Onderwerp:

Voorstellen 8 jaren 5 maanden geleden #42859

  • Diane Thora
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allemaal

Mijn naam is Diane en woon in Belgisch Limburg in de buurt van Hasselt. Ik ben een volslagen leek in de bonsaiwereld en heb me lid gemaakt om zoveel mogelijk te leren er over...

Mijn eerste vraag gaat over de larix. Ik heb een driestam van ongeveer 9O cm (heb nog geen foto's). Kan ik deze vormen (door snoei en bedraden) na het vallen van de naalden of wacht ik hiermee beter tot vlak voor het opnieuw uitlopen?

Ik heb me ingeschreven voor bonsailessen die in het voorjaar gaan starten. Ik wil het bedraden goed onder de knie krijgen omdat dit voor mij een ietsiepietse moeilijker ligt dan gewoonlijk (met één hand en 2 vingers, de andere vingers doen het niet), beetje langer oefenen ;)

Heeft iemand al een bonsailarix gezien waar een gele ringboleet bijgroeide?

Als ik alles wat beter beheers van technieken en zo, dan wil ik mij vooral uitleven in het maken van landschappen die mij aangesproken hebben onderweg. Daarvoor heb ik al een voorraadje jonge boompjes en stekken. Voor de grotere bomen moet ik eerst nog veel leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen 8 jaren 5 maanden geleden #42863

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Welkom bij de hobby,

Als je toch ingeschreven bent voor lessen zou ik adviseren om uw bomen mee te nemen naar die lessen en daar de correcte manier van bedraden toe te passen, nog even geduld dus B)
Succes alvast!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen 8 jaren 5 maanden geleden #42864

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Hoi Diane,

leuk dat je je op het forum hebt gemeld!

Gaaf, die gele ringboleet. Is in NL zeldzaam.. Ik zou zeggen, smakelijk eten!

Die larix kun je na vallen van de naalden snoeien en bedraden. Verpotten is dan volgend vroege voorjaar aan de beurt. Doe dit wanneer de knoppen beginnen te zwellen, maar ZEKER vóórdat de naalden zichtbaar worden!

Groetjes Marco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen 8 jaren 5 maanden geleden #42865

  • Diane Thora
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor de tips.
Hier is de gele ringboleet veel minder zeldzaam, in een klein lariksbos vlakbij stonden er vorige maand tientallen, vorig jaar waren ze nog talrijker. Ik heb een twintigtal zaailingen van de lariks,variërend van 1 tot 3 jaar oud, en heb daar wat van het mycelium bij in de grond gestoken :lol: zien of er mooie boleetjes van komen...

Het was mijn idee ook om de lariks mee te nemen naar de lessen, maar het zou de bedoeling zijn dat je dan daar een boom kiest (die je daar kunt kopen voor 50 euro). Het gaat dan altijd om een naaldboom in de beginnerslessen en een mooie den zou ik ook nog wel willen hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen 8 jaren 5 maanden geleden #42867

  • Johmir
  • Johmir's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 1
Welkom en veel plezier met deze nieuwe hobby!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorstellen 8 jaren 5 maanden geleden #43016

  • Diane Thora
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
maar nu weet ik wie je bent Marco ;) In de gietende regen tot bij jou gereden om de lork, waarover het hier gaat, te komen kopen... De boom is nog levend en wel ;) Ik denk dat ik de lork toch meeneem naar de cursus in het voorjaar. De herstyling is dan wel te laat niet? Eerste les is ergens eind maart/begin april

groetjes
Diane

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts