
De bladeren zagen er de volgende dag (zaterdag) al wat beter uit, maar de grond was weer erg droog, dus toen maar weer flink water gegeven.
Nu, zondag, heb ik het gevoel alsof de grond alweer droog is. Voor mijn gevoel moet ik ze dus weer water geven.
Maar ik ben erg bang dat ik ze te veel water geef en de wortels gaan rotten. Hoe zit dit nou?

Ik heb er al een bakje water naast staan en een dun laagje water op de schaal onder de bomen, om de luchtvochtigheid hoger te houden.
Daarnaast spray ik elke dag de bladeren met een plantenspuit.

Verder nog een vraag over waar ze staan. Ik las dat beide soorten van licht houden, maar niet in de volle zon mogen. Ik heb twee mogelijke standplaatsen die niet boven een verwarming zitten. Waar ze nu staan krijgen ze een beetje zon, zoals je op de foto kan zien loopt er een gang achter langs, daar komt niet veel zonlicht binnen. De andere plek zit de hele middag in de volle zon, ik ben bang dat ze daar verbranden. Wat is beter: iets te veel zon, iets te weinig zon, of goede hoeveelheid zon boven de verwarming?

In het kort, mijn vragen:
1. Als ik water geef zodra de grond droog is, doe ik het dan goed?
2. Hoe kun je het beste water geven? Ik denk dat onder de douche het grondigst is, maar dan spuit ook elke keer wat grond weg.
3. Wat is de beste standplaats? Een beetje zon, volle middagzon, of matige zon maar boven de verwarming?

Alvast bedankt.

Groetjes Linde

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw lid met aantal vraagjes 8 jaren 6 maanden geleden #42410

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Welkom hier....
Waarom neem je geen tilia?
Grapje....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw lid met aantal vraagjes 8 jaren 6 maanden geleden #42411

  • LindeOldeOlthof
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Als het goed gaat met deze boompjes, wordt dat de volgende boom ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw lid met aantal vraagjes 8 jaren 6 maanden geleden #42481

  • Johmir
  • Johmir's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 1
Water geven doe je het beste met regenwater omdat dat minder kalk (zouten) bevat. Ik geef water met een kleine gieter. Bij droge grond zal veel water meteen weer van de kluit af- en wegspoelen. Daarom moet je dit ook nog 2-4 keer herhalen met bv 5 min. tussenpozen. Wat ook prima gaat is de pot in een bakje met (regen)water zetten, bv tot de helft van de wortelkluit, zodat de grond het water opzuigt. Na half uurtje eruit en de wortels hebben voldoende water.
Ook als je sproeit, wat op zich uitstekend is, kun je beter regenwater nemen.
Verder is het geven van water ook iets wat je moet leren (en je hebt al geleerd afgelopen vrijdag ;-)
Zomerdag kun je je bonsai tijdens een regenbui ook buiten zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw lid met aantal vraagjes 8 jaren 6 maanden geleden #42528

  • LindeOldeOlthof
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Dankjewel! Ik ga het proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw lid met aantal vraagjes 8 jaren 6 maanden geleden #42529

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je gewoon lauwwarm water geeft, uit de kraaan is prima, zal je zien dat de grond al het water moeiteloos opneemt.

Zoutopbouw is niet zo'n risico als velen denken. Daarvoor moet je echt langere tijd achter elkaar zeer kalkrijk water gebruiken. Bij Bonsai verpot je regelmatig, en vervang je meestal vrijwel alle grond. Dus opbouw van kalk is maar een beperkt risico.

Dompelen maakt de groon erg compact en overdreven nat, en zou ik niet aanraden, tenzij de grond echt te droog is om water op te nemen (Maar met lauwwarm water gebeurt dat eigenlijk niet). Een keer goed gieten is dan ook voldoende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw lid met aantal vraagjes 8 jaren 3 maanden geleden #43900

  • erozie
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
hoi,ik zie nu pas jouw vraag omdat ik heel onregelmatig op dit forum zit, ben je er al achter gekomen wat de beste manier van water geven is voor jouw boompjes.Zelf ben ik pas sinds 5jr. geintresseerd omdat een kennis mij een boek erover in de handen drukte.Dus ik had zin een boompje te kopen en dat werd een haagbeuk van 20jr oud, volkomen verwilderd maar wel klein gehouden. koste ook weinig..
Thuis aangekomen boompje in een bloempot(grote pot) en vol trots deze op de tafel gezet erbij gaan zitten, boompje bekijken, tang erbij.......maar hoe of wat moet ik nou gaan doen?
Op naar de computer er bestaat youtube vol filmpjes over elk onderwerp....zoveel
info is er te vinden.....
Nu ik deze ziekte(bonsai) te pakken heb is mijn tuintje zo langzamerhand een grote bonsai schaal en zit ik nu in de fase dat ik overal bonsai van wil maken .....grote bonsai, kleine bonsai, en hoe ik ook aan het knoeien ben alles blijft voor 95%in het leven en dat vind ik belangrijk, ik moet alles nog leren ...wat en hoe snoeien(sorry knippen).Wist ik veel dat ons regen water ook afgezuurd moet worden
Wat is npk en welke mest(voeding)organische of kunstmest en vegeet niet als je een ficus van buiten naar binnen haalt dat hij veelblad kan gaan verliezen.
En dat je ze moet beschermen voor vorst al mijn ficus moeten naar binnen. dus nu barst mijn kamer en serre uit zijn voegen van de plantjes. En ze moeten allemaal anders bewatert worden. zorg dat je een goede grond voor jouw boompjes hebt grond(medium)moet in iedergeval goed door laat baar zijn (steentjes of( spagnum houd vocht een beetje vast)kleikorrel (eigenlijk moet iedere plant een eigen grond hebben ... een den zie je op arme grond, een appelboom op rijke grond.hoe dan ook zorg dat je grond goed is, meestal bij een plantje in de gewone groenhandel meteen andere grond (weet je gelijk of er een mooie wortel partij is) welke grond? zoek op- youtube of op deze site de basis technieken of kijk eens op bonsai startpagina linken over de hele wereld
Zoek en al je vragen leer je vanzelf het goede antwoord op bv. deze link
...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts